För lite lön, tips och råd

Nu vet jag inte vad du jobbar med,skriver du tiden själv eller finns det stämpelklocka?.

För skriver du tiden själv & lämnar till din arb.givare & han ändrar på den så är det urkundsförfalskning tror jag det heter & då är det fängelse på straffskalan. Så då kan du hota med en polisanmälning.

Det där var faktiskt dagens sämsta råd, alla kategorier. Följ inte!

Varför då?:va

En tjej jobba på krogen svart. Ägaren betalde inte ut hennes lön som hon skulle ha, så helt sonika gick hon dit en dag och tog hela kassan.

Var ju det jag tänkte på när jag skrev mitt inlägg. Situationen är ju inte lika så man får ta mitt inlägg som man vill.

Varför ska folk som inte är med i facket ha hjälp av facket?

Varför ska vi som inte är med i facket dela på arbetsuppgifterna de anslutna endast utför halvdant?

Varför drar du alla över samma kamm?
Det finns folk som är lata och inte är anslutna till facket samma som det finns anslutna som är lata.

Lagstödet är med största sannolikhet avtalet mellan dig och arbetsgivaren. Efter lite googlande verkar facket vara ett vettigt alternativ då de driver tvister mot arbetsgivare gällande felaktiga löner etc.

Tyvärr så lär han inte få någon hjäp av facket om man inte är medlem

Varför drar du alla över samma kamm?
Det finns folk som är lata och inte är anslutna till facket samma som det finns anslutna som är lata.

I min dagliga verklighet så handlar det inte om att dra folk över en kam. Det handlar om att inse fakta.

Undantaget som bekräftar regeln.

Numera är det jag som får huvudvärken när folk är borta/slappar/gör fel. Ganska otacksamt att vara lägsta möjliga chef på sätt och vis.

Vi har 26 anställda i produktionen på jobbet. Av dessa är 15 anslutna till facket och 11 som står utanför. Plus ett par inhyrda som kör sitt eget rejs. Har mina klara teorier om inhyrd produktionspersonal också, men det kan vi ta i en annan tråd :hihi

Vilken del står för störst andel måndagssjuka?
Vilken del står för flest antal VABdagar? (dessa är genomskinliga för det mesta då det oftast inträffar måndagar)
Vilken del är det som gnäller och maskar hela tiden?
Vilka är det som skall starta fackklubb för att undvika ett par timmars jobb per månad?

Du kan nog gissa mitt svar :D

Skulle ju kunna vara ett lustigt sammanträffande naturligtvis, men min tidigare arbetsplats skiljde sig inte från nuvarande mall.

Om jag hade barn och snittade två VABdagar i veckan under tre års tid (jag har historikkollat en av killarna) så hade jag varit utom mig av oro för barnet och tecknat en livförsäkring för det illa kvickt.
De gångerna den här killen gästspelar på sin arbetsplats är han dock helt oberörd :confused:

Innan det gnälls så skall jag påpeka att det är runt 50/50 på både anslutna och icke anslutna som har likvärdiga privatliv/ålder/barn och förutsättningar. Även om man räknade på att det skulle vara 50/50 anslutna/icke anslutna så vet jag vilka som kammar hem fritiden.

Jag är inte cynisk.

Känns lite bättre nu dock :D

Nån frågade om stämplingen, den sker digitalt med en tag. Tycker med andra ord att det ska krävas en hel del för att trots detta få fel siffror.

Hur som helst tack för tipsen, ja ska alltså börja stjäla från jobbet!

Jag börjar med chefen över chefen teorin, tack

I min dagliga verklighet så handlar det inte om att dra folk över en kam. Det handlar om att inse fakta.

Undantaget som bekräftar regeln.

Numera är det jag som får huvudvärken när folk är borta/slappar/gör fel. Ganska otacksamt att vara lägsta möjliga chef på sätt och vis.

Vi har 26 anställda i produktionen på jobbet. Av dessa är 15 anslutna till facket och 11 som står utanför. Plus ett par inhyrda som kör sitt eget rejs. Har mina klara teorier om inhyrd produktionspersonal också, men det kan vi ta i en annan tråd :hihi

Vilken del står för störst andel måndagssjuka?
Vilken del står för flest antal VABdagar? (dessa är genomskinliga för det mesta då det oftast inträffar måndagar)
Vilken del är det som gnäller och maskar hela tiden?
Vilka är det som skall starta fackklubb för att undvika ett par timmars jobb per månad?

Du kan nog gissa mitt svar :D

Skulle ju kunna vara ett lustigt sammanträffande naturligtvis, men min tidigare arbetsplats skiljde sig inte från nuvarande mall.

Om jag hade barn och snittade två VABdagar i veckan under tre års tid (jag har historikkollat en av killarna) så hade jag varit utom mig av oro för barnet och tecknat en livförsäkring för det illa kvickt.
De gångerna den här killen gästspelar på sin arbetsplats är han dock helt oberörd :confused:

Innan det gnälls så skall jag påpeka att det är runt 50/50 på både anslutna och icke anslutna som har likvärdiga privatliv/ålder/barn och förutsättningar. Även om man räknade på att det skulle vara 50/50 anslutna/icke anslutna så vet jag vilka som kammar hem fritiden.

