för mycke olika svar:S

• Thread starter Thread starter ritchi
  • Start date Start date

ritchi

Guest
tjena..
ja ska köpa motard nu till sommaren å man söker å söker men på alla frågor blir de olika svar.. t.ex husa jaa jätte bra hojj köp den.. sen svaret efter nee dem går bara sönder.. så ja hoppas på inte lika här nu då fast det nu nog inte går men till frågan.....

KTM 520 HUSA 650 YAMAHA 426/450 MOTARDER
är det lika mycket meck med alla dom med oljebyten mm. så det kvittar nästan vilken man väljer om man ska leka på gata...??

Ingen av de där hojarna är speciellt lämpliga om man bara ska köra på gatan. Lite för tajta serviceintervaller på olja och ventiler för att det ska bli praktiskt att ha som gathoj. Den bästa kompromissen mellan service och bus är förmodligen KTM 660 eller 625.

Alla tre är rejshojar med liknande servicebehov.

Husan har fördelen av mer cc, elstart samt sexväxlad låda oavsett om det är en FE eller FS. Gatreggade båda två. FSn har dessutom motardfjädring från fabrik vilket övriga saknar.

KTMn har sex växlar + elstart om det är en EXC. SXn har färre växlar och är sällan gatreggade. SX har något vassare motor.

Yamman är jag lite sämre på men det skiljer ungefär som på KTM. YZ är en cross och reggas sällan/aldrig medans WRn gatreggas och har fler växlar (årsmodell?) samt elstart (?). YZ har något vassare motor.

Bara för att försvåra bör du kolla Honda CRF och HVA 570 oxå eftersom det verkar som du vill ha en rejsigare hoj än en XR/640. Alla är rätt lika. Det är bara du själv som kan avgöra. LyckaT.

mm precis ttr är för slö xr för stor för ja e liten:Pmm vill ha en hojj som e lite "stissg" som polarens 520.. dom där 620 640 eller vad dom nu heter hur är dom då är dålig på dom.. är dom nästan lika brutala som 520mm..??

Husan är billig och försäkra också. Mer mek än de två andra, går sönder om du missköter den. Roligast på gata av de tre (har ej provat yamma men däremot honda 450 å det är döden för en sån motor att gå på gata). KTMen håller lite bättre, mindre skruva, ingen överraskning i registret... Yamman har jag inte provat som sagt.

Äre dessa du väljer mellan å ska köra gata så tycker jag du ska välja husan, man får många goa stunder utöver skruvandet. Boru däremot i stan och kör mycke bana, eller planerar köra mycke bana, köp en CRF eller YZF.

*Edit, ska du köra is är 520n jävligt trevlig dock!

minibiffen skrev:
mm precis ttr är för slö xr för stor för ja e liten:Pmm vill ha en hojj som e lite "stissg" som polarens 520.. dom där 620 640 eller vad dom nu heter hur är dom då är dålig på dom.. är dom nästan lika brutala som 520mm..??
Köp en ktm 520/525! går bra/håller bra!! (otroligt bränslesnål om det nu har nåe bet?) vibrerar mindre än en 640! 640ien går som en xr 650 och är lika tung som en xr. Har lite Agg emot 640/660 pg av vibrationerna vid landsvägsåka. Husan 650 klart roligast! Man åker otroligt bra på dom även vid lite längre utflyckter. Men....................Hållbarheten är :va

OlleR skrev:
Husan är billig och försäkra också. Mer mek än de två andra, går sönder om du missköter den. Roligast på gata av de tre
Hörrö, dom går sönder ändå. :7peta
Köp en XR/TT mfl. Inte lika rapp som övriga men du slipper att skruva så förbannat. Mer gathoj.

minibiffen skrev:
tjena..
ja ska köpa motard nu till sommaren å man söker å söker men på alla frågor blir de olika svar.. t.ex husa jaa jätte bra hojj köp den.. sen svaret efter nee dem går bara sönder.. så ja hoppas på inte lika här nu då fast det nu nog inte går men till frågan.....

KTM 520 HUSA 650 YAMAHA 426/450 MOTARDER
är det lika mycket meck med alla dom med oljebyten mm. så det kvittar nästan vilken man väljer om man ska leka på gata...??

Eftersom jag vet vem du är och hur du ska använda hojen, så rekomenderar jag
KTM 625,640,660. WR426(värkar håll jävligt bra för gatan) och Honda xr 650

Va menar du med att den är för stor? den är plutteliten med motardhjulen tycker jag.

den värkar stor å tung för mej xr:en ja e ju kort å "tani" :rolleyes: tänker llite på gasgas 400 också men den värkar lite slö.. sen har ja max 40-47000kr typ..

får ja komma förbi å titta på den non fin dag då kanske wazze??

med den budgeten så köp en 640 eller någe...........finns ju massor, och de är INTE tråkiga att åka runt på :tummenupp

minibiffen skrev:
den värkar stor å tung för mej xr:en ja e ju kort å "tani" :rolleyes: tänker llite på gasgas 400 också men den värkar lite slö.. sen har ja max 40-47000kr typ..

Nu börjar du va inne på rätt väg.
GASGAS400 är liten och lätt, går som tusan och har all lyx:
elstart, hydraulkoppling, insprutning, bra fjädring. Ruskigt snäll hoj i stan
och en räser om man gasar, perfekt i skogen. LV regad.
Längre serviceintervaller än många andra hojar och låg bränsleförbrukning. Har dock ej testat den som motard men om det är nån som har hjul och skivor att sälja så kan ni hojta.
Ps från 03 finns den som 450 och även en speciell motardvariant som är sänkt och har andra bromsar samt ok.

Jag försökte hålla mitt resonemang på en lagom nivå utan att säga "köp den här!" hit och dit men eftersom även den här tråden börjar spåra ur så måste jag spela mitt trumfkort ;)

jag körde en xt 600 lite omgjort mot motard stuket...gasgas 400 blir dom inte för slöa??? dom går väll MyTCKET sämre en ktm 520...husa är för mycket meck sjjer dom flästa.. ktm 640 LC4 å gasgas 400 är ju inte lika mycket meck men då blir dom mycke slöare en 520 husa 650 wr 426 också väll??

minibiffen skrev:
jag körde en xt 600 lite omgjort mot motard stuket...gasgas 400 blir dom inte för slöa??? dom går väll MyTCKET sämre en ktm 520...husa är för mycket meck sjjer dom flästa.. ktm 640 LC4 å gasgas 400 är ju inte lika mycket meck men då blir dom mycke slöare en 520 husa 650 wr 426 också väll??
Läs vad jag skrev längst upp :tummenupp

De som nämns där (CRF/YZ/FS/SX osv) är väldigt likartade på alla sätt. Övriga (LC4/XR/XT/TT osv) är mer "gathojar" som därför kräver mindre av dig men som å andra sidan är tyngre och slöare (jag tycker även de är fulare).
Oavsett vilken du köper så kan du ha otur med att den rasar eller så har du tur och aldrig behöver göra nåt utäver vanlig service. Testa några stycken och köp ett exemplar av den du gillar mest som verkar välskött maskinellt. Repor och dylikt kan du gladeligen skita i!

Köp något med mycket kubik om du mest ska åka gata.En 400/450 går bra,men du kommer säkert att tröttna på att åka omkring och varva.Skönare med vrid.... :)

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back