För styva fjädrar i gaffel?

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Hur mycket skall gaffeln fram sjunka ner ungefär när man sätter sig på hojen? GSXR 1000 K6. Nu vet jag inte hur mycket spel min gaffel har när jag lyfter upp hojen då jag inte haft nån hjälp att mäta detta.
Men ungefär hur mycket skall hojen sätta sig? Jag väger runt 67kg. Den känns väldigt hård i dämparna dock.. original så vitt jag vet.

Tacksam för svar

Första saken att kolla är väl så inställningarna av gaffeln är rätt? Kolla så förspänningen är rätt inställd innan du börjar fundera på om fjädrarna är för hårda. Kan ju varit någon tjockis som haft hojen innan dig.

Du hade nyss hämtat den va?
Inte kört än?

Prova o köra den ordentligt först, alt mäta frihäng o göra hhla baletten om du ska börja pilla.

Första saken att kolla är väl så inställningarna av gaffeln är rätt? Kolla så förspänningen är rätt inställd innan du börjar fundera på om fjädrarna är för hårda. Kan ju varit någon tjockis som haft hojen innan dig.

På vilket vis skulle förspänningen påverka om fjädrarna känns hårda?

finns bra guider hur man gör en grundinställning och vad för hänh man skall ha på:
Sporthoj i flera trådar.
Öhlins hemsida.
Youtube.

Personligen föredrar jag Öhlins instruktion. Bara att gå in och leta upp den. Fördel att vara 2 eller ha möjlighet att dra upp hojen med travers eller dylikt.

67kilo? med all skyddsutrustning? Det är i alla fall det öhlins räknar på...
Kan va bra att tänka på.
Personligen tror jag inte dem är får hårda spontant om du pressar den ordentligt men allt är smaksak, körstil och individuellt.

På vilket vis skulle förspänningen påverka om fjädrarna känns hårda?

Har du en progressiv fjäder och komprimerar den så får du den hårdare.
Däremot om det är en Öhlinare som är linjär spelar det ingen roll.
Dock får du mer effekt på kompressionen.

Vad det sitter på nyare gixxrar vet jag dock inte.

MEN retur blir ju tvärtom eftersom du stryper returoljan och det tar längre tid för gaffeln att returnera.

Rätta mig någon om jag förklarar fel. Men jag tycker det är lättare att tänka så än att titta på soft and hard på inställningen. Det är någon hoj där det står tvärs emot eftersom det beror ju på hur man tänker. Om det var på min gixxer eller polares hoj har jag blandat ihop dock :/

Här har du en länk till hur du ska ställa in hänget fram och bak.

http://www.ohlins.se/Products/OwnersManuals/OM_07282-04.pdf

Dock visas det en R1 på bilden :va. Men det är för en gsxr K5-K6. Och det är ju mest en rekommendation och en bra grund.

Om du inte får hojen att hålla sig inom gränserna så kan du börja byta fjädrar.

Last edited:
Har du en progressiv fjäder och komprimerar den så får du den hårdare.
Däremot om det är en Öhlinare som är linjär spelar det ingen roll.
Dock får du mer effekt på kompressionen.

Orsaken till att jag frågade är för att du inte kan påverka fjäderns hårdhet genom att justera förspänningen, du justerar endast det obelastade hänget. Det som trycker ihop fjädern är motorcykelns vikt, den blir ju inte direkt högre bara för att man skruvar in förspänningen, oavsett om det är en progressiv fjäder eller inte.

Kompression och hårdhet på fjäder påverkar olika saker i väghållningen. Visst, en för mjuk fjäder kan till viss del kompenseras med en mer långsam kompression så att dämparen hjälper fjädern men det är inte rätt och du förlorar möjligheten att justera när du behöver det.

Det finns tyvärr inga genvägar om man vill ha ett ordentligt injusterat chassie. Börja med att mäta obelastade hänget, det gör underverk att justera det korrekt och det justeras med förspänningen. Mät sedan det belastade hänget (när du sitter på) är det fel så måste fjädern bytas för att få det korrekt. När det är schysst kan man börja leka med komp och retur.

