För snabb blinkfrekvens på miniblinkerserna

hurvardethärdå

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2013
Hoj
2005 yamaha MT03
Hej. Jag har haft miniblinkers på hojen sen jag köpte den utan några konstigheter. Den högra framblinkersen la av för ett tag sedan, i samband med det så blinkade den högra bakblinkersen snabbare, inget konstigt med det heller tänkte jag, att det fungerar så är jag van med från gamla bilar, har väl att göra med att motståndet blir lägre? Ialafall så bytte jag den trasiga blinkersen men nu fortsätter de att blinka snabbt, både höger bak och -fram. Några tips?

PS När varningsblinkerserna används så blinkar allt med rätt hastighet.

Prova med annat relä? Säkert det som krånglar. Jag provade ett lastoberoende digitalt från biltema. Helt dött..

Jag hade också miniblinkers på min som började blinka för snabbt för ett tag sedan. Bytte motståndet som satt i närheten av lampan så funkade det perfa igen! :-) (köpte nytt på elfa tror jag dom heter)

Efterson vänster blinker har normal hastighet (väl?) och varningsblinkers har normal hastighet så ligger felet inte i blinkreläet utan felet finns hos höger blinkers.
Mina 25 öre på att du satt dit en 10W blinkerslampa och det ska vara en blinkerslampa på 20W eller 21W?

Mini blinkers.

Led blinkers eller med glödlampa?

Vid montering av ledblinkers räcker det ibland att byta till elektroniskt relä utan glödtrådsavkänning.
På vissa hojar GÅR det inte att byta, på vissa måste man komplettera med motstånd ändå för att indikeringen i instrumentet skall fungera (jordar genom glödlampan)

Om det är glödlampor på kolla att det sitter rätt watt i den nya (samma som på andra sidan)

Last edited:
Mini blinkers.

Led blinkers eller med glödlampa?

Vid montering av ledblinkers räcker det ibland att byta till elektroniskt relä utan glödtrådsavkänning.
På vissa hojar GÅR det inte att byta, på vissa måste man komplettera med motstånd ändå för att indikeringen i instrumentet skall fungera (jordar genom glödlampan)

Om det är glödlampor på kolla att det sitter rätt watt i den nya (samma som på andra sidan)

går på alla om man har koll och gör rätt. men det kan vara mer eller mindre krångligt. Vi har kanontrådar om ämnet redan. leta upp dem.

Tack. Nu var det fixat. Köpte ett motstånd på biltema. Det fanns dock inget motstånd tidigare och blinkerserna funkade normalt tidigare. Det var när jag bytte blinkers till biltemas blinkers det började blinka snabbt. Var diodblinkers både på den gamla och den nya. Hur detta kommer sig vet jag inte men nu fungerar det iaf.

Kan tänka mig att de gamla hade någon form av "inbyggt" motstånd, annars borde det ha funkat.

Det var så enkelt att de gamla miniblinkerserna hade glödlampa och de nya var diod. Hade tagit för givet att de gamla var diod men icke.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna