För lång för Monster?

mintoo skrev:
2655045 Hallå. Håller nu på och avslutar min körkortsutbildning, och kommer väl ha det snart här. Nu sitter jag ju och drömmer en del inför sommaren som komma skall:rolleyes: , och kollat en hel del på forum, här och på många andra ställen. Jag måste säga att jag har fått mycket inspiration från denna sida:tummenupp .

Så till frågan. Jag har börjat kolla på en Ducati Monster 620ie. Gillar den stark för sitt kompakta utseende och för ljudet. Har läst mig till att det ska va en bra nybörjarhoj, men så till problemet. Jag är 194 cm lång..

Är jag för lång för en sådan hoj, finns de olika höjder på monsters?
Tips angående andra hojar är inte riktigt aktuellt eftersom ekonomi bara tillåter inköp av en monster + försökringen av den(försökringen sätter stopp för de mesta andra)

Tacksam för svar!

Tjena
Jag kör ett monster 620 -06a. Den passar mig på mina 175cm.
Den har en sadelhöjd på 78cm om jag kommer ihåg rätt. De större monstren har en sitthöjd på 80cm, sen finns det en sadel i ducatisortimentet som höjjer sitthöjden några cm till.
Jag kör mitt lillmonster i centrala Göteborg och cashar 4900 hel/hel. (bilsport-mc).
Du kan läsa lite om monstret på http://www.biscaya.com/s2r_data.htm
Hoppas att detta hjälpt ngt.

//T.:)

mintoo skrev:
2655275 Jaha, okey. Men det är inte riktigt mitt problem. Jag vill ju att den ska va snygg när jag ser på den, och den ska va skoj o uppleva när jag sitter på den... Och kommer jag bara på den osv skiter jag fullständigt i hur det ser ut från andras vinklar;)

Ok, men då kommer nästa problem, och det är att du kommer få sitta med extrem benvinkel, då fotpinnarna befinner sig nära sadeln, detta klarar man olika bra. Har du tjocka eller vältränade ben med med muskler så kan det vara lite obehagligt, speciellt om skinnstället veckar sig imellan.

Jag säger, Monster är inte gjord för resliga nordbor. Sen är det ju olika nivå på vad som anses vara smärta & obehag. Struntar du i om det ser löjligt ut så är det väl bara att testa då?

MrTombola skrev:
2655316 Tjena
Jag kör ett monster 620 -06a. Den passar mig på mina 175cm.
Den har en sadelhöjd på 78cm om jag kommer ihåg rätt. De större monstren har en sitthöjd på 80cm, sen finns det en sadel i ducatisortimentet som höjjer sitthöjden några cm till.
Jag kör mitt lillmonster i centrala Göteborg och cashar 4900 hel/hel. (bilsport-mc).
Du kan läsa lite om monstret på http://www.biscaya.com/s2r_data.htm
Hoppas att detta hjälpt ngt.

//T.:)

Tackar. Det finns alltså andra sadlar o höja med då? Det kan ju göra saken ganska bra, för då höjs ju även avståndet mellan sadel o fotpinnar o det är ju alltid positivt...:tummenupp

Hittar inte bilden just nu, men i en av de nyare mc-tidningarna var det ett bygge där de byggt om Multistradan med monster-prylar, bilder ifrån IFMA. Samma utseende och motor men rymligare kan man tänka?

Hejda dig ett par veckor och åk till MC-mässan i slutet av januari.
Då har du chans att provsitta mängder av olika hojjar :tummenupp

Storleken på nya Monster 695 är ungefär samma som 620 så det är bara att känna efter om det passar....

Kan dock säga att jag tycker mitt lilla Monster ser ut som en EU-moped när min sambo sätter sig på den, men han säger att han sitter väldigt bra på den.

Tjingeling!!

/issi

issi skrev:
2655353 Hejda dig ett par veckor och åk till MC-mässan i slutet av januari.
Då har du chans att provsitta mängder av olika hojjar :tummenupp

Storleken på nya Monster 695 är ungefär samma som 620 så det är bara att känna efter om det passar....

Kan dock säga att jag tycker mitt lilla Monster ser ut som en EU-moped när min sambo sätter sig på den, men han säger att han sitter väldigt bra på den.

Tjingeling!!

/issi

Jojo, jag ska inte ha ngn idag. Men de kan va bra och höra vad det finns för olika tankar om de, och hur andra långa och stor upplever den...
:tummenupp

mintoo skrev:
2655357 Jojo, jag ska inte ha ngn idag. Men de kan va bra och höra vad det finns för olika tankar om de, och hur andra långa och stor upplever den...

