För tjock för att arbeta?

Det är ju precis lika synd om tjockisarna som det är om dom som har anorexi.
Fast det kanske inte är synd om sådana heller?

Tycker faktiskt att det är mer synd om tjockisarna än om knarkarna.
Som Långa farbrorn va inne på så är mat nånting vi måsta ha för att överleva. Det går alltså inte som vissa föreslår att flytta ifrån maten.
Men knark borde man ju rimligtvis kunna flytta ifrån.

Vad roliga sådana här trådar är där snillen spekulerar. Inte en djävel har någon som helst aning om vad de pratar om.
"- sluta ät för fan!"
"- jag känner minsann en som bantade!"

.....Det finns en anledning till att fetma är klassat som sjukdom och dessutom oturligt nog ofta beror på flera olika faktorer.

Det ringde inte en klocka hos er när tjejen som kom in på "avgiftning" fick panik och stack hem efter bara nån dag?! INgen som reflekterade över hur starkt beroendet då faktiskt är när man inte klarar en sund diet i ens ett dygn?!

Ingen som reflekterade över hur starkt beroendet är hos någon som gång på gång säger:
- Jag vet att det är åt helvete det jag äter
- jag vet att maten kommer döda mig
- jag mår pissdåligt när jag ätit
...men ändå sammanfattar det med:
- men enda gången jag är glad, upprymd, lycklig är när jag ser fram emot att äta...

Ta och läs... bara några rader, bara något endaste kapitel i litteratur som avhandlar ämnet så kanske ni håller käften med er syniska, empatilösa djävla dynga!

MiZou skrev:
nej, omhänderta sonen och ge honom ett drägligt liv och det borde motivera henne att lägga om livsstil och återfå sin son, det är ju många här som hävdar att det är en sjukdom och människor som är alkoholister och liknande blir ofta av med sina barn...

Måste säga att sonen var det som gjorde mig upprörd. Att hon tappat kontrollen över sig själv är uppenbart men hon ska inte låta sonen gå upp i vikt som han gjort. Han har säkerligen rätt taskiga biologiska förutsättningar med tanke på att båda föräldrarna är överviktiga så han torde fått en del taskiga gener han med men just därför är det ännu viktigare att föräldrarna skärper sig och ser till att han inte följer dem i graven....

korvgubbe skrev:
Vad roliga sådana här trådar är där snillen spekulerar. Inte en djävel har någon som helst aning om vad de pratar om.
"- sluta ät för fan!"

.....Det finns en anledning till att fetma är klassat som sjukdom och dessutom oturligt nog ofta beror på flera olika faktorer.

Det ringde inte en klocka hos er när tjejen som kom in på "avgiftning" fick panik och stack hem efter bara nån dag?! INgen som reflekterade över hur starkt beroendet då faktiskt är när man inte klarar en sund diet i ens ett dygn?!

Ingen som reflekterade över hur starkt beroendet är hos någon som gång på gång säger:
- men enda gången jag är glad, upprymd, lycklig är när jag ser fram emot att äta...

Ta och läs... bara några rader, bara något endaste kapitel i litteratur som avhandlar ämnet så kanske ni håller käften med er syniska, empatilösa djävla dynga!

Äh,jag tycker vi samlar ihop alla psyksjuka, feta människor,knarkare,alkoholister,arbetsskadade och handikappade med mera och inleder ett eutanasiprogram. Om alla inte klarar sig helt själv så förtjänar de inget daltande.

Ibland är jag övertygad om att detta forumet har ett script som genererar ett slumpmässigt antal totalt urblåsta korkskalleinlägg på vissa startade trådar.....

Vad gäller soc så är det faktiskt så att man inte får nya skinnsoffor om man är invandrare (ingen ny BMW heller) och om man "går på soc" får man hyran(som ska vara rimlig enligt soc normer) plus en viss summa som man ska leva på varje månad. Ingen tvingar dig att göra något speciellt med de pengarna och du får inget öronmärkt så länge du inte kvalar in i kategorin "totalt utslagen", men då är det andra regelverk som gäller. Däremot tvingar de dig att sälja bilen om det blri en längre period på bidrag...

Om soc hade gett matkuponger till alla som behörver hjälp så hade det blivit jävla liv om integritet av precis samma människor som tycker att fetton, rökare, hemlösa och diskriminerade invandrare får skylla sig själv.

Att omyndigförklara människor och tvångsvårda dom är en stor grej, som kräver mer eftertanke än de flesta inser...

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Kapital finns det tydligen i bakgrunden.

...Jasså? I hur stor del av fallen finns det betydande kapital i bakgrunden? Kan du inte berätta för oss naiva blockflöjtsspelare hur stor andel av socialbidragstagarna som egentligen har en fet kassakista men tycker det är behagligt med lite extra klirr från staten?!

UrbanTiger skrev:
......
Kapital finns det tydligen i bakgrunden.

Och det tror vi alla på??

Som tur är så är soc behovsprövat för varje enskild månad vilket förhoppningsvis innebär att folk slipper sova på golvet.
Jag ska låta det vara osagt var gränserna går nu för tiden men det är fanimej helt otroligt att folk fortfarande tror på samma dynga som vi/man gjorde för femton år sen.

korvgubbe skrev:
...Jasså? I hur stor del av fallen finns det betydande kapital i bakgrunden? Kan du inte berätta för oss naiva blockflöjtsspelare hur stor andel av socialbidragstagarna som egentligen har en fet kassakista men tycker det är behagligt med lite extra klirr från staten?!

Allihopa förstår du väl. Alla socialbidragstagare fuskar fullt ut för att det är enkelt och smidigt. Förnedrande att aldrig kunna sköta sig själv eller att behöva redovisa sin privatekonomi för en vilt främmande människa varje månad?? Icke...

Last edited:
badcat skrev:
Fan, hon kanske bara glömt bort att man måste skita emellanåt oxå!?
Ja, med tanke på att många här verkar glömma att andas så deras hjärnor inte syresätts verkar det inte helt otroligt... :rolleyes:

Chrille skrev:
det är fanimej helt otroligt att folk fortfarande tror på samma dynga som vi man gjorde för femton år sen.

Fast det är väll inte så otroligt?
Dom flesta som tror det i dagsläget tänkte nog inte på nånting alls för 15år sen.

UrbanTiger skrev:
Har ingen uppgift att lämna dig. Dock förekommer det att folk har en fet bil mm. tots att dom får socialbidrag. Fusket finns där för att det går att fuska.
Finns ingen anledning att utveckla det mer än att kontrollen borde vara bättre.

Ja, fusk finns där fusk är möjligt. På samma sätt som företagspamparna i något företag nyss fuskade med skatten genom att betala ut bonusar via finland eller som hockeylag betalat ut spelarlöner via andra företag eller som folk inte uppger att de har jacuzzi när de anger taxeringsgrundande uppgifter....

....men du drar ju bara ett löjets skimmer över dig om du hävdar att detta är ett representativt beteende.. Att antyda att det är något som de flesta soc.fall gör..

Hur många i din närhet har du som går på socialbidrag. Alltså inte A-kassa eller sånt trams utan socialbidrag? hur många av dina nära släktingar eller vänner lever på existensminimum och går med mössan i hand till socialen för att kunna ställa mat på bordet åt sina ungar?

korvgubbe skrev:
"- sluta ät för fan!"

Att dom är beroende när dom väl har kommit så långt är jag inte minsta tvivelaktig på men frågan som jag alltid har undrat över är: det finns alltid en början nånstans!
Om man märker att "fan,jag börjar gå upp i vikt som faaan" ,varför gör man inget åt det då??
(alkisar)-super bort alla pengar,(folk som har speljävulen)-spelar bort hyrespengar mm
Ringer det inte en klocka hos dom då och säger att det inte är så bra?? Det finns alltid en början och det är den jag inte fattar mej på,varför fortsätter man när man märker redan då att det håller på och gå åt helvete??? :confused: :3freak

korvgubbe skrev:
.... hur många av dina nära släktingar eller vänner lever på existensminimum och går med mössan i hand till socialen för att kunna ställa mat på bordet åt sina ungar?

Det är ju just det som är verkligheten för de flesta som går på soc. Det verkar som någon typ av illusion måste hållas vid liv genom att totalt förneka den delen av bidrags-systemet.

