För mjuk returfjäder i spjällhus!

  • Thread starter Thread starter Fist Woman
  • Start date Start date

Fist Woman

Guest
Äntligen så är våren här, det är underbart att slippa plåga sin omgivning med dåligt humör orsakat av fart-abstinens. Vägarna är förvisso dåliga och det ligger grus både här och där, men det är underbart att få sträcka ut på en lagom kurvig landsväg, 999:an går inte så fort att motorvägen känns bra.
En liten irriterande detalj stör emellertid mitt goda humör, och jag undrar om det är någon annan som lider av samma problem eller jag bara är lite hypokondrisk.
Så här är det;
Returfjädern till spjällhuset är så mjuk att jag har svårt att dosera gasen optimalt när det går undan lite och det är gropigt. Ett bakhjulssläpp på Kvarsebovägen orsakat av lite för brutalt gasutslag skrämde skiten ur mig här om dagen.
Någon som vet om det finns hårdare returfjädrar att tillgå?
Insprutningen är nog bra i alla andra avseenden men ibland saknar jag känslan i ett par FCR 41:or.
 
Hmmm, är du säker på att det är det som är problemet? Det ska inte vara så då pga den karaktär den hojen sägs ha? Tycker det låter märkligt att en returfjäder kan vara såpass dåligt utformad (vet ej hur spjällfunktionen ser ut på 999:an)
Annars är mitt tips att du ringer till Italia Bike center (0589-138 30) imorrn och snackar med Janne (eller Kristoffer) och då får du svar direkt tippar jag på om det finns att tillgå eller ej.

Du har ingen sprängskiss på funktionen så man ser det på ritning hur det ser ut?
På en av mina gamla bilar hade jag liknande problem fast då hängde sig spjället i öppet läge när man gav fullt. Det räckte att dra åt bulten som satt mitt i konstruktionen så det blev lite hårdare motstånd, det fjädrade tillbaka tillräckligt mycket ändå.

Edit/ Ehhh, är din 999:a original och du tycker inte den går tillräckligt fort? Den toppar väl ca 275-280 original om jag inte misstar mig? Över 260 tycker jag det börjar bli långtråkigt på motorväg och jag drevade om min ducce så mätaren stannade på ca 240km/h, då hade jag roligare när det svängde.
 
Last edited:
Fist Woman skrev:
2119558 Äntligen så är våren här, det är underbart att slippa plåga sin omgivning med dåligt humör orsakat av fart-abstinens. Vägarna är förvisso dåliga och det ligger grus både här och där, men det är underbart att få sträcka ut på en lagom kurvig landsväg, 999:an går inte så fort att motorvägen känns bra.
En liten irriterande detalj stör emellertid mitt goda humör, och jag undrar om det är någon annan som lider av samma problem eller jag bara är lite hypokondrisk.
Så här är det;
Returfjädern till spjällhuset är så mjuk att jag har svårt att dosera gasen optimalt när det går undan lite och det är gropigt. Ett bakhjulssläpp på Kvarsebovägen orsakat av lite för brutalt gasutslag skrämde skiten ur mig här om dagen.
Någon som vet om det finns hårdare returfjädrar att tillgå?
Insprutningen är nog bra i alla andra avseenden men ibland saknar jag känslan i ett par FCR 41:or.

Jahaja, du lever.
Hej - du har f.ö inte svarat på mina tidigare frågor till dig. *petar*

Men om fjädern är för mjuk, kan du göra två saker:

- är det en fjäder runt axeln så kanske det går att spänna upp den ett extra varv?

- komplettera med en extra dragfjäder någonstans på trottelhuset?
 
Det kan ju vara så att själva vajern går för trögt i höljet.

Jag hade själv liknande problem. Tog loss båda vajrarna gjorde en tratt av silvertejp i ena änden, hällde i olja och lät hänga över natten. Resultatet blev enastående, känslan var som på en ny hoj...

//Linus
 
Dr.Bike skrev:
2119836 Jahaja, du lever.
Hej - du har f.ö inte svarat på mina tidigare frågor till dig. *petar*

Men om fjädern är för mjuk, kan du göra två saker:

- är det en fjäder runt axeln så kanske det går att spänna upp den ett extra varv?

- komplettera med en extra dragfjäder någonstans på trottelhuset?

Mja, jodå, jag lever nog. Har bytt jobb så det har varit lite körigt, hade sådan tur att jag blir tillfälligt stationerad i Trier, Tyskland. 75 Km från Nurgburgring...

