För mycket olja i framgafflarna

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1100XX Blackbird
I samband med lite förrvirrning vid packboxbytet fick jag i lite för mycket olja i gaffelbenen,,,,Det rör sig om ungefär ½dl i varje ben.

Misstänker att de blev lite hårdare av detta...

Kan man skada gafflarna genom detta? Hur påverkas köregenskaperna (FRAMFÖR ALLT säkerheten) av detta???

Bör jag tömma ur ½ dl ur varje ben eller är det bara att åka???

Du får en hårdare fjädring och kanske inte rätt fjädringsväg.

Skulle åtgärda det direkt. Tror inte att några skador kan uppstå men trafiksäkerheten är kanske inte lika bra.

Du får nog tappa ur ALLT och börja om. DET skulle jag gjort.

Om det är en konventionell gaffel dvs inre gaffelbenet uppåt:
Gaffeln blir hårdare mot slutet, mer progressiv. Normalt mäter man oljenivån o bryr sig inte så mkt om volymen. I manualen står nog min resp max värden på nivån och att den mäts m hoptryckt ben utan fjäder. 1/2 dl extra ger nog för hög oljenivå. Risken med det är att trycket i gaffeln vid hopfjädring blir så stort att den knäcker din nya p-box eller läcker ut olja eller bara ger onödigt stor friktion i gaffeln o slitage av p-boxen. Jag skulle vänja mig vid tanken och sen justera nivån. Går att m slang o hävertprincipen slanga ur lite olja. Nog varken gott el nyttigt få i munnen.
/u

Jag brukar suga upp med slang, med mun, dock så kör jag med genomskinlig slang, och suger inte hela vägen upp till munnen givetvis. Man kan finjustera väldigt noggrannt med munnen nämligen.

/J

Tillverka en sån här apparat. Underlättar massor, åsså riskerar maninte att få det i munnen, sa flickan.

Bifogat

• oljenivåmaskin.jpg
    oljenivåmaskin.jpg
    70.4 KB · Visningar: 126
Annars kan du göra som Mattias säger men byt ut flaskan mot en spruta som du köper på Apoteket, model stor utan nål... annars tror dom du knarkar...
Lätt att justera in rätt nivå då :tummenupp

MaPe skrev:
Annars kan du göra som Mattias säger men byt ut flaskan mot en spruta som du köper på Apoteket, model stor utan nål... annars tror dom du knarkar...

Man vill ju inte att de ska tro att man är nån hobbyknarkare precis!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul