För varm?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Var inne i stan igår en sväng och hade väldigt otur med rödljusen. Temperaturen steg mer och mer och efter ett tag var den uppe i 105 grader. Är det normalt? Det gäller en R1-03.

shoei skrev:
2352859 Var inne i stan igår en sväng och hade väldigt otur med rödljusen. Temperaturen steg mer och mer och efter ett tag var den uppe i 105 grader. Är det normalt? Det gäller en R1-03.

Jag åker vare sig R1 eller "inne i stan" (väldigt sällan åtminstone), men det där låter ganska normalt tycker jag. En sporthoj modell värre är mig veterligen inte konstruerad för att "stå still", vilket man ju snudd på gör inne i stan. Om temperaturen kan vara skadlig låter jag dock andra svara på.

shoei skrev:
2352859 Var inne i stan igår en sväng och hade väldigt otur med rödljusen. Temperaturen steg mer och mer och efter ett tag var den uppe i 105 grader. Är det normalt? Det gäller en R1-03.

det e normalt..
när den stiger till 130 då ska du kolla upp den lite mer

Det är normalt, fläkten går igång då, eller om det är vid 105.
Men det generella rådet är att undvika krypkörningar, se till att du får fartvind som kyler. Det bästa är att hålla temperaturen under 100°C.

Ok tack då vet jag i alla fall! så man inte förstör någoting... Och jag försökte få upp lite fart mellan rödljusen för att få lite kyla:)

X-up skrev:
Men det generella rådet är att undvika krypkörningar, se till att du får fartvind som kyler.
Sådana råd är ju lätta att följa om man bor i byhåla. Det blir lite mer problematiskt för oss som en vardagsmorgon klockan 07.00 tvingas köra Valhallavägen.

Stuff skrev:
2353488 Sådana råd är ju lätta att följa om man bor i byhåla. Det blir lite mer problematiskt för oss som en vardagsmorgon klockan 07.00 tvingas köra Valhallavägen.

Förstår problemet, men du menar alltså att du använder din båge som pendlingsfordon till jobbet? :)

För mig är motorcykeln en ren nöjesmaskin.

X-up skrev:
2355633 Förstår problemet, men du menar alltså att du använder din båge som pendlingsfordon till jobbet? :)

För mig är motorcykeln en ren nöjesmaskin.
Om man ändå ska plåga sig med att åka till jobbet kan man väl åtminstone göra resan dit rolig :7peta

newstead skrev:
2355644 Om man ändå ska plåga sig med att åka till jobbet kan man väl åtminstone göra resan dit rolig :7peta

Sant. Men eftersom man oftast är trött & seg så får man inte ut så mycket av de resorna i alla fall, speciellt inte om man måste krypköra i köer.

Last edited:
shoei skrev:
2352929 Ok tack då vet jag i alla fall! så man inte förstör någoting... Och jag försökte få upp lite fart mellan rödljusen för att få lite kyla:)

Om du ger fan i att stanna vid rödljusen så slipper du att oroa dig för tempen...

X-up skrev:
2355646 Sant. Men eftersom man oftast är trött & seg så får man inte ut så mycket av de resorna i alla fall, speciellt inte om man måste krypköra i möer.
You got a point! Fast det kan ju iaf bli kul på hemvägen :)

Termostatfläkten är en bra uppfinning! :tummenupp
Jag tvivlar på att de sätter bryttempen så högt att fläkten står stilla när det börjar vara skadligt varmt.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back