För mycket olja

Tyro

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Honda Jättesvart fågel -98
Som jag har skrivit i Skitsnack-forumet körde jag med för mycket olja i motorn idag. Jag trodde att det var tomt så jag fyllde på (för mycket) och när jag skulle köra gick det tungt. Motorn tappade allt varv så fort jag släppte gasen och motorn dog flera gånger på vägen hem, ungefär som när man får soppatorks.
Till min fråga, kan motorn ha tagit skada av det här, några packningar eller nåt? Jag hade ca 1,5 liter iställer för 0,5 som det ska vara :rodnar .

Jag som inte har läst vad du skrivigt i skitsnack undrar om det är en RD du menar???
Annars märker du nog om du blåst nån packning. Det brukar läcka då.

Det är nog mest psykologiskt. Det värsta som kan hända är att den skjuter ut oljan genom vev ventilationen. Har du otur så kan oljan stå så högt att veven går i oljan. Det är dock troligast att överflödig olja skjuts ut.

det rör sig om en 2taktare de har inte växelådsoljan i vevhuset, hade den kommit in där så skulle hojen ha rykt som en skorsten nu.
Ser du inte att de rinner olja nånstans om motorn så är det lungt, du klarade dig.

Tack gode Gud
RDn har stått över helgen, och jag ser ingen olja som har droppat ut.

En till fråga: Den gamla oljan var vitaktig. Varför?
nån sa att det kan ha läckt in vatten i motorn, men hur skulle det ha gått till? Kylvatten som har läckt in på nått sätt kanske, jag vet inte. Vad tror ni det kan vara och vad för det för konsekvenser?
Det är ju knappast bra med vatten i motorn, se bara på vattenkylda gixxers :D

Tyro skrev:
Tack gode Gud
RDn har stått över helgen, och jag ser ingen olja som har droppat ut.

En till fråga: Den gamla oljan var vitaktig. Varför?
nån sa att det kan ha läckt in vatten i motorn, men hur skulle det ha gått till? Kylvatten som har läckt in på nått sätt kanske, jag vet inte. Vad tror ni det kan vara och vad för det för konsekvenser?
Det är ju knappast bra med vatten i motorn, se bara på vattenkylda gixxers :D

Kan det vara kondens? Det uppkommer tydligen lätt om hojen stått kallt och inte blivigt varmkörd innan man tappar ut oljan.

soppatorsken skrev:
Kan det vara kondens? Det uppkommer tydligen lätt om hojen stått kallt och inte blivigt varmkörd innan man tappar ut oljan.
Kan det mycket väl vara.
Den har stått i kallgarage i vinter och det har varit typ 35 minus ibland.

Skön läsning!
Jag har gjort exakt samma sak dock med en ZX7R ett tag tillbaka, 6 liter istället för 3. :-D hehe
Mycket charmigt var det.

Den sköt som en missil (delvis lät väldigt högt, ungefär som när man har pillat på A/F skruvarna och får för mycket bränsle i systemet och det antänds när det kommer ut i avgassystemet som fungerar ungefär som en pistol pipa) när man varvade upp den och släppte gas, min orkade dock inte ta sig ända hem så det blev till att knuffa den i ungefär 1kilometer, första och sista gången jag gör det kan jag lova.
Bort med all olja, i med ny 800pix gick det roliga experimentet på, sköt ut olja några kilometer efter detta byte men går nu bra. Inga tecken på skador hos motorn har jag ännu upplevt.

//Fredda

Back