Förankring och justerbara fotpinnar

Titta igen. Sedan, gp cirkusen ser man ställ med gummi vid knät. Inverterad stompgrip?!
Just märket stomgrip sliter hårt på ställen men det finns alternativ.
Vid inbromsning är det till klar hjälp för att slippa glida fram mer än vad man vill, framförallt om skålningen inte passar "en".
Många som tävlar på hög nivå ala gp väger halva mig och har dubbelt så starka muskler att hålla tillbaka med ;)

Sedan finns de dem på väldigt hög nivå som sitter väldigt fel enligt de mest vedertagna teorierna men lyckas ändå. Men kika gärna på Lorenzo eller Pedrosa...

Stompgrips är skit! ingen som tävlar eller kör aktivt på bana använder det! Det är en ren marknadsföringshittepå som trasar sönder skinnställ.
Hänger man ut lite åt sidan så passar utsticket/kanten på tanken perfekt när man har foten på fotpinnen. slå ett öga på wsbk eller moto gp och titta lite på hur dom sitter på hojen i kurvor eller vid inbromsning.
 
Stompgrips är skit! ingen som tävlar eller kör aktivt på bana använder det! Det är en ren marknadsföringshittepå som trasar sönder skinnställ.
Hänger man ut lite åt sidan så passar utsticket/kanten på tanken perfekt när man har foten på fotpinnen. slå ett öga på wsbk eller moto gp och titta lite på hur dom sitter på hojen i kurvor eller vid inbromsning.

Alla har vi olika åsikt om saker. Stompgrips/snakeskins/lådplast från IKEA/andra finurliga lösningar funkar alldeles utmärkt för mig, sedan om det beror på någon psykologisk grej eller går att leda i bevis med fysiska lagar kan vi säkerligen stånga oss blodiga om. Nu är ju inte jag någon racefantom, men kör väl allt mellan 20-40 bandagar per säsong, vilket borde kvala in mig som någorlunda "aktiv banåkare". Så din bestämda åsikt har en avvikelse här iaf. Men det är klart att alla åsikter kan ge TS en vink om vad som kanske kan funka eller inte. Dock kan svaren kanske vara lite mer nyanserade och jag tror inte att någon av oss kan svara för alla som du mer eller mindre gör.
Slitage på skinnstället känns i race sammanhang som fullständigt irrelevant, tror nog att vi sliter hårdare varje gång vi testar lecahavet eller utför glida på röven knepet.:rolleyes:
 
Olika skolor helt klart. En del tycker man skall spänna foten så att du trycker upp i skålningen hårt med ytterbenet. Men det beror ju helt på hur man sitter med resten av kroppen om det skall vara bekvämt nog. Har själv problem att få till allt det där och ändå sitta bekvämt helt klart.
Hade ts strompgrips eller dylikt? kan ju vara en bra början eller alternativ?!

Njaä, jag tror nog vi är "skolade" på samma ställe ;) Och jag vet att den skolan förespråkar en stabil förankring mha fotpinne och tank. Men vad är en stabil förankring? Att trycka knät upp/in i tanken med foten funkar för många men det är väldigt energikrävande och enligt min erfarenhet inte heller nödvändigt men det känns tryggt att "sitta fast" i hojen. Som jag brukar säga i "skolan", ut och testa!

Om nu inte den tekniken funkar för TS så borde han prova något annat som kanske funkar bättre. Man kan alltså ha en stabil förankring utan att trycka klämma sig fast för kung och fosterland anser jag. God kontakt med hojen och avslappning. Om du slappnar av så hänger du ju ändå i benet vilket i sig skapar tryck mot tanken + att du blir inte trött lika snabbt :)
 
...stomp eller inte...satt och kikade på gprace från förra säsongen, och nog sitter det något liknande på stoners knarr, inte lika långt framåt som brukligt, men nog satt det där allt. :)

Jag skall prova stomp i år på gixxern, hade inget på 636an (satt fast på den hojen ändå underligt nog), och så hade jag techspec fusion på 1098an, som jag var sådär nöjd med, hjälpte marginellt.

