För tjock för att arbeta?

Blip skrev:
Vänligen lägg inte orden i min mun. Om du anser att psyksjuka har sej själv att skylla så får det stå för dej.

Det var en enkel fråga och inget att hetsa upp sig över.

Blip skrev:
Att en heroinpundare är desperat köper jag. Att en som svälter också är det är sant. Var vill du komma med ditt resonemang? Att en tjock person står vid svältens brant?

Drogmissbruk bör inte jämställas med matmissbruk.

Bara påpeka att de flesta typer av missbruk har ganska mycket gemensamt.

Nej drogmissbruk bör inte "jämställas" med matmissbruk då det är två olika saker. Det förändrar dock inte att det är sjukdomstillstånd bägge två och att båda missbrukarna behöver hjälp.

korvgubbe skrev:
Problemet med fetma är som du säger knappast enbart ett "äter-fel-problem".
De som tror att en kostomläggning skulle räcka är ute och cyklar eftersom det som krävs är en hel livstilsförändring som i många fall dessutom kräver mer insatser än bara en dietist/nutritionist och en träningscoach. I många fall krävs andra insatser. Det kan vara medicinska ingrepp och ofta hjälp från psykolog...

Jamen vad bråkar du för då, vi tycker ju nästan likadant :hihi

Skorpan skrev:
Om man märker att "fan,jag börjar gå upp i vikt som faaan" ,varför gör man inget åt det då??
(alkisar)-super bort alla pengar,(folk som har speljävulen)-spelar bort hyrespengar mm
Ringer det inte en klocka hos dom då och säger att det inte är så bra??

Problemet är väl just att de inte är lyhörda för samma signaler som du och ja. Du är ganska dömd att misslyckas med att komma till insikt i problematiken om du hela tiden utgår från dig själv.

"- jag hade minsan"
"- jag skulle ha"
"- jag hade aldrig"
....är ett oerhört enkelspårigt och trångsynt sätt att sätta sig in i problematiken oavsett om det gäller drogmissbruk, spelberoende, fetma eller kriminalitet.

De flesta av oss har spärrar som gör att vi inte pantsätter huset för att satsa stålar på "vår favorithäst"
De flesta av oss sätter aldrig en nål i armen för att skjuta in ens första dosen heroin.
De flesta av oss hajjar till den dag vi är sugen på en återställare i form av en grogg en tisdagmorgon innan arbetet.
De flesta av oss sätter inte vinkelslipen i ett skivbromslås eller svingar bränbollsträt mot bakhuvudet på någon för att komma åt mobilen.
De flesta av oss tar oss i kragen när vågen visar 10 kilo mer än 6 månader innan.

....En bra början är därför att kliva ner från sina höga hästar och försöka se saken ur ett annat perspektiv än sitt eget.

Chris Ash skrev:
Det var en enkel fråga och inget att hetsa upp sig över.
Nej drogmissbruk bör inte "jämställas" med matmissbruk då det är två olika saker. Det förändrar dock inte att det är sjukdomstillstånd bägge två och att båda missbrukarna behöver hjälp.

Jag är lugn och fin. Jag köper ledigt att det är ett tvångsmässigt beteende som säkert kan jämnställas med tourettes, ticks och liknande. (utan att för den sakens skull vara medicinskt bildad)

Missbrukare behöver hjälp. Men ponera att man anser heroinmissbruk vara ett sjukdomstillstånd. Det skulle innebära att samtliga pundare är kvalificerade för sjukkassan. Där ligger min kärnpunkt att drogmissbruk inte bör vara sjukdomsklassat (lite tvetydigt för en del av dem vårdas ju på behandlingshem mm) Eller är det rentav så att man klassar dem som sjuka den dagen de skriver in sig på ett behandlingshem. Det vore isåfall mer rimligt.

Markus skrev:
Ingen anhängare av systemet som vill svara på detta? Bonny t.ex.?

Av någon anledning har jag svårt att se att någon inom vare sig den medicinska expertisen eller socialtjänsten skulle se det som en förbättring om missbrukare fick sjukkassa. ....Tror f.ö. Chrille skrev det rätt tydligt:
Chrille skrev:
"Ingen tvingar dig att göra något speciellt med de pengarna och du får inget öronmärkt så länge du inte kvalar in i kategorin "totalt utslagen"

....i mina ögon är missbrukare i de flesta fall så pass utslagna att de inte kan ta hand om sin ekonomi eftersom deras beteende helt styrs av beroendet.

