För mkt soppa zx12.

zx12 r

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
-00 kawasaki zx12r
Våren är snart här:) och jag har inte hittat felet på min kawa tolva-00
men ska väl inte starta paniken än. Den blurrar på låga varv, går klockrent över 3500 varv och är väldigt sotig i burken.
Nya stift, rengjorda filter,ingen felindikation från F1 lampan:confused:
HJÄLP!!!!!!!!!!!! Någon som råkat ut för liknande?

Trådlyft!
Nån som har en ide`?

Har du tankat NY bensin?
Om inte, så gör det. Ett vanligt "Vår" fel är att bensinen är gamal. Är du riktigt noga tappar du ur den gamla och häller i ny, eller så fyller du på med ny för att blanda upp den gamla.

Mats

Jag var lite smart förra säsongen och körde nästan slut på all soppa innan jag ställde av den. Ligger nog bara några deciliter kvar. Just för att den ska få ny och fräsch bensin nu när säsongen drar igång igen =)

Så testa att tanka med ny bensin.

Problemet uppstod i slutet av förra säsongen
Den blev svårkörd i stan och tog 1,3 på landsväg

Det låter som att du har ett fel i tändsystemet.

Defekt tändspole eller kanske tändkabel. De symptom du beskriver KAN bero på just det. Mät upp spolar och tändkablar samt prova att dra ut kabel till ett tändstift i taget på tomgång. Hittar du en cylinder där tomgången inte förändras när du drar ut kabeln så har du hittat felet.

Ja det är en tanke , men den går på alla fyra burkar.
Den får för mkt bensin så den vill dö på låga varv.
På högre varv så märks det inte lika tydligt förutom att det blir en
rejäl avlagring med sot i mynningen på burken.

Då är det något med insprutningen. Bara att åka till verkstan och be dem plugga in sig på din dator och se vad de kan hitta.

Tydligen e den för gammal för att koppla upp,
fick tipset att köra den i typ bänk.
Nån som vet hur en bänkning funkar eller rullande landsväg?

En tempgivare som är paj kanske? Går den bra när du startar den kall? Isåfall tror sprutet att den är kall hela tiden och går på med kallstartsupprikning jämt.

Leta upp ett bra elschema och vad det ska vara för värden på tempgivarna och börja mät.

kolla bränsletrycksregulatorn

Jag fick in en Honda blackbird en gång med liknande fel

Där va regulatorn paj så den fick soppa via vacumslangen rakt in i insugen

På Suzuki är det ju ganska vanligt att TPS-Sensorn "throtttle position sensor" går sönder. Det brukar ibland resultera i samma symptom som du anger.

Måste finnas nån liknande sensor i ditt insprutningssystem, eller är det förgasare?

Luftfilter rengjort plus att jag mätt upp en del saker typ lufttempsensor och sensor till lufttryck.

På Suzuki är det ju ganska vanligt att TPS-Sensorn "throtttle position sensor" går sönder. Det brukar ibland resultera i samma symptom som du anger.

Måste finnas nån liknande sensor i ditt insprutningssystem, eller är det förgasare?

Ja det är sprut, har faktiskt klurat lite på tps, får för mig att det sitter en microbrytare som man kan höra precis innan ändläge, på min hör jag inget.

Last edited:
Luftfilter rengjort plus att jag mätt upp en del saker typ lufttempsensor och sensor till lufttryck.

Ja det är sprut, har faktiskt klurat lite på tps, får för mig att det sitter en microbrytare som man kan höra precis innan ändläge, på min hör jag inget.

Nej , Riktiga TPS sprut har inget klick i i sensorn ( vridpotensiometer)

Vissa bilar därimot med luftmassemätare brukar köra med bara en av/på
swich funktion i sensorn, Därav klicket

Så nu har jag kollat lite på bla bränsletrycksregulatorn och det kommer ingen soppa det hållet.Hade lite svårigheter att kolla tpsen men motorn börjar rusa när man kopplar ur den så den verkar funka.Kollade även temperatur inloppsgivaren och det finns 3 värden att mäta på vid 0 grader 50 och 100 grader. Lyckades bara mäta vid 50 grader och då ska värdet ligga mellan 68~89 k,ohm men det var på 30 k,ohm så det blir att inhandla en sån till och börja med.
Fortsättning följer och TACK för de tips jag fått.

Jag har bytt TPS på en 12:a med just det felet du beskriver. Blev bra efter bytet. TPS:en höll ej rätt värden.

Jag var lite smart förra säsongen och körde nästan slut på all soppa innan jag ställde av den. Ligger nog bara några deciliter kvar. Just för att den ska få ny och fräsch bensin nu när säsongen drar igång igen =)

Så testa att tanka med ny bensin.

Så ska man inte göra. Bensin är som sagt en färskvara och tanken ska vara full när hojen står stilla en längre stund. Helst ska du även hälla i fuel stabilzer när du tankar upp den inför avställning. Man ska gärna köra den en liten stund efter man hällt i fuel stabilizer också så att det går igenom hela systemet. Ställer man undan hojen med tom tank finns risken att kondens bildas.

Jag har bytt TPS på en 12:a med just det felet du beskriver. Blev bra efter bytet. TPS:en höll ej rätt värden.

Går det att mäta upp tps:en på nåt vis.

Så nu har jag kollat lite på bla bränsletrycksregulatorn och det kommer ingen soppa det hållet.Hade lite svårigheter att kolla tpsen men motorn börjar rusa när man kopplar ur den så den verkar funka.Kollade även temperatur inloppsgivaren och det finns 3 värden att mäta på vid 0 grader 50 och 100 grader. Lyckades bara mäta vid 50 grader och då ska värdet ligga mellan 68~89 k,ohm men det var på 30 k,ohm så det blir att inhandla en sån till och börja med.
Fortsättning följer och TACK för de tips jag fått.

Hade fel angående temperatur inloppsgivare den funkar precis som den ska, mätte en andra gång
då jag inte va riktigt nöjd med första mätningen, däremot så hade vattentempsensor tokiga värden.
Som sagt fort följer.

Last edited:
kolla bränsletrycksregulatorn

Jag fick in en Honda blackbird en gång med liknande fel

Där va regulatorn paj så den fick soppa via vacumslangen rakt in i insugen

Hur kan hojen få soppa om vacumslangen till bränsletrycksregulatorn är urkopplad?
Den borde väl inte funka då?
(Kopplade bort den för att kolla om det kom nån soppa den vägen):huvet

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back