Det finns ett visst grundtryck på fjädern när den är monterad så om du spänner förspänningen för mkt på en progressiv fjäder kommer du
närmre det hårdare och den slår för lätt ut i "ytterläget".
Jag förstår vad du menar dock och det jag pratar om är ytterligheter som ändå är försumbart jämfört med att skruva lite kompression.

Däremot en linjär fjäder påverkas inte av hur mycket den är komprimerad från grunden.

En progressiv fjäder är ju oftast trevligare att ha till touring då den är mjuk och skön i små gupp men blir tillräckligt hård om du kör i potthål för att inte slå igenom.

Rätta mig om jag har fel ;)

Orsaken till att jag frågade är för att du inte kan påverka fjäderns hårdhet genom att justera förspänningen, du justerar endast det obelastade hänget. Det som trycker ihop fjädern är motorcykelns vikt, den blir ju inte direkt högre bara för att man skruvar in förspänningen, oavsett om det är en progressiv fjäder eller inte.

Kompression och hårdhet på fjäder påverkar olika saker i väghållningen. Visst, en för mjuk fjäder kan till viss del kompenseras med en mer långsam kompression så att dämparen hjälper fjädern men det är inte rätt och du förlorar möjligheten att justera när du behöver det.

Det finns tyvärr inga genvägar om man vill ha ett ordentligt injusterat chassie. Börja med att mäta obelastade hänget, det gör underverk att justera det korrekt och det justeras med förspänningen. Mät sedan det belastade hänget (när du sitter på) är det fel så måste fjädern bytas för att få det korrekt. När det är schysst kan man börja leka med komp och retur.

Tack för hjälpen. Skall få någon att hjälpa mig att lyfta upp hojen så vi kan få ut rätt mätningar på den.

Jag har försökt förklara samma sak för många polare.
Även Petter :D utan att lyckas.

I teorin så kan man ju iof faktiskt få en hårdare dämp genom att skruva in fjäder-förspänningen. Om man drar den så hårt så att man med belastning forfarande är i topp av dämparen.

Det finns ett visst grundtryck på fjädern när den är monterad så om du spänner förspänningen för mkt på en progressiv fjäder kommer du
närmre det hårdare och den slår för lätt ut i "ytterläget".
Jag förstår vad du menar dock och det jag pratar om är ytterligheter som ändå är försumbart jämfört med att skruva lite kompression.

Däremot en linjär fjäder påverkas inte av hur mycket den är komprimerad från grunden.

En progressiv fjäder är ju oftast trevligare att ha till touring då den är mjuk och skön i små gupp men blir tillräckligt hård om du kör i potthål för att inte slå igenom.

Rätta mig om jag har fel ;)

Nopp. Den blir inte hårdare. Du hamnar bara högre upp.

Tänk så här.

Ta en bilfjäder och lägg den på golvet och ställ dig på den.
Den kommer nu att ha en vis hårdhet.

Ta sen en träkloss och lägg ovanpå fjädern och ställ dig sen på klossen på fjädern.
Har fjädern då blivit hårdare eller har du bara kommit högre upp?

Svar: du är bara högre upp.

Dock finns det en ak som ställer till det i skallen.
Skulle du lägga en så hög kloss så att du slår huvet i taket och redan vid startläget pressat ihop fjädern. Då kan man säga att fjädern är lite hårdare. Men så mycket fjäder-förspänning finns inte.

Last edited:
Tänk så här.

Ta en bilfjäder och lägg den på golvet och ställ dig på den.
Den kommer nu att ha en vis hårdhet.

Ta sen en träkloss och lägg ovanpå fjädern och ställ dig sen på klossen på fjädern.
Har fjädern då blivit hårdare eller har du bara kommit högre upp?

Svar: du är bara högre upp.

Dock finns det en ak som ställer till det i skallen.
Skulle du lägga en så hög kloss så att du slår huvet i taket och redan vid startläget pressat ihop fjädern. Då kan man säga att fjädern är lite hårdare. Men så mycket fjäder-förspänning finns inte.

