För stora stövlar......för hojen

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
utbytt mot en Caterham
Jag köpte nya crosstövlar för ett tag sen men de visade sig tyvärr att de var för stora, för hojen :va . Och då menar jag när jag ska växla, jag har svårt att få ner foten under växelföraren och när jag väl fått dit foten sitter den där, väldigt obehagligt.
Någon som har förslag vad jag kan göra för att slippa detta?
Räcket det med att flytta upp växelföraren, eller måste jag köpa en ny, längre, och isåfall var får jag tag i en längre växelförare till en Honda CRM?

Min skostorlek är 48 ifall ni undrar

Enda sättet är att öka avståndet fotpinne/växelföraren=fram med svetsen

jag har 1 ide.. sätt foten på sjuss pinnen så borde du nog räcka fram med foten ändå=) hehe.

längre pinne funkar nog inte för den tar i motorn så. och isåfal borde du få böjja ut den endel.

Men snälla, plocka fram en fast nyckel av lämplig storlek och justera pinnen lite kanske?
Ingen har väl reglagen lika på hojarna, det ställs ju in efter föraren.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Men snälla, plocka fram en fast nyckel av lämplig storlek och justera pinnen lite kanske?
Ingen har väl reglagen lika på hojarna, det ställs ju in efter föraren.
//Tobbe

Du missar en del, växelpinnen på crossar sitter typ 10 cm från fotpinnen, dumt nog..

Hade med problem med det när man körde 80cc, och flyttar man upp den så det blir bekvämt så får man lyfta hela foten för att växla upp pga att det blir för snäv vinkel på skiten :gnissla

PollySmurf skrev:
Du missar en del, växelpinnen på crossar sitter typ 10 cm från fotpinnen, dumt nog..

Hade med problem med det när man körde 80cc, och flyttar man upp den så det blir bekvämt så får man lyfta hela foten för att växla upp pga att det blir för snäv vinkel på skiten :gnissla
80cc är barnhojar och inget för folk med stora fötter, jag tvivlar på att pinnen sitter så nära på en 125a...
Men visst kan jag ha fel...
Dock har ingen av varken mina 125or eller större haft pinnen så nära.
Visst 48 är stoooora fötter ( inget illa ment ) men borde inte vara omöjligt att fixa.
Man har två alternativ.
Justera pinnen till en nivå som funkar men kanske inte är perfekt.
Köpa eller bygga en ny petare som är personanpassad.
Skulle det vara ett problem att lyfta foten vid växling? Jag vill minnas att man växlade med hela benet när man körde cross, smeka i växlar är inget som går ihop med crosskörning för mig iaf..
//Tobbe

//Tobbe

Tack för svaren

På tidigare hojar har jag flyttat upp pinnen men ja tycker inte det blir bra. Ska dock testa detta igen, eftersom det kan vara olika från hoj till hoj.
Men om nu detta inte skulle gå, var får jag då tag i en extra lång pinne?

darth_igel skrev:
Tack för svaren

På tidigare hojar har jag flyttat upp pinnen men ja tycker inte det blir bra. Ska dock testa detta igen, eftersom det kan vara olika från hoj till hoj.
Men om nu detta inte skulle gå, var får jag då tag i en extra lång pinne?
Om växelpetaren är av stål är det ju enkelt att bygga en själv om man har tillgång till svets och lite hederligt plattjärn.
Är det alu får du antingen leta upp ngn som kan svetsa det eller försöka hitta en petare för dina ändamål, hör med din handlare vettja :)
För jag antar att köra barfota är uteslutet :D
Men vad är det för bike det gäller egentligen?
Jag har då alltid flyttat foten för att växla på min crossar, men jag kanske har fel teknik?
Jag lyfte hela foten för att snudd på sparka i nästa spett, neråt trampar man ju bäst man orkar för att inte missa växlarna....
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Men vad är det för bike det gäller egentligen?
Jag har då alltid flyttat foten för att växla på min crossar, men jag kanske har fel teknik?
Jag lyfte hela foten för att snudd på sparka i nästa spett, neråt trampar man ju bäst man orkar för att inte missa växlarna....
//Tobbe

Det är min CRM det gäller alltså en offroadhoj för landsvägskörning bl.a.
På cross tycker jag det räcker med att flytta pinnen som du säger, men man vill ju kunna åka lite bekvämt på landsväg :)

tobbeviking skrev:
80cc är barnhojar och inget för folk med stora fötter, jag tvivlar på att pinnen sitter så nära på en 125a...
Men visst kan jag ha fel...
Dock har ingen av varken mina 125or eller större haft pinnen så nära.
Visst 48 är stoooora fötter ( inget illa ment ) men borde inte vara omöjligt att fixa.
Man har två alternativ.
Justera pinnen till en nivå som funkar men kanske inte är perfekt.
Köpa eller bygga en ny petare som är personanpassad.
Skulle det vara ett problem att lyfta foten vid växling? Jag vill minnas att man växlade med hela benet när man körde cross, smeka i växlar är inget som går ihop med crosskörning för mig iaf..
//Tobbe

//Tobbe

När man byter hoj är det inte bara hojen som växer, det är du med.
Perspektivet behålls..

Ajajaj, det var illa :(

Du får nog sälja hojen omgående :tomten

Har samma problem med mina alpinestars vector, på körskolans dt satt växelpinnen ännu längre in men där kunde jag iallafall låna andra skor. På crm:en var jag tvungen att flytta upp den ganska mycket, vid vanlig landsvägskörningen gick det bra att ha den i jämnhöjd (med fotpinnen), men så fort jag ville stå upp gick det inte, så numera har jag något mittemellan.

Men en längre växelpinne hade varit att föredra, en cr från tidigt 90-tal kanske har en längre växelpinne som passar...

EDIT: skostorlek: 10 / 44

PollySmurf skrev:
När man byter hoj är det inte bara hojen som växer, det är du med.
Perspektivet behålls..
Jag ser ärligt talat inte problemet :va
Man har två alternativ, justera eller bygga om, dvs byta pinne.
Är man större eller mindre än "normalt" så får man försöka hitta lösningar som passar.
Eller har jag för "normala" fötter? Jag har storlek 44 och har inte ngnsin upplevt problemet.
Att man ska köra på landsväg och vill kunna smeka i växlarna är en sak, köra CROSS är en annan.
Att detta fenomen sedan inte gäller en cross utan en offroad gör ju även den saken anorlunda.

En liten fråga till för trådstartaren att svara på.
Hur sitter du på hojen? Långt fram eller mitt på sadeln?
Det gör nämligen också skillnad, men det kanske du har tänkt på?
//Tobbe

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...