För- o nackdelar med en Yamaha TZR 125cc -91? Vad bör man se upp med?

Kul och prisvärd hoj som ostrypt har riktigt bra prestanda som tål att jämföras med nyare 125:or eftersom den väger så pass lite.

Jag skulle köpa såklart, men så har jag själv haft en -89:a som första hoj när det begav sig 1991.
Den är skitenkel att meka med så med en manual och lite verktyg klarar du det själv (det gjorde jag som 16-åring utan någon erfarenhet).
 
Inte för att TZR:en är en stor best, men RG125:an är EXTREMT liten.
Så beroende på hur lång du själv är kan detta vara bra att ha i åtanke.
 
gjorde ett test i natt 3 mil motorvägskörning. med min suzuki rg-f 92ar med 60849km på mätaren gick mätt med gps 181km/t ny vev vevstake kolv för ca 300mil sen . fortfarande as pigg och snabb mc... min kompis har en aprilia årsmodel 2000 ostrypt den går 191 km/t mätt me gps . så kul me 125cc fortfarande...
 
Om du köper en Haynes manual till den så lovar jag att du kan fixa det själv bara du följer anvisningarna i manualen :)
När det gäller (äldre) bilar så sträcker sig mitt "meckande" till att byta luftfilter, stift, motorolja- o oljefilter. :tummenupp

När det gäller nya bilar får man väl knappast lyfta på motorhuven o fylla på Biltema spolarvätska eller byta strålkastarlampa för att garantin ska upphöra att gälla. :mad:

Får införskaffa en Haynes hör jag. Hoppas nu bara att den finns på svenska. :)
 
Kul och prisvärd hoj som ostrypt har riktigt bra prestanda som tål att jämföras med nyare 125:or eftersom den väger så pass lite.

Jag skulle köpa såklart, men så har jag själv haft en -89:a som första hoj när det begav sig 1991.
Den är skitenkel att meka med så med en manual och lite verktyg klarar du det själv (det gjorde jag som 16-åring utan någon erfarenhet).
Hmmm... fixar du det som 16-åring utan Haynes så borde kanske jag fixa det med Haynes.


Btw, var det Yamahan eller Suzukin du hade som tonåring?
 
Inte för att TZR:en är en stor best, men RG125:an är EXTREMT liten.
Så beroende på hur lång du själv är kan detta vara bra att ha i åtanke.
Då lutar det mot att jag garanterat väljer Yamahan. Är 184 cm men känner mig som 194 cm. Dvs... jag gillar att breda ut mig på en hoj. Därmed inte sagt att jag är fet... väger väl ca 80 kg. :lol
 
gjorde ett test i natt 3 mil motorvägskörning. med min suzuki rg-f 92ar med 60849km på mätaren gick mätt med gps 181km/t ny vev vevstake kolv för ca 300mil sen . fortfarande as pigg och snabb mc... min kompis har en aprilia årsmodel 2000 ostrypt den går 191 km/t mätt me gps . så kul me 125cc fortfarande...
Att det är många hk är ju bra eller snarare ett bra vridmoment. Sedan bryr jag mig inte så mycket om topphastigheten som sådan. Har jävligt tung högerfot när jag kör bil dvs i klarspråk... alla bilar ligger bakom mig o inte framför mig. :tungan
Däremot när jag kör tvåhjuligt här på Öland så är det ju småvägar som gäller med en jävla massa hoppande o skuttande rådjur men även mycket vildsvin o även älgar. Så här på ön lär jag knappast ligga över 90 km/h. Men å andra sidan... det är ju bra att fartresurserna finns. :hej

För den som känner till det... Yamahan TZR 125cc med sina 11 kw / 15 hk är väl strypt på något sätt!?? Var är det för strypningar o hur får man bort dom? För den som undrar har jag som jag redan sagt full behörighet för tunga hojar så jag gör inget olagligt genom att ta bort strypningarna o antar att inte SBP har det heller!??
 
