För tydlighetens skull...

Jag misstänker att det är lite sanning i det.
Nuförtiden undviker folk allt som de är det minsta känsliga för.
Helt OK, när det gäller vuxna människor.
Men jag vet flera som bestämt sig för att deras barn är laktos eller glutenallergiker för att de varit kass i kistan någon gång.
Kommer förmodligen växa upp till elöverkänsliga veganer, sjukpensionärer pga fibromyalgi istället för att finansiera min pension.
Gällande laktos- och glutenintolerans hos barn så tog faktiskt ena lokalblaskan upp idag:
http://op.se/lanet/1.4427715-laktosintolerans-trenddiagnos-som-kan-dolja-andra-sjukdomar

Helene Magnusson skrev:
– Sockeralkoholer är mumma för fis och prupp.
Folk med kofta och aktivistglasögon är för roliga. :)

Men ja, laktosintolerans är en vuxenåkomma. Vi har en tendens att överdiagnostisera vissa beteenden hos barn, tex magproblem = laktos, svårt att sitta still = ADHD, lässvårigheter = dyslexi, mobbad i skolan = aspergers etc etc etc.

Det stämmer att studier har visat att laktosintolerans är väldigt överdiagnostiserat av föräldrar och tidigare också i viss mån av läkare. Det är <0,5% av barnen som i verkligheten har laktasbrist men ungefär 5% som anser sig ha diagnosen.

Hade en patient som ansåg sig vara väldigt laktosintolerant och vägrade ta de mediciner jag förskrev då de innehöll laktos som bindemedel. - Men så förfärligt då skall jag genast sätta ut dina Xanor* de innehåller ju också laktos. Då vart han inte längre så fruktansvärt laktosintolerant...

*Lugnande tablett som är väldigt poppis bland missbrukare

Min son bedömdes vara laktosintolerant på barnavårdscentralen, han snittar nog en liter fetmjölk om dagen nu.

Det var nog något annat tror jag...

Dyslexi är bara ett fint namn för "jag pallar inte fokusera, jag gissar istället".
Inte riktigt, lite mera som att bokstävernas innebördes ordning inte har betydelse, vilket kan bli lite lustigt om du inte tar dig tid att läsa genom några gånger extra, och det tar lite tid.

Det blir tydligast när det skall gå fort, så som dyslektiker är det lugnt och sansat som är melodin(för att inte störa språknazister ;) )

Det är trendigt med allergier. Har ni tänkt på att det mest är "rika" som har allergiska barn?
Har jobbat på skola mycket tidigare och inte fan var det många av ungarna med låginkomsttagare till föräldrar som var allergiska.

skulle tippa på att 40% av ungarna som blev hämtade av konsult-pappa i XC90 hade någon form av mat-allergi.
Har man inte börjat kalla saker för "överkänslighet" istället för allergier förresten?

Det blir tydligast när det skall gå fort, så som dyslektiker är det lugnt och sansat som är melodin(för att inte störa språknazister ;) )

Det är ett sätt.
Ett annat sätt är att kräva hjälpmedel, hjälp och skadestånd för att man inte får anställning som korrekturläsare.

Det är ett sätt.
Ett annat sätt är att kräva hjälpmedel, hjälp och skadestånd för att man inte får anställning som korrekturläsare.
Bah, det är bara dålig självinsikt, lite som att jag skulle bli stött över att inte få bli surrogatmamma ;)

(Hjälp och hjälpmedel i en utbildningssituation ser jag inget fel på, vem vet? jag kanske hade lärt mig skriva innan femman om det fanns)

Det tog inga tider för den här tråden att börja handla om något helt annat...

:7peta

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back