Just på 1098an var det extremt lätt att börja hänga på styret med den extrema körställningen, och där blev det rätt tydligt hur mycket tryck man ibland lägger omedvetet på styrhalvorna...och hur mycket mera tungstyrt det blev pga detta...

/J
 
Glömde tillägga att för mig funkar det skitbra med någon form av klibb på tanken. Jag föredrar tank tredz. Bra grepp och snällt mot pyjamasen
 
Alla har vi olika åsikt om saker. Stompgrips/snakeskins/lådplast från IKEA/andra finurliga lösningar funkar alldeles utmärkt för mig, sedan om det beror på någon psykologisk grej eller går att leda i bevis med fysiska lagar kan vi säkerligen stånga oss blodiga om. Nu är ju inte jag någon racefantom, men kör väl allt mellan 20-40 bandagar per säsong, vilket borde kvala in mig som någorlunda "aktiv banåkare". Så din bestämda åsikt har en avvikelse här iaf. Men det är klart att alla åsikter kan ge TS en vink om vad som kanske kan funka eller inte. Dock kan svaren kanske vara lite mer nyanserade och jag tror inte att någon av oss kan svara för alla som du mer eller mindre gör.
Slitage på skinnstället känns i race sammanhang som fullständigt irrelevant, tror nog att vi sliter hårdare varje gång vi testar lecahavet eller utför glida på röven knepet.:rolleyes:

Jo jag kan hålla med om att mitt inlägg var ett onyanserat fylleinlägg igår men jag gick på stompgrip reklamen en gång för fem år sedan när jag började åka bana. Då var det väldigt många som körde med det, speciellt i lugna grupper på bandagar och smc kurser.
Det första jag upptäckte var att skinnstället trasades sönder, fick lappa och laga skinnet insidan knä två gånger på en säsong.

Min senare upptäckt var när jag började fundera på körteknik och då studerade riktigt snabba förare, motopg/wsbk mm var att ingen kniper åt med tanken mellan benen vid inbromsning så som det sades på smc kursen.
Kör man bana och vill åka snabbt så flytttar man ut röven innan man börjar bromsa och då får man väldigt bra grepp med innanlåret mot mer baksidan av tanken, samt yttre fot mot fotpinne. Och sen har man ju precis som Perra säger händerna att hålla sig i med.

rossi-jerez-braking.jpg
 
Det kan vara bra att skilja på smc's körteknik och moto-gp förarnas. Vårt mål är inte att köra fortast MEN teknikerna fungerar och fyller sitt syfte och det går att åka fort med hjälp av dom. Jag har aldrig träffat en deltagare som blivit långsammare efter en kurs. För att vara tydlig så ska jag väl säga att jag inte har träffat ALLA deltagare som gått en Smc kurs.

Som sagt. Teknikerna fungerar för Racing det betyder inte att andra tekniker inte fungerar. Det finns många ruskigt snabba förare och dom kör på olika sätt. Man får prova sig fram och hitta det som fungerar för en själv.

Jag tycker att smc lär ut mycket bra tekniker och då har man iaf en fungerande utgångspunkt. Lite som att justera fjädringen. Gör en grund-setup och justera efterhand. ;)
 
Jag upplever samma problem som trådskaparen, dvs att jag inte känner mig tillräckligt väl förankrad i kurvan (kör en R1 -08 med original fotpinnar). Har testat att "ställa mig på tå" på fotpinnarna och vinkla upp hälen för att på så sätt få knät högre upp och mer emot tankens kant, samtidigt som jag flyttar bak arslet en knapp decimeter. Psykologiskt eller ej, jag känner mig bättre förankrad då och har därför beställt justerbara fotpinnar till denna säsong. Samtidigt tror jag inte att justerbara fotpinnar är hela lösningen. Som många andra redan skrivit så spelar säkert kroppspositionen stor roll. Och utan att på något sätt vara någon expert i ämnet (tvärtom mer av nybörjare) så tror jag att det är viktigt att flytta ut även överkroppen, så att man inte sitter som ett vinkeljärn på hojen i kurvorna. Är överkroppen och i linje med resten av kroppen så borde det naturligt ge en bättre kontakt mellan ytterknäet och tanken.