MMmm

men tänk på att om du köper en Ducati då är utseendet det viktigaste :D
jag har oxå lite problem fast åt andra hållet.. jag är för kort och når inte ner :näsblod

Eftersom du är så pass lång så tycker jag att du ska passa på att kika lite extra på KTM:s 950 supermoto eller kanske BMW:s HP2 när du myser runt på mässan :tungan

Fast Ducati är ju alltid Ducati... så det är klart du ska ha ett Monster!

/issi

issi skrev:
2655386 MMmm

men tänk på att om du köper en Ducati då är utseendet det viktigaste :D
jag har oxå lite problem fast åt andra hållet.. jag är för kort och når inte ner :näsblod

Eftersom du är så pass lång så tycker jag att du ska passa på att kika lite extra på KTM:s 950 supermoto eller kanske BMW:s HP2 när du myser runt på mässan :tungan

Fast Ducati är ju alltid Ducati... så det är klart du ska ha ett Monster!

/issi

Ja det klart de finns en massa annat skojigt, och jag kommer nog aldrig få nog av mc på mässan, men som du sa, ducati är ju alltid ducati... Så en sådan måste jag ju bara haft:D

mintoo skrev:
2655389 Ja det klart de finns en massa annat skojigt, och jag kommer nog aldrig få nog av mc på mässan, men som du sa, ducati är ju alltid ducati... Så en sådan måste jag ju bara haft:D

Jodå, förra året i Göteborg provsatt jag nog över 100 hojjar.
Finns mkt att klämma på.

Ducster900 skrev:
2655179 J
Från år 2000 fick tanken en lite annorlunda form med djupare och längre urtag för knäna.
Detta skulle passa längre förare lite bättre än tidigare årsmodeller men jag kan inte ge så mycket feedback om hur det upplevs då jag mest körde min egen M900Sie -00.
Runt de där åren kom det väl en ny ram (längre o kraftigare).
När jag bytte upp mig från -94 till -03 så fick jag betydligt mer plats
för benen.

mintoo skrev:
2655404 Men är MC-mässan både i gbg och sthm?!

Inte i år. Alltså vartannat år ska det nog vara har jag för mig. De växlar mellan Götet och Sthlm om jag inte misstar mig.
I år är den i Sthlm.

mintoo skrev:
2655275 Jaha, okey. Men det är inte riktigt mitt problem. Jag vill ju att den ska va snygg när jag ser på den, och den ska va skoj o uppleva när jag sitter på den... Och kommer jag bara på den osv skiter jag fullständigt i hur det ser ut från andras vinklar;)

Det ska nog inte vara några problem, fixar du sittställningen så kommer du uppnå precis vad du söker. Låga clip-on:s och en höjning bak ger lite mer plats om du skulle behöva men det hjälper inte så mycket för benvinkeln dock. Ta och prvkör ett Monster till våren, det krävs nästan för de är bra små. Annars finns ju t.ex. 900 SS med i princip samma motor fast bättre sittställning som Zee sa.

:tummenupp :tummenupp
mintoo skrev:
2655357 Jojo, jag ska inte ha ngn idag. Men de kan va bra och höra vad det finns för olika tankar om de, och hur andra långa och stor upplever den...

:hej

jag har samma "problem"....är för lång.
Visst gör Ducce många fina hojar, sen är jag för bekväm utav mig och bygger inte gärna om.

Tipset är sv650/1000 eller kanske en Aprilia RSV Mille tuono...de är mer "vuxna".

Lycka till med köpet! :tummenupp

Tycker gott du kan titta på en multi - den funkar till det mesta. Till och med att titta på (man vänjer sig...:D ). Rymlig körställning, men känns ändå liten, välbalanserad, smidig och fantastiskt rolig. Funkar bra i stan, på långturen och den gör inte bort sig på bana heller.

Marcus_72 skrev:
2655476 :tummenupp :tummenupp

:hej

Visst gör Ducce många fina hojar, sen är jag för bekväm utav mig och bygger inte gärna om.

Tipset är sv650/1000 eller kanske en Aprilia RSV Mille tuono...de är mer "vuxna".

Lycka till med köpet! :tummenupp

Aprilian där är riktigt snygg, men då stiger de tyvärr många tusenlappar till, och sen är försäkringen bra mkt dyrare me....:(

Flyer skrev:
2655485 Tycker gott du kan titta på en multi - den funkar till det mesta. Till och med att titta på (man vänjer sig...:D ). Rymlig körställning, men känns ändå liten, välbalanserad, smidig och fantastiskt rolig. Funkar bra i stan, på långturen och den gör inte bort sig på bana heller.

Den måste jag säga att jag har missat helt. Verkar inte vara allt för vanlig, sökte på blocket, o de fanns inte en enda:S:P

Last edited:
Marcus_72 skrev:
2655476
Visst gör Ducce många fina hojar,

lite små är de allt

de får väl börja göra 2 modeller av varje, en för italienare och en för övriga länder:)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back