Förankring och justerbara fotpinnar

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Hoppas på att kunna få råd och tips, på ett problem jag har. Vid bankörning har jag svårt att få en bra förankring, mellan fotpinne och tank. "Kanten" på tanken sitter lite för högt upp, så jag får ingen bra anspänning, eftersom vaden är maximalt utsträckt för att nå upp och då finns ingen kraft kvar. Att kanten dessutom är för liten (utsticket) och att tankens form inte passar mig, gör saken än värre. Hojen är en R1 -03 och har Stompgrip.

Jag funderar på att skaffa justerbara fotpinnar, för att få upp knät högre på tanken. Är det något som rekommenderas? Något särskilt man bör tänka på? Har också funderat på om man kan göra tankens kant/utbuktning mer markant, genom att klistra på något el.dyl.

Är det någon som har erfarenhet av problemet och tips på lösningar, så tas det tacksamt emot.

Stompgrips funkar ganska bra som hjälp. Justerbara fotpinnar funkar ju oxå, mina löste dock inte riktigt hela problemet tyvärr (PP-tuning). Hade behövt att dom gick att vinkla lite högre och längre fram.

Vid vilket tillfälle känns förankringen dålig? Inbromsning eller i kurva?

Framförallt i kurvan. Har dock även problem med att jag glider fram under inbromsning. Det senare kan lösas genom att klämma tag med båda knäna, för kung och fosterland, men jag blir trött fort.

hur lång är du? under 175 så köper jag att det kan vara svårt att nå skålningen annars tror jag på fel vinklar på benet typ.

Framförallt i kurvan. Har dock även problem med att jag glider fram under inbromsning. Det senare kan lösas genom att klämma tag med båda knäna, för kung och fosterland, men jag blir trött fort.

Seriöst? armar skall man slappna av i och arbeta med rygg, bål och ben enligt de flesta teorier.

Sedan finns det ju alltid den som gör tvärtom i praktiken och ändå får till det bra för all del ;)

Eller så spänner du armarna lite mer så är saken biff :)

Eller så spänner du armarna lite mer så är saken biff :)

Eller så hänger man ut lite tidigare inför kurvan och tar upp vikten med insidan av låret, ett måste om man väger som en riktig man). ;)

hur lång är du? under 175 så köper jag att det kan vara svårt att nå skålningen annars tror jag på fel vinklar på benet typ.

Jag är 190. =) Men det fungerar betydligt bättre på andra modeller t.ex. nyare R6. Kan du utveckla "vinklar på benet"? Jag har trampdynorna, nästan tårna, på fotpinnarna. Vinklar ut hälen lite för att få bättre vinkel in mot tanken. Försöker sitta långt bak på sadeln.

Eller så hänger man ut lite tidigare inför kurvan och tar upp vikten med insidan av låret, ett måste om man väger som en riktig man). ;)

Ja, det är något jag försöker få till. :) Har inte riktigt fått kläm på det än. Jag vill inte hänga ut röven för mycket, eftersom det då blir fel i kurvan (knät förlorar kontakten med tanken). Jag försöker ändra min körställning till att hänga ut mer med överkroppen och mindre med baken. Svårt att ändra invanda mönster! :huvet Det är därför jag försöker få till förankringen mellan fot och knä (fotpinne och tank).

Mhm.. I kurvan behöver du inte klämma fast dig så jäkligt vid hojen. God kontakt räcker. Slappna av och testa dig fram så märker du att du ramlar inte av ;)

du kanske hänger ut för mkt med röven så att säga?
Överkroppen har störst betydelse.
Underkroppen kan du flytta lite men överkroppen mest. ENA halva skinkan räcker gott.
Sedan kanske du sitter FÖR långt bak? tennisboll mellan pungen och tank i all ära (eller knytnäven som en del säger) Huvudsaken är att du kan byta position enkelt och inte "fastnar" fram på tanken.

Ja, det är något jag försöker få till. :) Har inte riktigt fått kläm på det än. Jag vill inte hänga ut röven för mycket, eftersom det då blir fel i kurvan (knät förlorar kontakten med tanken). Jag försöker ändra min körställning till att hänga ut mer med överkroppen och mindre med baken. Svårt att ändra invanda mönster! :huvet Det är därför jag försöker få till förankringen mellan fot och knä (fotpinne och tank).

Börja med att ge fan i att röra röven? sitt fast mitt på sadeln och få till överkroppen.
Överkroppen är viktigast så att få till en perfekt överkropp är värt så mkt mer än lite underkropp.

Olika skolor helt klart. En del tycker man skall spänna foten så att du trycker upp i skålningen hårt med ytterbenet. Men det beror ju helt på hur man sitter med resten av kroppen om det skall vara bekvämt nog. Har själv problem att få till allt det där och ändå sitta bekvämt helt klart.
Hade ts strompgrips eller dylikt? kan ju vara en bra början eller alternativ?!

Mhm.. I kurvan behöver du inte klämma fast dig så jäkligt vid hojen. God kontakt räcker. Slappna av och testa dig fram så märker du att du ramlar inte av ;)

190 lång och når inte in i skålningen? extremt korta ben till den kroppen eller något annat som är fel. Nu är inte bilden på din avatar så lätt att se på men där tycker JAG att din röv hänger in för mkt.
Tittar jag på din andra profilbild så hänger röven ut lite men kroppen åt fel håll...

Torrbryt med en polare lite eller gå en smc kurs. NEJ SMC är inte värdsbäst och kanske fast i sitt tänk men det ger dig insikt och en bra början.

Jag är 190. =) Men det fungerar betydligt bättre på andra modeller t.ex. nyare R6. Kan du utveckla "vinklar på benet"? Jag har trampdynorna, nästan tårna, på fotpinnarna. Vinklar ut hälen lite för att få bättre vinkel in mot tanken. Försöker sitta långt bak på sadeln.

Prova o inte flytta röven, vrid höften o rikta penis mot dit du ska.
Funkar för en del.

Stompgrips är skit! ingen som tävlar eller kör aktivt på bana använder det! Det är en ren marknadsföringshittepå som trasar sönder skinnställ.
Hänger man ut lite åt sidan så passar utsticket/kanten på tanken perfekt när man har foten på fotpinnen. slå ett öga på wsbk eller moto gp och titta lite på hur dom sitter på hojen i kurvor eller vid inbromsning.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025