För mjuk fjädring?!?!

Nostromo

Heppa!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!!
Kanske en dum fråga men,men.
Någon som vet hur man ställer om fjädringen så att den blir hårdare bak på min hoj??
Fram på hojen hittade jag hur man skulle göra men inte bak.
Skulle behöva justera lite.
Den är ganska hård fram, men jätte mjuk bak.
Hjälp!!
:squid

Oftast finns det små skruvar för själva stötdämparen, en uppe och en nere, samt att det finns inställning för fjädern med gängor eller färdiga lägen (brukar behövas ett specialverktyg för detta).

På min så sitter dämpningen i botten på stötdämparen, en ratt underst. Vet faktiskt inte hur det ser ut på de nyare, kan sitta en ratt bakom nån sidokåpa eller så också, kika vart slangar tar vägen från dämparen.

OLJEKYLD GSXR skrev:
kika vart slangar tar vägen från dämparen.

Om det finns några, det sitter skruvar direkt på min dämpare. Likadana som på framgaffeln.

Det är bara att leta, ser ju lite olika ut på olika dämpare, men något som går att vrida på borde finnas :D

be någon som kan ställa in dämparna åt dig, gör inte det själv. man kan få väldigt intressanta vägegenskaper om man gör fel..

Så länge man vet vart man började justera ifrån så är det ingen fara att labba, då har man alltid ett grundläge att återgå till. Justera bara en sak i taget så att du märker skillnaden och lär dig vad de olika justeringarna gör för uppträdandet.

Då tackar jag för era tips och ide´r. :tummenupp
Bara hem å börja mecka, hoppas jag.
Ska nog be någon med lite mer kunskaper än mig testa hojen när den är klar.
:tummenupp

Med en drucken papegojas envishet: Förspänningen ändrar inte fjädringens hårdhet, bara fördelar om hur mkt av fjädringsvägen som används för kompression (bulor) o expansion (gropar). Dvs. hänget/sag ändras. O därmed höjer el sänker hojen.
/u

Tänk också på att en elva år gammal cykel KAN lida av totalslut stötdämpare. Har du riktig gunghäst så är det förmodligen fallet. Försök hitta originalinställningen nånstans (http://www.gixxer.com kanske?) och utgå från den. Annars får du hitta en begagnad hel eller renovera den du har.

OLJEKYLD GSXR skrev:
På min så sitter dämpningen i botten på stötdämparen, en ratt underst.

Detta är returdämpningen om jag inte är helt vilsen. Någon kompressionsdämpning vet jag inte om det finns på den varianten.

U.L. har givetvis rätt med förspänningen, och de andra har också rätt vad gäller att pilla på dämparinställningen -dvs skriv ned vad du har just nu, kolla andras inställningar (prova dessa), och sedan experimentera själv i små steg.

Men som Mattias mycket riktigt påpekade, gamla dämpare tar liksom slut efter ett tag. Min originaldämpare på RG:n var mot slutet stenhård. Verkligen helt slut på alla sätt.

/J

Mattias skrev:
Tänk också på att en elva år gammal cykel KAN lida av totalslut stötdämpare. .

Får väl hoppas att den inte är slut, men risken finns ju. Tyvärr!!
Ska hem å kolla på hojen idag å se vad som är fel.

Riktig gunghäst är den väl inte, men den är för mjuk.
Hoppas att det går att justera, för min plånboks skull.
Har ni någon koll på vad det kan kosta att byta??

:tummenupp :tummenupp

OLJEKYLD GSXR skrev:
Den blir iallafall hårdare när man vrider upp den på max, retur eller kompression, vad det än är.

Jo, och det är ju det som räknas; hur den känns.

Men hur är det egentligen, kan inte den ena dämpningen påverkas lite av den andra dämpningen? Vill minnas att det kunde bli hårdare returdämpning om man ställde upp kompr.dämpningen på en dämpare med reservoar? Att när oljan skulle tryckas tillbaka från reservoaren så spelade kompr.dämpskruven in. Vill också minnas att vissa tillverkare hade en by-pass av detta (var det Penske som hade en sådan funktion?).

Hmm... Som om jag skulle märka någon skillnad på min 500:a från -86... :rolleyes:

/J

FAN!!

Kollade lite på hojen efter jobbet idag.
Justerade både retudämpning och kompression, men kände ingen märkbar skillnad. :mad:
Blir väl till att fixa nya grejor.
Någon som vet om det är svårt att byta själv eller om man ska lämmna in hojen på verkstad?? :confused:

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back