Det är helt rätt tänkt.

Om gaffelbenet däremot är obelastat som det är då man tex har lös det från hojen då kan man däremot öka "fjäderns hårdhet" med fjäderförspänningen. Lite klurigt det där.

Last edited:
Alla sådana här förspänningsdiskussioner jag sett på SH slutar med att folk pratar förbi varandra.

Det är ju riktigt att en fjäder som förspänns inte kommer att bli "hårdare" om man då menar fjäderkonstanten.
Dvs en fjäder med fjäderkonstanten 0.90 Kg/mm kommer ju fortfarande ha samma fjäderkonstant även om den förspänns.

Dvs om man ritar upp detta i ett diagram med förskjutning i mm på X-axeln och kraft i Kg på Y-axeln så får man (för en linjär fjäder) en rak linje med lutningen 0.90. Dvs Y=0.9*X

Med hjälp av förspänning kan man sedan höja eller sänka denna kurva, men inte förändra lutningen. Y=0.9*(X+Förspänning)

För att förändra lutningen så måste man byta till en fjäder med annan fjäderkonstant. En hårdare fjäder kan då tex vara på säg 0.95 Kg/mm. Dvs den har en brantare lutning.

Kan man då tex minska risken för genomslag genom att använda förspänningen? Ja det är klart, genom att man höjt kurvan så kommer ju den mer förspända fjädern att terminera på en högre fjäderkraft när gaffel är helt ihoptryckt. Däremot har man ju samma fjäderkonstant.

Det är ju pga av detta som tex många gathojar har flera förspänningslägen på bakfjädern: för att bla förhindra genomslag när man kör med skjuts.

Så att dessa diskussioner ofta slutar i begreppsförvirring på SH beror på att ena lägret använder (den ingenjörsmässigt korrekta) betydelsen av hårdhet, dvs de menar fjäderkonstanten.

Medan det andra lägret använder en mer folklig betydelse av fjäderns hårdhet: hur eftergivlig fjädringen känns när man sätter sig på hojen.

Last edited:
Alla sådana här förspänningsdiskussioner jag sett på SH slutar med att folk pratar förbi varandra.

Det är ju riktigt att en fjäder som förspänns inte kommer att bli "hårdare" om man då menar fjäderkonstanten.
Dvs en fjäder med fjäderkonstanten 0.90 Kg/mm kommer ju fortfarande ha samma fjäderkonstant även om den förspänns.

Dvs om man ritar upp detta i ett diagram med förskjutning i mm på X-axeln och kraft i Kg på Y-axeln så får man (för en linjär fjäder) en rak linje med lutningen 0.90.

Med hjälp av förspänning kan man sedan höja eller sänka denna kurva, men inte förändra lutningen.

För att förändra lutningen så måste man byta till en fjäder med annan fjäderkonstant. En hårdare fjäder kan då tex vara på säg 0.95 Kg/mm. Dvs den har en brantare lutning.

Kan man då tex minska risken för genomslag genom att använda förspänningen? Ja det är klart, genom att man höjt kurvan så kommer ju den mer förspända fjädern att terminera på en högre fjäderkraft när gaffel är helt ihoptryckt. Däremot har man ju samma fjäderkonstant.

Det är ju pga av detta som tex många gathojar har flera förspänningslägen på bakfjädern: för att bla förhindra genomslag när man kör med skjuts.

Så att dessa diskussioner ofta slutar i begreppsförvirring på SH beror på att ena lägret använder (den ingenjörsmässigt korrekta) betydelsen av hårdhet, dvs de menar fjäderkonstanten.

Medan det andra lägret använder en mer folklig betydelse av fjäderns hårdhet: hur eftergivlig fjädringen känns när man sätter sig på hojen.

För att göra det som jörgen skrivit mer lättbegripligt kan man sammanfatta det som att gräs och hasch är samma sak fast inte alltid.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back