För tillfället blir man negativ till att köra hoj..

Illa till mods är bara början.

Nog nyttigt att se en sån här ibland, speciellt för en nybörjare som jag.

Skydd, skydd, skydd.


"Tänk på att inte bara du själv kör som en idiot. Det finns andra idioter också"
 
Hmmmmm.... jag måste vara konstig....
Först och främst, tragiskt med alla som dött i MC olyckor i år och andra år.
R.I.P och håll en vakande hand över alla oss som kör omkring här nere.

Men sen... jag kan fan inte tycka synd om dom / oss som far runt på RR banan som gaalningar och vurpar, inte heller om dom / oss som försöker stunta, wheela och allt annat och vurpar och ABSOLUT inte om dom som väljer att köra hoj utan skydd. Om man inte fattat att asfalt är hårt och hud är mjukt så får man skylla sig själv.
Tips till dessa puckon, knyt näven och slå den i asfalten, det motsvarar ca: 30 km/h. Gör det ont? Å fan....
 
Maverick_ou812 skrev:
Tips till dessa puckon, knyt näven och slå den i asfalten, det motsvarar ca: 30 km/h. Gör det ont? Å fan....
No offence, men jag lackar ur lite av att läsa det du menar/formulerar.. Väldigt ofta är det yttre faktorer, som överaskar en när man tar det lugnt, och inte när man stuntar. De flesta olyckor, sker i komb. med andra fordon, grus på vägen, oljespill osv. Sällan man ser/hör att ngn förolyckas pga av ett stunt.

Har skrivit om det förr, så det är väl lite utnött, men det kunde verkligen ha kostat mitt liv i augusti - körde på slangen, full kontroll drar 4an ut, och stabilt - *pang*, kedjan gick av - troligen pga av konstruktionsfel, då den rullat 100 mil med korrekta inst, nitad korrekt etc, ramla av bågen å hängde kvar i styret, i 200+ rakt mot ett betongfundamente. Det finns saker man inte förmår att påverka själv.

Är säkert flertalet dödsolyckor per år, där det är ren otur ..ngt fel med hojjen, vilda djur eller vad som helst - som man inte kan påverka för fem öre, trots att man ser över sin hoj och kör lugnt och fint, man dör även i lagliga farter.

Hade jag varit ett pucko om jag omkommit, för att jag kört på slangen, men den gick av pga av felkonstruktion ?

Eller hade nån annan varit pucko som blev påkörd bakifrån av rattfyllo
:3freak :4skrika
 
fan grabbar och tjejer. jag brukar inte backa för mycket. men jag hoppas att alla tar sig tid att tänka efter en stund hur lätt det är häng. miste en kompis för ett tag sedan. inte kul. hoppas ni tar det fösiktigt. säger inte att ni ska köra lungt och fösigtigt. bara att ni ska tänka er för.

lycka till. stefan :7peta
 
IronMike skrev:
No offence, men jag lackar ur lite av att läsa det du menar/formulerar.. Väldigt ofta är det yttre faktorer, som överaskar en när man tar det lugnt, och inte när man stuntar. De flesta olyckor, sker i komb. med andra fordon, grus på vägen, oljespill osv. Sällan man ser/hör att ngn förolyckas pga av ett stunt.

Har skrivit om det förr, så det är väl lite utnött, men det kunde verkligen ha kostat mitt liv i augusti - körde på slangen, full kontroll drar 4an ut, och stabilt - *pang*, kedjan gick av - troligen pga av konstruktionsfel, då den rullat 100 mil med korrekta inst, nitad korrekt etc, ramla av bågen å hängde kvar i styret, i 200+ rakt mot ett betongfundamente. Det finns saker man inte förmår att påverka själv.

Är säkert flertalet dödsolyckor per år, där det är ren otur ..ngt fel med hojjen, vilda djur eller vad som helst - som man inte kan påverka för fem öre, trots att man ser över sin hoj och kör lugnt och fint, man dör även i lagliga farter.

Hade jag varit ett pucko om jag omkommit, för att jag kört på slangen, men den gick av pga av felkonstruktion ?

Eller hade nån annan varit pucko som blev påkörd bakifrån av rattfyllo
:3freak :4skrika
No offence taken.
Men i filmen är det en massa vurpor vid stunt och RR- tävling samt en massa bilder på skrapade människor. Skrapsår som dom inte fått om dom haft rätt skyddskläder.

Dessutom har du alldeles fel i ditt påstående där du säger "Väldigt ofta är det yttre faktorer, som överaskar en när man tar det lugnt, och inte när man stuntar. De flesta olyckor, sker i komb. med andra fordon, grus på vägen, oljespill osv."
Läs MC Ola, statistiken med olyckor med dödlig utgång från VV.
Grus på vägen, oljespill m.m. var orsaken till väldigt få olyckor. Olyckor där MC kör in i svängande bil var däremot väldigt vanliga. Särskilt olyckor där farten på MC:n var väldigt hög. Vi får inte blunda för att vårt eget beteende är den största orsaken till att MC förare dör varje år.

I statistiken syns inga olyckor som beror på stunt men jag är rätt säker på att många har lagt sin hoj vid ett wheelieförsök. Dock inte med dödlig utgång.

Angående din egen olycka, trist att kedjan gick av och jag är glad att du klarade dig oskadd men vad hade hänt om du inte wheelat och kedjan gått av? Inte så mycket tror jag. Du hade väl förmodligen kunnat bromsa hojen?

Jag kör alldeles för fort alldeles för ofta, jag vill också lära mig wheela så jag övar, jag kör bana så ofta jag kan och jag är definitivt medveten om att detta innebär en mycket större risk att råka ut för en olycka än om jag alltid hade hållt mig inom lagens råmärken.

Men vad fan ska man med en sporthoj till om man inte försöker utnyttja den lite? Jag kan dock inte tycka synd om oss när vi själv väljer hur stor risk vi vill exponera oss för.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top