Föra över ramnummer?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Har ju 2 R1or, den ena har jag papper på. Den andra inte (fabriksny ram).

Jag vill föra över ramnumret på den mest slitna ramen (racehojen/ex stunthoj) över till den nya finare ramen. Måste en authoriserad verkstad ta på sig uppgiften att föra över ramnumrena? Och kräver de då att gamla ramen kapas av vid huvet? Isåfall kan de skita ner sig. Därmed en följdfråga, kan jag stansa över numrena själv och tuta o köra med nya ramen? Vad för maskin behövs för att stansa in nummer relativt snyggt?

Smält aluminium över ramnummret, slipa, stansa, klart!! Jag vet att vissa MC Firmor utför stansning av ramnummer. Jag skall själv överföra mitt gammla ramnummer till en ny reservdelsram (blank från början). MC Huset i Malmö utför ramstansningen.

Hoppas bara att de utför ett bra jobb annars blir det föreläggande om regbesiktning om man misstänker nåt med ramnumret på besiktningen alt kontakt med polis också. Men om du bara ska köra bana så skitsamma.
Prata med killen du gjorde regbesiktning hos så kan han säkert ge nåt svar om du nu ska använda den på gatan!

Alltså yo. Jag har en ram som är väl använd. Den har jag papper på. Den vill jag därmed fortsätta köra på bana i med att det inte gör nått om den skadas mer. Väghojen vill jag dock ha ren o fin. Men ramen som är ren och fin har inget ramnummer alls.

Så inget behov av att lägga på ett lager alu ovanpå nått nummer då det redan är en platt yta som är redo att få ett nummer instansat. Gamla ramen dock får jag väl slipa över eller X'a ut siffrorna på.

Detta har varit uppe tidigare. Det är bara att stansa in gamla nummret i nya ramen och se glad ut. Om du berättar för bilprovningen att du bytt ram kan de vilja se gamla ramen. Siffror handlas billigt på Clas i sjön. Provstansa lite i gamla ramen så du får "rätt" tryck i hammarhanden innan du ger dig på nya.

UrbanTiger skrev:
Slipar du bort nummren på rejsramen så är den väl död som rejshoj, LR ?

Att sätta dit samma identitet på två fordon är ju olagligt om dom kommer på det :gnissla

Hur gör andra ?
jo, man får inte ha samma ramnummer på två hojar.

Varför vore den "död" (får inte användas?) om man X'ar bort de gamla ramnumret. Ramen är ju inte stulen för det eller vad det nu handlar om...

Swedie skrev:
jo, man får inte ha samma ramnummer på två hojar.

Varför vore den "död" (får inte användas?) om man X'ar bort de gamla ramnumret. Ramen är ju inte stulen för det eller vad det nu handlar om...

Man får köra med "kryssade" ramnummer, inga probs... :tummenupp
(Tror att du ska kryssa ut nummret på den gamla ramen om allt ska gå rätt och riktigt till....)

UrbanTiger skrev:
Slipar du bort det så finns det ju inget ursprung på den. Den skulle lika gärna kunna vara stulen och man får väl inte tävla med stulna grejer :va
Du har ju justa papper på dina grejer.

Du får nog ringa och fråga, kanske det räcker med att kryssa dom första siffrorna eller nått.

Det räcker med att kryssa över ramnummret, det är många som kör med kryssade ramnummer.....

Som jag sagt tidigare, gör inget själv utan att kolla med bilprovningen och/eller larmtjänst. Se till att få papper på allt. Lyssna inte på någon annan än dessa.

Och prata med SVEMO / Lodnert innan du gör något med ramen så att du inte får problem där också. Bättre att spela med öppna kort från början.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back