Jag är inte cynisk.

Känns lite bättre nu dock :D

I villken bransh jobbar du?
För på min arbetsplats är det tvärtom faktiskt. Här vill de man jobbar gratis också , gärna under den halvtimme lunch vi har som är vår fritid:mad: (vi jobbar 9 timmar per dag , 1 timma dras av för raster och lunch. Vi har fasta tider.

Andra på mitt jobb har ingen fast lunchtid men i avtalet så ska man få äta mat efter 5 timmar jobb. Här får de stå och äta och får vara glada ibland om de hinner få i sig något alls. Ibland hinner de inte äta på hela dagen.

Om du jobbar i metallindustrin så kan tänka mig att gamla rävar är lata.
Men som sagt det är inte samma i alla brancher.

Jag finner det väldigt lustigt att somliga här på fullt allvar menar att 70% av alla anställda i sverige är totalt odugliga samtidigt som ni höjer er själva till skyarna.

I villken bransh jobbar du?
För på min arbetsplats är det tvärtom faktiskt. Här vill de man jobbar gratis också , gärna under den halvtimme lunch vi har som är vår fritid:mad: (vi jobbar 9 timmar per dag , 1 timma dras av för raster och lunch. Vi har fasta tider.

Andra på mitt jobb har ingen fast lunchtid men i avtalet så ska man få äta mat efter 5 timmar jobb. Här får de stå och äta och får vara glada ibland om de hinner få i sig något alls. Ibland hinner de inte äta på hela dagen.

Om du jobbar i metallindustrin så kan tänka mig att gamla rävar är lata.
Men som sagt det är inte samma i alla brancher.

Kemisk industri.

Vi är på arbetsplatsen nio timmar. Lunch 30 minuter plus 10 minuters gångtid. Två 10minuters fikaraster plus fem minuter gångtid vardera.
Slutar 13:00 på fredagar (enbart måltidsuppehåll och en fikarast på fredagar).

De som jobbar kvällsskift har lediga fredagar och lite extra betalt (OB).
Finns liksom inget att gnälla över direkt då vi faktiskt har det rätt bra :)

Personligen hade jag nog inte valt att arbeta på en arbetsplats där man inte har någon lunch. Blir lätt grinig om jag inte får äta :D

Jag finner det väldigt lustigt att somliga här på fullt allvar menar att 70% av alla anställda i sverige är totalt odugliga samtidigt som ni höjer er själva till skyarna.

Du anar inte hur svårt det är att hitta vettig personal. Jag skulle gissa att 80% är totalt odugliga. Det är vad mina erfarenheter säger mej.

1.(vi jobbar 9 timmar per dag , 1 timma dras av för raster och lunch. Vi har fasta tider.

2. Här får de stå och äta och får vara glada ibland om de hinner få i sig något alls. Ibland hinner de inte äta på hela dagen.

1.Hur jag än räknar och funderar så får jag det till att du jobbar 8h per dag och har 1h rast/lunch eller disponerat hur du vill.

2. Tänk hur ofta man ser det där.... Folk som tror dom är oumbärliga och ska försöka imponera på kollegor/chefer med att dom minsann inte ens hinner med en lunch. Lunch tar man sig tid till, då man blir mycket effektivare på arbetet när man äter ordentligt. Gladare, trevligare och bättre andedräkt är andra bra egenskaper med regelbundna mattider. Oftast dom som inte hinner med lunch är dom som får minst gjort på jobbet.

"Undantaget som bekräftar regeln." Plus en jäkla massa vettig text!

Håller helt med precis så där är det av någon märklig anledning.

Last edited:
Du anar inte hur svårt det är att hitta vettig personal. Jag skulle gissa att 80% är totalt odugliga. Det är vad mina erfarenheter säger mej.

Nu syftar du på arbessökande.
Men det är fortfarande en halv miljon människor du dömmer ut totalt.

Just det ja, kanske skulle försöka belysa trådskaparens problem.

Olika förslag om att fiffla med tider, sno saker mm resulterar bara i att du får sparken. Så hade jag behandlat personen i fråga.

Kalla chefen och be denne ta med ansvarig för löneutbetalningar och fixa ihop ett möte. För protokoll och säg att nu vill du få ordning på problemet en gång för alla. Din tid ska du ha betalt för och det i tid. Be dom ta reda på vad som felar och varför. Gör du fel vid uret? Gör dom fel vid avläsning? Vad händer? Gör upp en plan om hur ni behandlar problemet effektivare om det felar i framtiden. Var trevlig, glad men endå seriös. Trots att det bara handlar om några timmar, några tusen, hundringar eller kronor så ska problem tas på allvar.

