För varm?

Tina!

katten racing
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph TT 600, -01
Hej hallå, :)
jag undrar om någon har samma problem som mig... Det är så att min hoj (Triumph TT) blir supervarm när jag kör sakta, i stan..står vid en rödljus eller liknande, den blir över 102 grader innan fläkten startas, den blir upp till 107 grader innan tempen sänks, sen ligger den runt 95-100 tills jag kör fortare. Så länge jag kör fortare ligger den bra, runt 90 gr. som den ska. :confused:
Är nu lite orolig att min nya fina pärla inte var helt felfri trots allt :S

Tacksam för svar! :tummenupp
 
Ingenting att oroa sig för så länge fläkten startar och går som den ska. kylsystemet är trycksatt och det kan därför bli över 100 grader utan att vattnet kokar.
 
Vad jag vet inget ovanligt.

Min Ducce närmade sig 117 grader ibland under sommarsemestern. Enligt handboken ska man stänga av den och låta den svalna ifall den kommer upp till 120 grader.

Den brukar annars, vid vanlig körning, ligga kring 71 grader. Vet dock inte vad Triumph brukar ligga på normalt, men 90 är kanske inte helt osannolikt?


Edit: Kolla i handboken vilken maxtemperatur du får ha. Det är den som är viktigast att ha koll på.
 
Min fläkt går igång vid 105 grader, och tempen vid rödljus en varm dag blir lätt några grader över 100, så jag tror inte du har några bekymmer.
 
jag tycker inte det du beskriver är ovanligt. på min gamla gixxer gick fläkten på vid 106 grader tror jag.. Trycksatt system som klarar högre temperaturer precis som någon skrev här ovanför
 
Ahh, skönt att höra att fler har upplevt detta! :)
kanske oroar mig i onödan... Hmm, ska kanske få
lite hjälp att kolla termostaten iaf ikväll av brorsan..

Tack för alla svar, you guys rock! ;) :)

Köpte du en Triumph? Jeez. Du kunde ju ha frågat först.

haha, vaffan...va menar du med det? :va
 
Last edited:
haha, vaffan...va menar du med det? :va

Jag trodde att alla visste att dom först går varma sen exploderar i ett moln av motordelar.

Nä, jabaskoja. Det blir nog bra. Passa på att byta olja och kylarvätska och lite sånt så vet du mer om vad som är gjort och när. Sen kan du nöta fåror i vägnätet tills vintern kommer.
 
Jag trodde att alla visste att dom först går varma sen exploderar i ett moln av motordelar.

Nä, jabaskoja. Det blir nog bra. Passa på att byta olja och kylarvätska och lite sånt så vet du mer om vad som är gjort och när. Sen kan du nöta fåror i vägnätet tills vintern kommer.

:banana
puss på dej! =p
 
Som gammal trajaägare...ja dom går varmt men så fläkten går så är det ju inget problem. På min RS så startar fläkten vid 102 grader senast i em. när jag körde hem från jobbet.

Kolla här åxå www.triumphrat.net

Om du känner dig osäker så åk ut till Triumph-center i Länna och prata med dom och du får säkert hjälp.
 
Last edited:
102 grader ser jag inte som något problem vi rödljus,stadskörning, etc.
90 grader vid snabbare körning låter dock lite högt tycker jag :va

Är det landsvägs körning då eller "snabbare" stads-körning?

Kanske någon Triumph-pilot kan verifiera den temperaturen.

/R
 
Som gammal trajaägare...ja dom går varmt men så fläkten går så är det ju inget problem. På min RS så startar fläkten vid 102 grader senast i em. när jag körde hem från jobbet.

Kolla här åxå www.triumphrat.net

Om du känner dig osäker så åk ut till Triumph-center i Länna och prata med dom och du får säkert hjälp.


Ok! Låter ju lovande! :banana
ja, får göra det i så fall!
tack för svar...:tummenupp

102 grader ser jag inte som något problem vi rödljus,stadskörning, etc.
90 grader vid snabbare körning låter dock lite högt tycker jag :va

Är det landsvägs körning då eller "snabbare" stads-körning?

Kanske någon Triumph-pilot kan verifiera den temperaturen.

/R


Inte det alltså, ok, bra!!!
mmm, 86-90 gr...alla andra hastigheter... typ! Vad borde den vara, menar du?
temp stiger ju längre tid jag kört också.
Ja, känner du nån? :D
Tack för svar!...;0)
 
Last edited:
103 brukar vara lite av standard på Triumph för fläktpåslag. På triplen tror jag den sen slår av när den når ned till 100. Kommer inte ihåg när den ska varna för hög temp så här på rak arm, men troligtvis över 110. Arbetstempen vid normal körning på triplen låg runt 82 grader.

Att den kan nå upp till 104-105 i stadstrafik, speciellt om det är lite varmt ute, är inga konstigheter. Det viktiga är att fläkten som sagt startar och jobbar ned tempen igen.
 
Grunden är denna: Ju varmare en motor kan gå, utan att koka, desto effektivare är den.
I klartext: Värme är energi, energi omsätts till rörelse i kolvens nedåtgående rörelse.
Kyler du bort massa energi i onödan, förlorar du effekt.

Men det är inte det värsta, utan motorn kommer gå som ett orpon... för att (bara för att ta ETT exempel ur mängden) t.ex tändstiften aldrig kommer upp i sin arbetstemperatur och kommer/kan slagga igen.

Ok det kan man möta med ett varmare stift, men det är fel väg att lösa problemet.

Trycksatta kylsystem klarar uppåt 106 grader innan de börjar koka.
Kanske även ett par grader till.


Så slutsats: Kokar inte motorn - be happy :)
 
har ju också en tt och den är lika varm den... man vill ju inget annat än att slakta fläktjäveln när man stänger av hojen o den är varm o fläkten fortsätter gå i 5 min
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top