...Även om man skulle klassa, låt säga, spelmissbruk som sjukdom så innebär det väl knappast att någon skulle propagera för att spelmissbrukare skulle må bättre om de fick 85%:ig sjukersättning?! :va

korvgubbe skrev:
Av någon anledning har jag svårt att se att någon inom vare sig den medicinska expertisen eller socialtjänsten skulle se det som en förbättring om missbrukare fick sjukkassa.

Nej, säkert inte. Men om man menar och tror att folk är sjuka ska de väl ha sjukpenning också?

Synd om de kraftigt överviktiga?
Svårt att säga.

Är det synd om en storrökare som får en begynnelse till cancer?

Säger man till en rökare att det är farligt att röka och allt vad det medför så säger de lite tyst att ja, det vet de ju om men skitsamma.

Säger man till ett fetto att det är allvarligt hälsoskadligt att vara så otroligt fet som han/hon är så får man ju vara beredd på en käftsmäll eller en kraftig utskällning.

Vad är skillnaden? Båda plågar sig frivilligt....

Mavve skrev:
Båda plågar sig frivilligt....

:va
.....Det är så uppfriskande när folk med nollkoll som utalar sig.
Förutom dina rent personliga åsikter..... ...vad grundar du ditt påstående på?! Har du läst någon litteratur i ämnet?

Jag blir allt mer övertygad om att ett förbud mot sporter som innebär slag och sparkar mot huvudet är mer än befogat.

korvgubbe skrev:
Förutom dina rent personliga åsikter..... ...vad grundar du ditt påstående på?! Har du läst någon litteratur i ämnet?

Jag blir allt mer övertygad om att ett förbud mot sporter som innebär slag och sparkar mot huvudet är mer än befogat.

Klart som korvspa att det är frivilligt att dricka hembränt varenda dag liksom det är frivilligt att sila i armen då o då.

Är man inte tillräckligt stark för att kunna sluta själv så.... ja, då vet man att man är svag av sig oxå :tummenupp + att man är fet eller knaske en rökare :lol

Om du själv är fet och inte kan sluta äta beror det på okunskap från din sida och då äger jag dig varenda dag :hihi

UrbanTiger skrev:
Du är överviktig, LR :va

Nej. Är inte och har aldrig varit om man undantar för att skinnstället är en aning tight. :hihi
Låg iofs högt på BMI-skalan när jag tränade som mest men det berodde knappast på fett.
Jag har tränat ishockey/fotboll/kanot/klättring/styrketräning/innebandy/badminton om vart annat sedan jag var grabb.
Det är att göra det lätt för sig att utgå från sig själv som sagt.
Det skulle vara grymt bekvämt att bara utgå från mig själv och tycka att de är korkade och slöa djävlar som inte slutar äta när de borde.
...vräka ur mig att de får skylla sig själva de flottdrypande idioterna...

korvgubbe skrev:

Hmmm.. Ursäkta, men tae-kwan do är typ lika hårt som balett, med skillnaden att balett-träning är tuffare. :rofl

korvgubbe skrev:

Ändå har han en poäng i det han säger. En arbetskamrat var kraftigt överviktig, periodare och dessutom hjärtsjuk.

Ingen sade något förutom ett fåtal gånger med resultatet att gubben gick i taket och hävdade att läkaren sagt att sprit bara var nyttigt för hjärtat :kocko

Någon annan nämnde att det kunde vara bra att börja tänka på vikten i och med hjärtat. Det ogillades starkt och historien slutade med att gubben avled en vacker dag med 5 promille i blodet. Organen gav väl helt enkelt upp.

Extra tråkigt var det eftersom gubben var rätt kul i sina bra perioder.

Till saken hörde att företaget erbjöd honom all tänkbar hjälp men inget bet. Chefen var för snäll för att sparka honom också.

Såna här gubbar och tanter finns lite här och där och de flesta slutar förmodligen på samma sätt.

Till sist så tror jag att balett är betydligt tuffare än pyjamas sporten :hihi

Back