För mycket bensin i tanken?

baudiraud

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr 125R -06, Kawasaki Zx6r -96
Hej! Förmodligen en väldigt dum fråga.
Men är det skadligt att tanka en mc med för mycket bensin? T.ex så att någonting skulle "förstöras" eller försämras med mcn. Har inte koll på maxgränsen på min zx6r -96. Rann nästan över vid senaste tankningen dock.

Mvh
 
Fyller du för mycket rinner det över och du får spill på tanken. Inget att oroa sig över.
 
Inte vad jag erfarit. Däremot kan hojen stå och droppa bensin genom avluftningens övertrycksventil när den kalla bensinen värms upp. Om man inte kör med hojen direkt efter toppfyllningen dvs.
Bensinen från mackens nedgrävda tankar är ju rätt mycket kallare än det mesta på markytan en sommardag.
 
Last edited:
Ingen fara, torka av bensin som rinner ut på lacken, kör några mil och du har inga problen längre:tummenupp
 
Tre svar med vettig information...Inte illa! :) Snart kommer väl den vanliga tiraden av spydigheter, dock inte av mig idag. jag är på bra humör!
 
1. Det ska rinna över, annars tar den tjuvluft. :fakta
---
2. Det ska rinna över, för då fyller man upp reservtanken.
---
3. Det ska rinna över, för då blir det mindre utrymme och högre komp.
---
4. ?
:rolleyes:
 
Följde med farsans gamle chef när han skulle tanka bilen och några dunkar.

Det rann över både i dunkarna och i bilen. Vad jag skrattade åt honom :D

Han tankade också från ett ställe där lastbilar tankar. Så det var ju sprut i slangen :D
 
1. Det ska rinna över, annars tar den tjuvluft. :fakta
---
2. Det ska rinna över, för då fyller man upp reservtanken.
---
3. Det ska rinna över, för då blir det mindre utrymme och högre komp.
---
4. ?
:rolleyes:

Vaskning har nu spritt sig till mc-kretsarna :brinnerup
 
Last edited:
Vad var det jag sa.... :D

Mc-förare dog av överfylld tank. Hel bensinmack bortblåst vid livsfarlig överfyllning av mc!

Saxat från UppsalaDemokraten 30/7 -2009
 
Last edited:
Det är bra att fylla för mycket i tanken om det är självtryck ner i fuggarna, mer bränsle in i motorn ger högre effekt och toppfart :tummenupp
 
Förutom det uppenbara - längre körsträcka per tank - blir man samtidigt med det högre trycket av med beläggningar i slangen. Då vinner hojen tillbaka (tidigare tappad) acceleration eftersom hojen får tillbaka normalt bränsleflöde.

Detta har en motsvarighet i luftflödesrensning. För att inte hindra fabriksberäknat luftintag under sitsen så skulle ingen vettig SH-åkare drömma om att åka i tjockbomullsbyxor ovanpå stället. Det är DETTA som är anledningen till att många näckar och åker utan brallorna till sina bomullshoodies... Ja-jamään (som man säger här i Gelleråsen city).

Man sparar in massor i sluppna inköp av bränslesystemsrenare - STP superfix - K-sprit vfsh "dunderkur" mot dålig gång.

och FFA: Tankkragen rostar mindre. :tummenupp

(Tvärtom mot supersajsmee-folket som får mer plack i slangarna när de övertankar.. Och definitivt inte återställd förlorad acceleration.)

;) TS: ta detta som ett utslag av SH-humor - inte personligt riktat - din seriösa fråga har tre bra svar..
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top