Förare friad, Porschen var för svår att styra

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.metro.se/teknik/forare-friad-porschen-var-for-svar-att-styra/EVHkdk!lHMi2FnalLjx2/

Kvinnan stod i köket och såg den röda Porschen komma körande i en mycket hög hastighet i kurvan på 50-vägen. Därefter hörde hon en smäll och förstod att bilen hade krockat. Men bilföraren frias från ansvar.
”Bilen är svårmanövrerad”, skriver hovrätten i sin dom.

Bilföraren, en man i 25-årsåldern, berättar i förhör att han normalt brukar köra en Ford Escort och gasa på lite extra ”av gammal vana”. Han hävdar att han gasade på vid det aktuella tillfället men att han då bara hade växeln i tvåan och hastigheten var relativt låg när bilen fick sladd.

En expert vittnade till bilförarens fördel och berättade att bilar av den här sorten kan reagera med att få sladd även vid lägre hastigheter.

Tingsrätten dömde bilföraren för vårdslöshet i trafik eftersom man ansåg att den förklaring som låg närmast till hands var att mannen hade kört för fort och tappat kontrollen över bilen och kört in i husgrinden. Men eftersom det saknas teknisk bevisning för hur snabbt bilen egentligen körde väljer hovrätten att fria föraren från ansvar.

Olyckan inträffade i Lund i september 2009.




Hur i helvete kan ansvaret INTE falla på föraren!?... :huvet
 
Frågan var väl inte om föraren inte gjorde något fel utan om det var vårdslöshet i trafik?

Tycker porchen ser gammal ut?
 
Att det ska vara förarens ansvar är väl självklart men inte nödvändigtvis vårdlöshet i trafik. Har nu inte själv kört några riktiga värstingar som är bakhjuls driven bara en 911:a. Men att rumpan sticker iväg när man gasar på lite förhård även i låga farter är ju känt. Bland annat har ju bilprovningen kvaddat några Dodge Viper på det sättet.
 
Undra vad det var för expert de tog in som vittnade till grabbens fördel. I låga hastigheter förlorar knappast en Boxster greppet i låg fart om det inte är halt på vägbanan (is, snö, vågvägbana med skit etc). De är rätt giftiga på gränsen i och med sin mittmotor konstruktion och kan växla väldigt snabbt mellan över och understyrning.

Problemet i det här fallet var att bevisningen för en fällande dom saknas skulle jag tro. Då friar man hellre än fäller.

Det råder nog inga större tvivel på att föraren kört över sin förmåga och förlorat kontrollen över den.
 
Undra vad det var för expert de tog in som vittnade till grabbens fördel. I låga hastigheter förlorar knappast en Boxster greppet i låg fart om det inte är halt på vägbanan (is, snö, vågvägbana med skit etc). De är rätt giftiga på gränsen i och med sin mittmotor konstruktion och kan växla väldigt snabbt mellan över och understyrning.

Problemet i det här fallet var att bevisningen för en fällande dom saknas skulle jag tro. Då friar man hellre än fäller.

Det råder nog inga större tvivel på att föraren kört över sin förmåga och förlorat kontrollen över den.

Mobilen på laddning och inloggad på mailen - säg nånting. :banana

Utan att trasha tråden: Killen körde för fort och tappade kontrollen.
 
Så nu kommer fler i samma situation börja skylla på svårkörda fordon med resultatet att det sedan blir en debatt som leder till att "effektmonster-fordonen" blir förbjudna på den svenska marknaden...
 
"Men eftersom det saknas teknisk bevisning för hur snabbt bilen egentligen körde väljer hovrätten att fria föraren från ansvar."

Det där tycker jag ser ut att vara den punkten som spelar roll. Ingen bevisning för att det gick för fort, alltså frias han. Tycker väl inte det är så värst konstigt, däremot kommer vi nog ett litet steg närmare färdskrivare i bilar så att det alltid går att bevisa hastigheten i efterskott. ;)
 
"Men eftersom det saknas teknisk bevisning för hur snabbt bilen egentligen körde väljer hovrätten att fria föraren från ansvar."
 
Eller så blir det som med motorcyklar att försäkringarna skjuter iväg i pris.

Om det så väl vore... Försäkrinspremierna styrs av mängden olyckor som bolagen måste bekosta inom den specifika gruppen.

Det finns ingen koppling mellan tingsrätter och försäkringsbolag, men däremot finns det en koppling från tingsrättsdommar till media och därifrån till politikerna är inte steget långt.
 
"Men eftersom det saknas teknisk bevisning för hur snabbt bilen egentligen körde väljer hovrätten att fria föraren från ansvar."

Det där tycker jag ser ut att vara den punkten som spelar roll. Ingen bevisning för att det gick för fort, alltså frias han. Tycker väl inte det är så värst konstigt, däremot kommer vi nog ett litet steg närmare färdskrivare i bilar så att det alltid går att bevisa hastigheten i efterskott. ;)
Å andra sidan krävs det inte att man kör för fort för att bli dömd till vårdslöshet!
 
Jag damma av vägen in i ett räcke för 3 helger sen, blev nedlagt trotts att jag kört om två bilar i HÖG hastighet 500 meter innan däcket smällde.
Samma sak där gick inte att styrka hastigheten.

Ser inge konstigt i att han blir friad när det inte går att bevisa att det var vårdslöshet och inte tex tekniskt fel.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top