För kort banjobult

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Kan nån förklara för mig hur man löser detta? Bulten är för lång, ca 7-8 mm. men gängan är bara ca 1,3 cm lång så även om jag skulle hitta en längre bult så finns det knappt nåt att skruva i. Säljaren kunde inte hjälpa mig heller. Det är en kopplingshuvudcylinder från en aprilia.

IMAGE00134.jpg
 
Har du köpt nya slangar? Jag antar att banjokopplingen inte är lika djup som dom förra isåfall.
Mät stigningen på gängan och köp en kortare. Kolla hos Mekonomen eller liknande butiker. :)
 
för kort? är det bara jag som tycker skruven ser för lång ut :va
 
Aa, vad fan. För lång menade jag. Men jag hittar inga kortare. Några brickor skulle inte funka då det är tryck i systemet så det funkar absolut inte. Jag köpte hela huvucylindern och slangen av en kille här på sporthoj. Slangen är ganska normal, jag använder den till min originalhuvudcylinder utan problem.
Jag kom på att det kanske är så att man använder en koppling utan banjobult på apriliorna. Så att slangen sitter skruvad rakt i huvudcylinder som på en del bilar? Nån som vet?
 
Aa, vad fan. För lång menade jag. Men jag hittar inga kortare. Några brickor skulle inte funka då det är tryck i systemet så det funkar absolut inte. Jag köpte hela huvucylindern och slangen av en kille här på sporthoj. Slangen är ganska normal, jag använder den till min originalhuvudcylinder utan problem.
Jag kom på att det kanske är så att man använder en koppling utan banjobult på apriliorna. Så att slangen sitter skruvad rakt i huvudcylinder som på en del bilar? Nån som vet?
Varför skulle det inte funka med brickor? :va Varenda banjobult jag har sett har haft en bricka på vardera sidan om banjon, både i bromssystem och kopplingar.
 
Kan du inte bara kapa lite på bulten?
 
Om han bodde i Stockholm får man bomba satan om man ska kapa nåt på bulten! :)
 
Det sitter redan kopparbrickor där, de är rätt tunna och gör ingen skillnad. Jag vill inte kapa bulten då det blir så lite gängor kvar att skruva i. Det måste finnas nån annan lösning då jag har svårt att tänka mig att banjobulten hänger i tre gängvarv orginal på dessa hojar?
 
Det sitter redan kopparbrickor där, de är rätt tunna och gör ingen skillnad. Jag vill inte kapa bulten då det blir så lite gängor kvar att skruva i. Det måste finnas nån annan lösning då jag har svårt att tänka mig att banjobulten hänger i tre gängvarv orginal på dessa hojar?
Du har fått dom alternativ som finns, men inget duger, ska vi gemensamt leka Uri Geller så att dina grejer passar med varandra av sig själv? :va Är det bara tre varv gängat i pumpen så går det bara att skruva i något tre varv, oavsett vad du har för banjobult, så länge den inte är för kort. Det är inga våldsamma krafter i kopplingen, vi snackar hoj här, du ska inte bogsera ett godståg i den där bulten.
 
Alternativen är ju bara bonnmek, inget jag vill syssla med, kapa och lägga många brickor i ett hydrauliskt system :confused:. Men jag kollade på ebay igår och tror att jag har hittat problemet, originalslangens banjoanslutning verkar vara mycket tjockare än vad den är på den slang jag fick med, säkert dubbelt så tjock, så problemet ligger nog där, som Storfot tipsade om. Får inhandla en annan slang helt enkelt.
 
Köp en ny bult med rätt mått. Hydraulfirmor bör väl ha.
 
Kolla med ISR, Deras anslutningar är väldigt grunda så dom kanske har nått som passar
 
Alternativen är ju bara bonnmek, inget jag vill syssla med, kapa och lägga många brickor i ett hydrauliskt system :confused:. Men jag kollade på ebay igår och tror att jag har hittat problemet, originalslangens banjoanslutning verkar vara mycket tjockare än vad den är på den slang jag fick med, säkert dubbelt så tjock, så problemet ligger nog där, som Storfot tipsade om. Får inhandla en annan slang helt enkelt.

Fast hur många gängor du kan dra i beror ju inte på bulten utan på gängan i sig. Är gängan grund kan du ju som sagt bara dra i ett visst antal gängor innan det tar stopp ändå. Eller du menar att bulten är nerfasad och att det kommer finnas plats över i gängan ovanför de gängor som blir kvar på bulten om du kapar den lite?

Kopparbrickor tätar förvånansvärt bra och är en standardkomponent i många hydraulsystem. Du skulle ju kunna kapa bara lite lagom på bulten och dessutom använda dubbla kopparbrickor av något tjockare modell (en över och en under banjon). Dessa faktorer kombinerade skulle eventuellt kunna lösa problemet utan att det blir att klassa som bonnmek eller att det ser ut som avföring. Men visst, man kan ju beställa hem en ny anslutning också om man vill lägga tid och pengar på det... Tjockare kopparbrickor och en bågfil till bulten kan du ju fixa fram på minuter och för småslantar annars :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top