Jo visst kan jag fixa till något, vill dock ha samma flacka och fina fjäderkarakteristik som nu. Har bra kontakter på både Spiralspecialisten och Spiros så det skall nog ordna sig. Var bara lite nyfiken på om någon annan led av samma symptom.

Dee_cati skrev:
2119764 Edit/ Ehhh, är din 999:a original och du tycker inte den går tillräckligt fort? Den toppar väl ca 275-280 original om jag inte misstar mig? Över 260 tycker jag det börjar bli långtråkigt på motorväg och jag drevade om min ducce så mätaren stannade på ca 240km/h, då hade jag roligare när det svängde.

Fart är aldrig långtråkigt, men visst 999:an går tillräckligt fort så länge ens gasglada kompis inte köper BMWK1200S :6surkart Jag låtsas oxå att jag inte gillar motorväg sen dess.

Snygg Katt förresten.
Helig Birma va?
 
Fist Woman skrev:
Fart är aldrig långtråkigt, men visst 999:an går tillräckligt fort så länge ens gasglada kompis inte köper BMWK1200S :6surkart Jag låtsas oxå att jag inte gillar motorväg sen dess.

Snygg Katt förresten.
Helig Birma va?

Va :va Menar du att k1200:an galloperar snabbare än duccen? Det kunde jag aldrig tro, helt seriöst.

Det är för övrigt en Rag Doll, väldigt lik Helig Birma till det yttre men väldigt annorlunda till sättet.
 
Dee_cati skrev:
2124421 Va :va Menar du att k1200:an galloperar snabbare än duccen? Det kunde jag aldrig tro, helt seriöst.

Det är för övrigt en Rag Doll, väldigt lik Helig Birma till det yttre men väldigt annorlunda till sättet.

Rag Doll var väl ursprungligen en korsning mellan Birma och Burmillaperser tror jag, har hört talas om att de har en mycket speciellt sätt och en förmåga att kunna slappna av helt när man lyfter upp dem, därav namnet.

K1200S är en grymt snabb motorcykel, inget snack om saken. Den lämnar 999:an runt 190-200 för att försvinna oroväckande snabbt. Mellan 150 och 200 är dock 999:an marginellt snabbare. Det värsta är att det ser så enkelt ut på BMW:n, jag börjar få komplex.
Kan inte du åka med mig istället?
 
Fist Woman skrev:
2124578 Rag Doll var väl ursprungligen en korsning mellan Birma och Burmillaperser tror jag, har hört talas om att de har en mycket speciellt sätt och en förmåga att kunna slappna av helt när man lyfter upp dem, därav namnet.

K1200S är en grymt snabb motorcykel, inget snack om saken. Den lämnar 999:an runt 190-200 för att försvinna oroväckande snabbt. Mellan 150 och 200 är dock 999:an marginellt snabbare. Det värsta är att det ser så enkelt ut på BMW:n, jag börjar få komplex.
Kan inte du åka med mig istället?

Om du åker med mig så blir du frånåkt upp till 100 och det är ju inte så mycket bättre :hihi
Att de går så jävligt de där tung asen! En släkting är BMW-freeak och har (hade?) en häftig bmw-hoj som det såg ut att vara grymt drag i. Skönt ljud men inget utseende...

Jo, RagDollen är en korsning och blev till under 60-talet i USA så det är en jäkligt ny ras om man ser till det. Och de gör verkligen skäl för namnet, min hänger som en trasdocka när man hänger honom över axeln tex.

Nåja, blir det en Ducce i sommar för mig så pm'ar jag dig så kan vi dra ut och åka så du får dra ifrån någon i sommar iaf :D
 
Svaret är tvenne Dell'orto :D
En Ducati utan all form av inblandning utav diverse delar från "Ön långt därborta i öster" är alltid att eftersträva

Bless U Children
Pax Vobiscum
Father Fred
 
IlDuce skrev:
2124907 Svaret är tvenne Dell'orto :D
En Ducati utan all form av inblandning utav diverse delar från "Ön långt därborta i öster" är alltid att eftersträva

Bless U Children
Pax Vobiscum
Father Fred

Ähh, hålla på och synka och ha sig varje gång du monterar ner allt i molekyler (typ en gång i månaden om du inte kör så mycket :gnissla ) är ingen höjdare. Bättre med ett fint litet sprut, bara lyfta sadeln, koppla in datorn och börja justera kurvor.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top