Var lycklig du har nu stigit i chefens ögon och attakerat ett problem på ett sätt som även denne skulle göra. Fack anslutna och VPK anhängare skulle följa dom tidigare tipsen i denna tråd(sno, mygla med tiden mm.) Men du har rest dej från packet och lirar nu i en högre division.

Nu syftar du på arbessökande.
Men det är fortfarande en halv miljon människor du dömmer ut totalt.

Nej jag dömmer ut 7,2 miljoner människor. 80% utav sveriges befolkning.

Last edited:
Har jag missat något

Ja, som vanligt. Fackföbunden dillar ofta om solidaritet. Den dag de slutar med det får de gärna exkludera vem de vill.

Fy fan vad fackförbunden förstört mycket för Sverige, det är helt ofattbart egentligen. De borde ställas inför rätta för sabotage och få vilket straff man nu kunde få för det när LO grundades.

"-Men jag e inte bitter." :D
Så illa har jag inte upplevt det. Jobbar du med "lågutbildad" personal med hög omsättning? :confused:

Ja, som vanligt. Fackföbunden dillar ofta om solidaritet. Den dag de slutar med det får de gärna exkludera vem de vill.

Fy fan vad fackförbunden förstört mycket för Sverige, det är helt ofattbart egentligen. De borde ställas inför rätta för sabotage och få vilket straff man nu kunde få för det när LO grundades.

Solidaritet, jo tack.

Har en polare som bokstavligen är fackpamp, och jag ska inte ens gå in på historierna från honom efter ett par bira om "-Senaste 3-dagarskonferensen på Herrgård bla bla bla med 3-rätters middag, dyra viner, avec avec avec och spa, bastu, bira...." Och det är faan inga billiga ställen de konfererar på - det är toppklass som t.o.m. vi i "privat sektor" väljer bort pga. ekonomin.

Ok, några timmar i månaden jobbar han ju med sitt riktiga jobb också. :rolleyes: Och ok igen, han gör säkert nytta för "facket". Det jag ifrågasätter är hur han sugits in i den fackliga rollen så till den grad att han inte längre reagerar över vilket lyxliv han faktist lever på sina medlemmars bekostnad.

Nästan lite sorgligt, på sätt och vis. Makt korrumperar, och absolut makt korrumperar absolut.

Förlåt, blev lite OT det där. Till TS: Prata med ekonomi/lönekontoret, de kan göra extrautbetalning direkt om det blivit fel.

Last edited:

1.Hur jag än räknar och funderar så får jag det till att du jobbar 8h per dag och har 1h rast/lunch eller disponerat hur du vill.

2. Tänk hur ofta man ser det där.... Folk som tror dom är oumbärliga och ska försöka imponera på kollegor/chefer med att dom minsann inte ens hinner med en lunch. Lunch tar man sig tid till, då man blir mycket effektivare på arbetet när man äter ordentligt. Gladare, trevligare och bättre andedräkt är andra bra egenskaper med regelbundna mattider. Oftast dom som inte hinner med lunch är dom som får minst gjort på jobbet.

Håller helt med precis så där är det av någon märklig anledning.

1.Du har rätt 8 tim jobbar vi, Arbetstid är 13-22 9 tim, . 15 min förmiddagfika , rast 30 min och 15 min kvällsfika. Fasta tider. Men vi har rätt o göra vad fasiken vi vill men man hinner inte lämna jobbet ens.

2. Om de chefer vi har skulle ha samma inställning du har. Guldvärt:) Här är det så att chefen är den som stressar , och står brevid och tjötar om de försöker hinna med o äta.:huvet. Matupphåll kallas det och utnyttjas friskt av arbetsgivaren.

Det här är inget unikt med min arbetsplats utan vanligt i den här branschen.

Facket är bra att ha annars urholkas hela systemet. Villket det är på god väg för facket tappar medlemmar de gör ju ingeting tydligen. :(

Bemanningsföretag är ju drömmen för arbetsgivare då ska man vara tillgänglig för jobb 24 tim om dygnet. Bra när man ska planera något.:huvet:mad:
Och så gnäller folk.

Nej jag dömmer ut 7,2 miljoner människor. 80% utav sveriges befolkning.

Om du skulle besitta ett uns av dialektiskt förnuft så skulle du inse att det inte går att vinna en diskussion när dina enda argument är grova generaliseringar.

Ja, de är jättebra. :lol

Måste sticka oerhört i dina ögon att världens bästa land "USA" pratar om att införa den svenska modellen:tungan

Last edited:
Ett fult knep men får du för lite i lön , plocka hem något från jobbet som motsvarar det arbetsgivaren är skyldig dig.
.

Jag tror knappast han vill bli av med jobbet :brinnerup

Bemanningsföretag är ju drömmen för arbetsgivare då ska man vara tillgänglig för jobb 24 tim om dygnet. Bra när man ska planera något.:huvet:mad:
Och så gnäller folk.

Jag jobbar inom bemaningsbranschen och behöver inte alls vara tillgänglig 24 timmar om dygnet, jag lägger upp mina timmar och arbetsuppdrag precis som jag vill och kan alltid tacka nej.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026