För stor förgasare?

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag har en tm40 förgasare som ligger och skräpar. Den har tidigare suttit på min drz400 men jag fick ingen ordning på bestyckningen. Funderar på att göra ett nytt försök. Vet att många sätter på fcr39 förgasare med bra resultat, borde inte då tm40 också vara bra? Eller kan det vara så att en 40mm förgasare är för mycket för min stackars 400cc? Isf kan man på något sätt strypa förgasaren så att den presterar som en 38mm? Original sitter det en 36mm vakumförgasare. Någon som har en någorlunda hum om vilken bestyckning jag ska början med?

Den är nog inte för stor, dock blir det ofta svårare att bestycka en stor förgasare på låg- och mellantrottel men inte omöjligt.

Så försök mer eller lämna till någon som jobbar med sådant så blir det nog ordning.

Vad mer är det gjort på motorn?
Det kan tänkas vara så att du behöver hotta till snurran dör att få förgasaren att andas rätt.
DVS att öka flödet i motorn så gashastigheten i förgasaren blir bättre.
Om du är tvungen att bestycka upp förgasaren men enormt stora munstycken för att få den att gå, så kan det vara ett tecken på för låg gashastighet i förgasren.

Vad mer är det gjort på motorn?
Det kan tänkas vara så att du behöver hotta till snurran dör att få förgasaren att andas rätt.
DVS att öka flödet i motorn så gashastigheten i förgasaren blir bättre.
Om du är tvungen att bestycka upp förgasaren men enormt stora munstycken för att få den att gå, så kan det vara ett tecken på för låg gashastighet i förgasren.

Ok. Innan när jag hade förgasaren monterad hade jag något öppnat originalavgas och original luftbox. Kanske skulle prova med ett öppnare system och öppnad luftburk för att få fart på avgaserna då....?

Jag tror att den är för stor!
Original sitter det en 36mm CV knasare, skriver du.
Det motsvarar ungefär en 34mm throttelförgasare enligt det sätt jag fått lära mig räkna.
På förgasardiametrar över 32mm räknar man att spjällaxeln stjäl flöde motsvarande 2mm.
Räkna själv hur mycket skillnad i yta det är mellan 34 och 40mm diameter..
När man därtill räknar att spjället skapar en hel del turbulens (särskilt vid små gaspådrag) som hjälper till att homogenisera blandningen, så kan man nog misstänka att du får allt för låg gashastighet med 40mm.

Om det nu är en trottlare.
Jag har dålig koll på knasare tillverkade efter -85.

Ok. Innan när jag hade förgasaren monterad hade jag något öppnat originalavgas och original luftbox. Kanske skulle prova med ett öppnare system och öppnad luftburk för att få fart på avgaserna då....?

Prova att köra utan dämp och luftfilter med öppet lock.
Men som Skrotnisse säger så är den stor.
Tror du behöver värre kammar och mer komp för att tillgodose fuggens behov.

Men testar man så lär man sig alltid nått.
HAr du munstycken att byta med eller är det bara nålen du flyttar?

Nu har jag monterat tm-40 förgasaren. Jag har öppnad luftburk, öppnat avgas, höjt komp (tunnare cylinderfotspackning). Allt verkar lira bra, har dock inte kunnat prova ordentligt än. Satte i 150 mainjet och 22,5 p.jet. Jag känner en märkbar skillnad i bottendraget och den verkar stark även på topp. Gasen känns ganska trög och okänslig, vilket gör att det blir väldigt mycket av/på effekt och svårare att wheela med.

Är det vanligt att tm40 är okänsliga och tröga vid gaspådrag? Kompisen har precis köpt en likadan förgasare och klagar också över detta.

Jag har läst att mindre förgasare ger bättre bottendrag och jämnare gaspådrag. Stora förgasare är bra till mycket varvtal, men man tappar effekt på låga varv samt att den då går ojämnare. (typ så som du beskriver) Detta är iofs på 2-taktare, men det kanske gäller för 4-taktare också?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år