En gång i tiden provocerades jag av vårt kära system att söka hjälp på soc. Trots praktik med 4500 i månadslön(innan skatt) och en lägenhet för 1900 så var det helt omöjligt för mig att få jämka på skatten. så varje månad skattade jag 1100 kronor och sen fick jag ut en tusing från soc. Fy fan, vilket ställe. Atmosfären är fruktansvärd och allt genomsyras av krossade drömmar och liv i spillror. Jag har sällan sett en myndighetsperson så glad som min assistent den dagen jag berättade att jag inte behövde hjälp mer utan hade fått fast anställning. Jag har sällan varit så glad och lättad heller.....

Soc är inte en lucka i väggen som delar ut pengar till alla som vill ha. Sånt finns bara i några få arabländer....

Last edited:
korvgubbe skrev:

Det är hursomhelst naivt att tro att fusk inte förekommer i någon som helst omfattning.

Sedan skulle i alla fall jag tycka att det vore ganska trevligt om du kunde sluta upp att idiotförklara samtliga som skriver i tråden. Jag må sakna kunskap om fetma och vad ett matberoende har för effekter. Men jag tycker att matberoende är fel ord för det hon lider av. Psykisk störning ligger väl närmare till hands. Mat behöver alla men att jämställa droger med mat känns bara absurt.

För övrigt så tror jag inte ett dugg på att sjukdomsklassa droganvändning.

Vad gäller Chris Ash så vet jag inte vilket som är värst, korkade inlägg i trådar eller dina historelektioner.

korvgubbe skrev:
Ja, med tanke på att många här verkar glömma att andas så deras hjärnor inte syresätts verkar det inte helt otroligt... :rolleyes:

Du verkar ju ta allt det som skrivs här personligt?

Otäcka saker skämtas det alltid om..det är väl nån slags försvar eller nåt, inget annorlunda med det här?

badcat skrev:
....
Otäcka saker skämtas det alltid om..det är väl nån slags försvar eller nåt, inget annorlunda med det här?

Jag tycker mig faktiskt inte ha sett ett enda skämt i den här tråden.

Problemen med de här diskussionerna är att håller man tyst så håller man med. Det kvittar om det är M***** som sprider sin propaganda eller om folk bara tror att man får hur mycket pengar som helst på soc - Att låta fördomar och okunskap stå oemotsagt är att hålla med.

Blip skrev:
Psykisk störning ligger väl närmare till hands.

Och det förändrar hela saken eller vad menar du? Får psyksjuka skylla sig själv?

Blip skrev:
Mat behöver alla men att jämställa droger med mat känns bara absurt.

En heroinpundare som inte får tag på en sil kan vara nog så desperat som en som svälter......

Chris Ash skrev:
Och det förändrar hela saken eller vad menar du? Får psyksjuka skylla sig själv?
En heroinpundare som inte får tag på en sil kan vara nog så desperat som en som svälter......

Ja det förändrar hela saken, psykvård med gruppboenden finns idag och klassar man feta personer som psykiskt sjuka så får de den vård de behöver.

Vänligen lägg inte orden i min mun. Om du anser att psyksjuka har sej själv att skylla så får det stå för dej.

Att en heroinpundare är desperat köper jag. Att en som svälter också är det är sant. Var vill du komma med ditt resonemang? Att en tjock person står vid svältens brant?

Drogmissbruk bör inte jämställas med matmissbruk.

Blip skrev:
Sedan skulle i alla fall jag tycka att det vore ganska trevligt om du kunde sluta upp att idiotförklara samtliga som skriver i tråden....

Läs inläggen innan jag gav mig in i debatten så ser du nog att idiotförklarandet knappast började med mig. Jag stör mig som fan på att folk utan kunskap i ämnet idiotförklarar de som är sjukligt feta och trivialiserar deras problem till att helt enkelt bara beror på att de är blåsta slöhögar som borde ha ätit mindre från början.

Problemet med fetma är som du säger knappast enbart ett "äter-fel-problem".
De som tror att en kostomläggning skulle räcka är ute och cyklar eftersom det som krävs är en hel livstilsförändring som i många fall dessutom kräver mer insatser än bara en dietist/nutritionist och en träningscoach. I många fall krävs andra insatser. Det kan vara medicinska ingrepp och ofta hjälp från psykolog...

....Som jag nämnde tidigare: Ringde det inte en klocka när den yngre tjejen i programmet fick panik och desperat var tvungen att bryta programmet och åka hem efter bara en dag utan sitt sockerätande?!

En annan grundläggande sak som kan vara värt att nämna är att det är en skillnad på "övervikt" och fetma.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon