I min dagliga verklighet så handlar det inte om att dra folk över en kam. Det handlar om att inse fakta.
Undantaget som bekräftar regeln.
Numera är det jag som får huvudvärken när folk är borta/slappar/gör fel. Ganska otacksamt att vara lägsta möjliga chef på sätt och vis.
Vi har 26 anställda i produktionen på jobbet. Av dessa är 15 anslutna till facket och 11 som står utanför. Plus ett par inhyrda som kör sitt eget rejs. Har mina klara teorier om inhyrd produktionspersonal också, men det kan vi ta i en annan tråd
Vilken del står för störst andel måndagssjuka?
Vilken del står för flest antal VABdagar? (dessa är genomskinliga för det mesta då det oftast inträffar måndagar)
Vilken del är det som gnäller och maskar hela tiden?
Vilka är det som skall starta fackklubb för att undvika ett par timmars jobb per månad?
Du kan nog gissa mitt svar
Skulle ju kunna vara ett lustigt sammanträffande naturligtvis, men min tidigare arbetsplats skiljde sig inte från nuvarande mall.
Om jag hade barn och snittade två VABdagar i veckan under tre års tid (jag har historikkollat en av killarna) så hade jag varit utom mig av oro för barnet och tecknat en livförsäkring för det illa kvickt.
De gångerna den här killen gästspelar på sin arbetsplats är han dock helt oberörd
Innan det gnälls så skall jag påpeka att det är runt 50/50 på både anslutna och icke anslutna som har likvärdiga privatliv/ålder/barn och förutsättningar. Även om man räknade på att det skulle vara 50/50 anslutna/icke anslutna så vet jag vilka som kammar hem fritiden.
Jag är inte cynisk.
Känns lite bättre nu dock