Vill passa på att ställa en fråga. För att komplicera det ytterligare så har jag för egen del störst problem med förankringen vid högersvängar, upplever eg inga större problem i vänsterkurvor. Om någon har en teori om vad det kan bero på så tar jag tacksam emot tips.

För övrigt tycker jag det är intressant med de olika teorierna som lärs ut beträffande hur man ska ta upp kroppsvikten vid inbromsning. Jag har själv gått SMC-kurser ett flertal gånger och där lärs ut att man ska sitta med en knytnäve ca mellan skrevet och tanken och ta upp bromskrafterna genom att pressa knäna mot tanken. För en vecka sedan kollade jag på en ny instruktions-DVD för bankörning, MotoVudu, som gjorts av Simon Crafar f d motogp-förare. I den lärs ut att man ska sitta så nära tanken som möjligt och ta upp bromskrafterna med skrev/lår mot tanken och med armarna. Crafar hänvisar också bl a till motogp och menar att det är så dessa killar kör. Personligen tror jag man ska lyssna på alla argument men sen gäller det nog att hitta den stil som passar en själv bäst.
 
Det kan vara bra att skilja på smc's körteknik och moto-gp förarnas. Vårt mål är inte att köra fortast MEN teknikerna fungerar och fyller sitt syfte och det går att åka fort med hjälp av dom. Jag har aldrig träffat en deltagare som blivit långsammare efter en kurs. För att vara tydlig så ska jag väl säga att jag inte har träffat ALLA deltagare som gått en Smc kurs.

Som sagt. Teknikerna fungerar för Racing det betyder inte att andra tekniker inte fungerar. Det finns många ruskigt snabba förare och dom kör på olika sätt. Man får prova sig fram och hitta det som fungerar för en själv.

Jag tycker att smc lär ut mycket bra tekniker och då har man iaf en fungerande utgångspunkt. Lite som att justera fjädringen. Gör en grund-setup och justera efterhand. ;)

Ja men nu är vi i raceforumet och ska vi snacka körteknik så borde vi väl titta på dom som är snabbast i världen och kanske även på dom snabbaste i sverige. Att försöka lära sig något annat är ju bara onödigt när man sedan måste lära om när det börjar gå ett par sekunder snabbare eller man kommer på att det kan vara bra att bromsa en bit in i svängen.
 
Min senare upptäckt var när jag började fundera på körteknik och då studerade riktigt snabba förare, motopg/wsbk mm var att ingen kniper åt med tanken mellan benen vid inbromsning så som det sades på smc kursen.
Kör man bana och vill åka snabbt så flytttar man ut röven innan man börjar bromsa och då får man väldigt bra grepp med innanlåret mot mer baksidan av tanken, samt yttre fot mot fotpinne. Och sen har man ju precis som Perra säger händerna att hålla sig i med.

rossi-jerez-braking.jpg

Håller med, jag gav upp det där med att försöka sitta kvar en bit från tanken och klämma mig fast med benen i tanken vid hård inbromsning. Insida lår fungerar mycket bättre för mig. Sedan om bakhjulet studsar mer nu för att jag kan bromsa hårdare eller för att jag flyttat fram tyngdpunkten lite är en annan fråga.

Man får inte bli för fast i det man lärt sig i de första stegen på SMC-kursen. Det är bra och fungerande tekniker för en nivå man förväntas köra på, men förr eller senare måste man släppa sargen och anpassa dom till sin egen körning.

Jag överdrev gärna det jag fick lära mig i början, dvs klämde onödigt hårt i tanken eller bromsade klart och började lägga på gas för att få vikten över på bakhjulet på tok för tidigt. Nu börjar jag bli mer bekväm med att fortsätta bromsa förbi svängpunkten m.m. men bromstekniken från SMC steg 1 är egentligen fortfarande densamma, bara förfinad och med större krav på finkänslighet då det blir mer belastning på framhjulet.
 
