För långsam R1

mattsson

Säger dom blubb blubb?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/Falkenberg
Hoj
Tillf. hojlös
Jag blev mäkta besviken när jag toppade min R1 för några dagar sen. I för sig va det rätt fet motvind och jag hade en ryggsäck på ryggen. Men hojen vägrade gå snabbare än 250 i mätarfart.

När jag vände o körde åt andra hållet gick den upp till 270 i alla fall. Men den varvade aldrig ut, borde den inte göra det?
Funderade lite på om ägaren före mig installerat en sån här grej som korrigerar hastigheten så att den stämmer bättre med verkligheten. Kommer inte ihåg exakt vilket varv den låg på när jag hade 270 på mätaren men det va typ mellan 10.5 k och 11 k. Men jag kollade iaf att vid 8.000 varv så ligger den precis över 200

Nån mer som har en -99 och som kan säga vilka hastigheter ni får vid ett visst varvtal.

Dags att ta bort backspeglar och blinkers enbart för att höja maxhastigheten känns det som...
 
mattsson skrev:
Dags att ta bort backspeglar och blinkers enbart för att höja maxhastigheten känns det som...

Hur ofta kör du över 270??
Fast iofs. min 11 år gamla ZXR750 klår din :rolleyes:

750RR
 
mattsson skrev:
Dags att ta bort backspeglar och blinkers enbart för att höja maxhastigheten känns det som...
Eller dags att sluta åka motorväg och använda motorcykeln till det den är gjord för...

Rakt fram på motorväg duger vilken sporttouring som helst till, tex busan, zx-12r:en eller blackbirden.
 
Re: Re: För långsam R1

Bodoe skrev:
Eller dags att sluta åka motorväg och använda motorcykeln till det den är gjord för...

Rakt fram på motorväg duger vilken sporttouring som helst till, tex busan, zx-12r:en eller blackbirden.

:rock :rock :rock :rock :rock :tummenupp
 
Re: Re: För långsam R1

Bodoe skrev:
Eller dags att sluta åka motorväg och använda motorcykeln till det den är gjord för...

Rakt fram på motorväg duger vilken sporttouring som helst till, tex busan, zx-12r:en eller blackbirden.

Tack för dina visdomsord som du säkert har stor erfarenhet av själv. Ja, det gäller ju att ha en hoj för varje vägtyp. Jag ska tänka på att köpa en hayabusa nästa gång jag ska transportera mig 10 motorvägs-mil.

Nån mer som har nåt onödigt att säga?
 
Re: Re: För långsam R1

Bodoe skrev:
Eller dags att sluta åka motorväg och använda motorcykeln till det den är gjord för...

jo för det kan ju inte mattson :confused: trodde detta inlägg handlade om TOPPFART,, men det e klart,, kan ju inte va ngt du är intresserad av :fakta
 
mattsson skrev:
Jag blev mäkta besviken när jag toppade min R1 för några dagar sen. I för sig va det rätt fet motvind och jag hade en ryggsäck på ryggen. Men hojen vägrade gå snabbare än 250 i mätarfart.

När jag vände o körde åt andra hållet gick den upp till 270 i alla fall. Men den varvade aldrig ut, borde den inte göra det?
Funderade lite på om ägaren före mig installerat en sån här grej som korrigerar hastigheten så att den stämmer bättre med verkligheten. Kommer inte ihåg exakt vilket varv den låg på när jag hade 270 på mätaren men det va typ mellan 10.5 k och 11 k. Men jag kollade iaf att vid 8.000 varv så ligger den precis över 200

Nån mer som har en -99 och som kan säga vilka hastigheter ni får vid ett visst varvtal.

Dags att ta bort backspeglar och blinkers enbart för att höja maxhastigheten känns det som...
kanske finns nån varvspärr,kanske strypt,motvind gör ju mycket
 
Re: Re: För långsam R1

Bodoe skrev:
Eller dags att sluta åka motorväg och använda motorcykeln till det den är gjord för...

Rakt fram på motorväg duger vilken sporttouring som helst till, tex busan, zx-12r:en eller blackbirden.

Även om man nästan aldrig är uppe i de hastigheterna så vill man ju självklart veta att hojen går som den ska och har "alla hästar i stallet", så av den anledningen förstår jag mattson även om jag håller med om att krokvägar är klart roligast.
 
Re: Re: För långsam R1

r1666 skrev:
kanske finns nån varvspärr,kanske strypt,motvind gör ju mycket

Den gav 138.5 när jag bänkade den hos RG i Falkenberg (vilket tydligen va helt ok för en -99), så strypning kan vi nog utesluta.

Killeak skrev:
Nej för då hade han haft en kawa, hehe :slicka

jag hade en zx-9r innan jag bytte till R1 :slicka
 
Re: Re: För långsam R1

Bodoe skrev:
Eller dags att sluta åka motorväg och använda motorcykeln till det den är gjord för...

Rakt fram på motorväg duger vilken sporttouring som helst till, tex busan, zx-12r:en eller blackbirden.

Även om han väljer att t.ex. piska den på bana istället så är det ju möjligt att den är inte är så kvick som den borde vara i axx häller...

är något fel så är det nog inte bara toppfarten som blir på värkad, även om det är där man märker det...

:1peta
 
Jaja, hursomhelst.
Vi löser detta enkelt Mattsson, vi byter rakt av.
Jag kan nog tänka mig att masa runt i 270 trots allt.
Ärligt talat så verkar det som om mätaren visar en ganska "ärlig" fart.
 
Petrus skrev:
Jaja, hursomhelst.
Vi löser detta enkelt Mattsson, vi byter rakt av.
Jag kan nog tänka mig att masa runt i 270 trots allt.
Ärligt talat så verkar det som om mätaren visar en ganska "ärlig" fart.
Du har ingen polare med likvärdig hoj så ni kan ligga jämnsides och kolla hastigheten?
 
Re: Re: Re: För långsam R1

mattsson skrev:
Nån mer som har nåt onödigt att säga?
Varför bry sig om toppfart när det ändå bara är 110km/h som är MAX på svenska gator!!! :crash

:1pajas
 
kajlyl skrev:
Du har ingen polare med likvärdig hoj så ni kan ligga jämnsides och kolla hastigheten?

Jo, jag tänkte fråga Bodoe men jag vet inte om våra hojar kan köras på samma vägtyp ;)

Ska testa att jämföra med någon såfort det blir torr asfalt igen.
 
Det ska inte vara några problem med 300Km/h, det är det iaf inte på min.
 

Bifogat

  • grabbed frame 5.jpg
    grabbed frame 5.jpg
    5 KB · Visningar: 1,272
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top