Förankring och justerbara fotpinnar

Eftersom sverige fortfarande är en demokrati så ska jag passa på att unyttja yttrandefriheten lite.
En av mina tidigare chefer ville vid ett tillfälle skicka mig på "ematikurs"...Jag har väl kanske svårt att sätta mig in i andras situationer.
Just av denna anledning så utgår jag oftast från egna erfarenheter.
När jag började köra RR för 5-årsen så funderade jag väldigt mycket på hur man skulle sitta, hänga, stå och prata för att det skulle gå fortare.
Ja, egentligen ju mindre man vet om ett ämne desto mer frågor kommer upp. Hur gör man?
Visst, jag har prövat lite olika "stilar" häng så gör så. Men efter några varv utan att det känns bättre så kör jag som "vanligt" igen.
Nu efter 5år börjar jag närma mig runt 1000mil på bana. Visst har jag lärt mig några grejor men inga hightec-uppfinningar.
  • Flytta bak röven när du bromsar för annars går din hoj upp på framhjulet samtidigt som konkurrenterna passerar dig.
  • Ta aldrig "höjd" i en kurva (så vida du inte ska klippa någon i utgången) det går inte fortare det bara känns så.
  • Spårval. Ja, man kan tjäna en tiondel på en minutbana om man ligger å pressar på sitt max. Men det visar sig alltid att det tighta spåret var bäst. (Ungefär som ovan)
  • Glöm allt som alla andra pratar om. Tekniska grejor om att hänga hit och dit. Si och så. Försök tänka på hur du ska komma runt samma kurva fortare på nästa varv.
  • Det är alltid bättre att gå hårt in i en kurva och långsamt ut än tvärs om. Min fåfänga säjer mig också att jag får med mig mer cred in i depån om jag crashar än åker runt å bromsar hela tiden.
  • Nya däck är bättre än gamla.

/GP

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...