För den som känner till det... Yamahan TZR 125cc med sina 11 kw / 15 hk är väl strypt på något sätt!?? Var är det för strypningar o hur får man bort dom? För den som undrar har jag som jag redan sagt full behörighet för tunga hojar så jag gör inget olagligt genom att ta bort strypningarna o antar att inte SBP har det heller!??

vilken årsmodell?`i min 87a så satt skiten i rörkröken, ypvs:en kan även vara urkopplad har jag hört.. sen tror jag det var runt 91 så började dem med strypning i cdi:n
 
yamaha för 91 strypt i kröken lätt ta bort .. 91 och efter strypt i cdiboxen dvs ny box racebox utan strypning ( dyr...) vissa honda nrs ostrypt 89 årsmodeller samma me aprilia för 2000 ostrypta... ps man ska köra efter förhållande med skadar inte ha lite pulver ;))
 
yamaha för 91 strypt i kröken lätt ta bort .. 91 och efter strypt i cdiboxen dvs ny box racebox utan strypning ( dyr...) vissa honda nrs ostrypt 89 årsmodeller samma me aprilia för 2000 ostrypta... ps man ska köra efter förhållande med skadar inte ha lite pulver ;))
Tack glädjespridare. :tungan ... :hej ... :hihi
 
yamaha strypt i kröken lätt att ta bort . honda nsr för 90 ostrypt 32hk.. aprilia för 2000 ostrypt aprilia efter 2000 strypt i cidboxen cdiboxen. behövs ny box racebox för upphäva stypningen dyrt.. me racecdibox
 
ang a1 körkort. lätt få det bytt till alla mc utan begränsning tips..åk till danmark fixa dansk personnummer och en co adresse. midlertidig adresse.. gå till polisen få ditt svenska körkort bytt till dansk. ingen begränsning på körkort i danmark dvs som 18årig får du köra tung mc koster väl ca 2000kr 3vlig dag mvh 350
 
TZR 125 har separatsmörjning, sitter en liten tank under sadeln eller på sidan av den om jag inte minns fel.

YPVS'en låter när du slår på tändingen, den kör fram och tillbaka nån gång, du kommer höra den om den fungerar iaf, går 2 vajrar ner till cylindern, tror man kan se dem genom kåporna...

Sen hade väl 91orna strypt CDI om jag inte minns helt fel...
 
yamaha strypt i kröken lätt att ta bort . honda nsr för 90 ostrypt 32hk.. aprilia för 2000 ostrypt aprilia efter 2000 strypt i cidboxen cdiboxen. behövs ny box racebox för upphäva stypningen dyrt.. me racecdibox
Är en -91 strypt i kröken eller i CDI-boxen?
 
ang a1 körkort. lätt få det bytt till alla mc utan begränsning tips..åk till danmark fixa dansk personnummer och en co adresse. midlertidig adresse.. gå till polisen få ditt svenska körkort bytt till dansk. ingen begränsning på körkort i danmark dvs som 18årig får du köra tung mc koster väl ca 2000kr 3vlig dag mvh 350
Inget jag behöver bekymra mig över. :) Har full körkortsbehörighet. :tummenupp
 
TZR 125 har separatsmörjning, sitter en liten tank under sadeln eller på sidan av den om jag inte minns fel.

YPVS'en låter när du slår på tändingen, den kör fram och tillbaka nån gång, du kommer höra den om den fungerar iaf, går 2 vajrar ner till cylindern, tror man kan se dem genom kåporna...

Sen hade väl 91orna strypt CDI om jag inte minns helt fel...
Ska åka och kolla på hojen i nästa vecka. Den är ju 22 år gammal o har gått nästan 2.500 mil. Rent prismässigt definitivt inget fynd. Men jag kan inte åka land o rike runt med dagens bensinpriser i en bil som förbrukar litern per mil o leta 125:a.

Men en viktig fråga... nu har ju inte hojen varit körd på några år... troligen inte sedan våren 2010 alternativt våren 2011... hade tänkt att köra hem den 12 mil. Nu är jag inget proffs på hojar o är skitdålig rent allmänt på hojar... förutom att kolla kylarvatten o olja (separatsmörjningen till bensinen)... är det bara att tuta o köra eller bör jag ta hem den på ett släp?
 
91 erat strypt i cdiboxen dvs racecdibox för få full effekt x kan oxå sitta strypning i kröken på den kolla upp det. kolla olja kölvatten däcjk däck batteri gaffel och allmen översyn skick provkör om det inte går provköra köp inte
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top