Och till trådstartaren: Köp justerbara fotpinnar. Du kommer inte ångra dig. Du måste kunna anpassa hojen så att den passar dig, och justering av fotpinnar är en stor del av detta. Sedan kommer du vilja byta sadeln mot sånt där rejs-skumgummivaddetnuheter, det gör också stor skillnad på hur stadigt man sitter.

Be någon filma dig när du kör i sommar, tro mig, du sitter nog inte som du tror att du sitter :-)
 
Vill passa på att ställa en fråga. För att komplicera det ytterligare så har jag för egen del störst problem med förankringen vid högersvängar, upplever eg inga större problem i vänsterkurvor. Om någon har en teori om vad det kan bero på så tar jag tacksam emot tips.

Jag tror det beror på att du inte sitter likadant i höger respektive vänsterkurva. Filma!
 
Tack för alla svar!

Man kan alltså ha en stabil förankring utan att trycka klämma sig fast för kung och fosterland anser jag. God kontakt med hojen och avslappning. Om du slappnar av så hänger du ju ändå i benet vilket i sig skapar tryck mot tanken + att du blir inte trött lika snabbt :)

Det är säkert så att jag överdriver betydelsen av att "sitta fast", men det känns bra och då slappnar jag av. :) Kan du utveckla "god kontakt"? Är det "så stor del av benet som möjligt"?

När jag torrbrtyer på MC-mässor, så känns det riktigt bra på typ en fjärdedel av sporthojarna. Tyvärr passar tankens form i allmänhet, och skålningen i synnerhet, på min hoj inte så bra för mig.

Justerbara fotpinnar funkar ju oxå, mina löste dock inte riktigt hela problemet tyvärr (PP-tuning). Hade behövt att dom gick att vinkla lite högre och längre fram.

Är det någon mer än Thunder som har erfarenheter, av justerbara fotpinnar, att dela med sig av? Det ser ut som att justermånen är ganska begränsad - hur stor effekt/skillnad kan man få? Jag kan inte bestämma mig för om jag ska satsa på fotpinnar. De kostar ju trots allt en slant. :)
 
För en vecka sedan kollade jag på en ny instruktions-DVD för bankörning, MotoVudu, som gjorts av Simon Crafar f d motogp-förare. I den lärs ut att man ska sitta så nära tanken som möjligt och ta upp bromskrafterna med skrev/lår mot tanken och med armarna. Crafar hänvisar också bl a till motogp och menar att det är så dessa killar kör. Personligen tror jag man ska lyssna på alla argument men sen gäller det nog att hitta den stil som passar en själv bäst.

Det SMC lär ut är i första hand en körstil som är lätt och säker att lära sig.
Likaså spårval är ju ofta väldigt "säkra" spårval som inte alltid har med racing att göra.
Det är ju en fortbildning som skall knytas till trafiksäkerhet trots allt.

Kör du med de mer meriterade instruktörerna eller de som tävlat/tävlar så kommer även en del av dessa förespråka denna teknik som du nu pratar om. Framförallt om du inte är bekväm med knytnäven mellan pung och tank, och att dem ser att du har bra koll på allt annat som gaskontroll, spårval, blick mm.

"Personligen tror jag man ska lyssna på alla argument men sen gäller det nog att hitta den stil som passar en själv bäst."

Agree. som tidigare visats i tråden så går det att köra fortare än fortast med "fel" teknik.
Testa allas råd och kom på vad som passar din åkstil och kropp bäst. Men testa ordentligt.
Ibland kan man tycka att något känns fel i början men rätt som det är får man den där klassiska "aha" känslan.
 
Tack för alla svar!



Det är säkert så att jag överdriver betydelsen av att "sitta fast", men det känns bra och då slappnar jag av. :) Kan du utveckla "god kontakt"? Är det "så stor del av benet som möjligt"?


När jag torrbrtyer på MC-mässor, så känns det riktigt bra på typ en fjärdedel av sporthojarna. Tyvärr passar tankens form i allmänhet, och skålningen i synnerhet, på min hoj inte så bra för mig.





Är det någon mer än Thunder som har erfarenheter, av justerbara fotpinnar, att dela med sig av? Det ser ut som att justermånen är ganska begränsad - hur stor effekt/skillnad kan man få? Jag kan inte bestämma mig för om jag ska satsa på fotpinnar. De kostar ju trots allt en slant. :)

Med det menar jag att du bör sitta som du redan gör om du tycker att det känns bekvämt men försök att inte anstränga ditt ytterben så mycket utan slappna av. Det kan kännas lite skumt i början men efter ett tag så kommer du hitta positionen som gör att du kan slappna av och ändå känna dig trygg, med knät i tanken, foten på pinnen och allt det som du lärt dig på kursen.
Det kan betyda att du inte längre sitter enligt "skolboken" men det gör egentligen inget om din körning inte blir lidande. När jag själv åker fort så sitter inte jag precis på det sätt som jag lär ut utan jag har fått justera det lite så att det passar mig, men jag hade en god grund att börja från.

Jag kör med justerbara pinnar och på min hoj gör det MYCKET skillnad. + att man får raceväxlat :tummenupp
 
Jag har justerbara fotpinnar på R6'an, och fick justera nått snäpp när jag köpte den, men det beror ju på att jag har en halvmeter mer ben än förra ägaren, men det var mer en bekvämlighetsgrej, hela konceptet kändes bättre, jag har trots allt 193cm som ska få plats.

Däremot har jag fått testa på saker på SMC-kurser, att sitta käpprätt fel, överdrivet rätt osv, dvs flytta runt rejält och känna efter, då får man en helt annan referensram. Att flytta nån mm hit eller dit känner bara Rossi&Co, vi vanliga dödliga behöver mer än så för att kunna känna tydliga skillnader. Dessutom är det bara grabbarna på den nivån som gör exakt samma sak varenda gång i en given kurva, och det är grymt svårt att ha den precisionen i sin körning.

Därmed inte sagt att du ska hänga allt du orkar åt fel håll i depåkurvan på Gelleråsen när du försöker slå nytt banrekord, men testa det i moderata hastigheter. Dessutom kan du ju i godan ro klättra runt på hojen och känna på olika sittställningar på din favoritkrokväg också, men ta det lugnt bara :)

När du känner att du kan hålla i styret med pincettgrepp i kurvorna, då har du förankrat kroppen perfekt, men det är ju bara i teorin, i verkligheten blir det ju aldrig så perfekt pga alla möjliga yttre störningar, väder, vind, gropig asfalt osv.
 
Det här med sittställning är ju ett kul ämne, så många olika åsikter och stilar.
Som SMC-instruktör lär jag ut ett säkert, stabilt och fungerande koncept för det syfte kurserna är skapade. Jag kör även på det sättet på kurser för att visa hur man gör och att tekniken fungerar. Men skall jag ut och träna för att höja hastigheten så blir det lite annorlunda. Naturligtvis sitter SMC-tekniken i ryggmärgen efter sanslöst många kurser under 7 år, men för att komma till nästa nivå hastighetsmässigt får man börja tänka lite annorlunda. Avvikelserna kan bland annat vara att bromsa in i kurva, långt förbi svängpunkten. Att förankra mig annorlunda, precis som Ricco43 skriver. Man kanske inte alltid sitter med en knytnäve till tanken osv, osv...
Den där nya DVD´n MotoVudu lär ju ut andra saker med annat syfte än SMC och det känns lite dumt att ställa dessa mot varandra. Fundera istället på vad du vill uppnå. Jag var verkligen inte snabb trots massa SMC-kurser under bältet 2008, men så sa en vän och tävlingsputte en himla viktig sak: "Slappna av, hitta flytet och sedan så ökar du bara. Tänk inte så förbannat mycket på att följa tekniker och att det ser snyggt ut, kör på känsla du kan det andra redan." Sagt och gjort på Anderstorp och innan dagen var över hade jag sänkt mig flera sekunder. Sedan var det bara att tänka på känslan och varvtiderna blev bara bättre och bättre.
För att hitta sin stil så behöver man testa flera olika stilar, tekniker och idéer. Sedan är det bara att hitta flytet och ge fan i att tänka så mycket. Känns det bra så funkar det :rolleyes:
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top