För klen bakfjäder

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Tänka höra med racefolket vad som kan hända om man har för mjuk bakfjäder vid bankörning. Att den blir svampig och ålar sig lite har jag märkt, men kan det leda till något allvarligt. Jag kanske kommer köra några bandagar nu under sommaren, men pressa tider är inget jag är ute efter, mer att få till flytet och köra lagom fort. Kanske inget man behöver byta ut då?
 
Med för mjuk bakfjäder kommer cykeln att sjunka ihop för mycket bak vid gaspådrag ut ur kurvorna med det resultatet att den blir svårare att svänga, understyrd skulle man kunna kalla det. Byt till en med rätt hårdhet till din vikt. Erland.
 
Nja, antagligen inte hela världen. Om det är en standarddämpare du har på så kan du nog dra både komp och returdämpning nästan i botten så får du en lite fastare bakände som inte gungar så illa. Mjuk fjäder i sig är inte nödvändigtvis dåligt, du har ofta bättre fäste med en mjuk fjäder så länge den inte bottnar.

Sen är det inte riktigt sant att en hoj sjunker ihop bak vid gaspådrag. Alla sporthojar har mer eller mindre "anti-squat" som innebär att länkaget är konstruerat som så att momentet från kedjekraften gör att länkaget dras isär. Har du en hoj med mycket "anti-squat", t.ex. ZX10, så kan det istället bli som så att hojen reser sig bak vid gaspådrag ut ur kurvor :)
 
Gör som DONQ säger jag hade en r6:a 99 som va helt slut i bakfjädern drog allt i botten bara så gick det betydligt bättre
 
Sen är det inte riktigt sant att en hoj sjunker ihop bak vid gaspådrag. Alla sporthojar har mer eller mindre "anti-squat" som innebär att länkaget är konstruerat som så att momentet från kedjekraften gör att länkaget dras isär. Har du en hoj med mycket "anti-squat", t.ex. ZX10, så kan det istället bli som så att hojen reser sig bak vid gaspådrag ut ur kurvor :)
Nu kanske jag är lagom trött i mössan, men borde inte det göra att den blir mindre benägen att gå på slangen vid fullt pådrag ut ur kurvan? Dvs lättare att få ner kraften i backen? :)
 
Nu kanske jag är lagom trött i mössan, men borde inte det göra att den blir mindre benägen att gå på slangen vid fullt pådrag ut ur kurvan? Dvs lättare att få ner kraften i backen? :)

Reser sig bak, inte fram skriver han ju. ;)
 
Sen är det inte riktigt sant att en hoj sjunker ihop bak vid gaspådrag. Alla sporthojar har mer eller mindre "anti-squat" som innebär att länkaget är konstruerat som så att momentet från kedjekraften gör att länkaget dras isär. Har du en hoj med mycket "anti-squat", t.ex. ZX10, så kan det istället bli som så att hojen reser sig bak vid gaspådrag ut ur kurvor :)

:va Eftersom kedjans dragkrafter löper ovanför svingaxeln så drar kedjan bara svingen i en riktning och det är uppåt precis tvärtemot vad du säger.

Det finns ingenting i mekaniken hos ett länkage som ger den effekt du säger. Jag säger inte att det är omöjligt men det skulle krävas en ganska avancerad mekanik för att få den effekten.

En enkel lösning vore ju att låta svingaxeln löpa högre upp så att kedjans dragkraft hamnade under svingaxeln men det skulle i sin tur ge andra mindre roliga effekter.
 
För att återgå till ämnet så är min uppfattning att det finns väldigt många olika knepiga inställningar som folk åker runt med. Har man "bara" en lite mjuk fjäder så sticker man ju inte ut direkt :). Det där med fjädrar är som jag förstått det ganska mycket en smaksak.

Själv gillar jag hårda fjädrar men åker med mjuka...:pangihuve
 
Om man tycker att bak/framfjädringen är allämnt lös och sunkig, vad finns det för bra förstahjälpen-tips?

Spänna fjädern bak har jag fattat, men sen? Komp/retur? Vilken ska man öka/minska?
 
Om man tycker att bak/framfjädringen är allämnt lös och sunkig, vad finns det för bra förstahjälpen-tips?

Spänna fjädern bak har jag fattat, men sen? Komp/retur? Vilken ska man öka/minska?

Bästa tipset är väl skruva lite å känn efter om du gillade det. Annars dra åt komp hårdare och retur skulle jag lämna i mitten läget. Men framför allt. Kör och känn efter.
 
:va Eftersom kedjans dragkrafter löper ovanför svingaxeln så drar kedjan bara svingen i en riktning och det är uppåt precis tvärtemot vad du säger.

Det finns ingenting i mekaniken hos ett länkage som ger den effekt du säger. Jag säger inte att det är omöjligt men det skulle krävas en ganska avancerad mekanik för att få den effekten.

En enkel lösning vore ju att låta svingaxeln löpa högre upp så att kedjans dragkraft hamnade under svingaxeln men det skulle i sin tur ge andra mindre roliga effekter.

Ändå är det så det funkar. Prova att ställa din hoj med framhjulet mot en vägg och låt den dra med en växel i, den reser sig garanterat upp. Eller kolla ett burn-outklipp på Youtube. Teori-Empiri 0-1. Vid acceleration reser sig en vanlig mc både fram och bak så fjädringsväg och markfrigång ökar. Detta enligt vad jag lärt mig under i teoriutbildningen i SMC:s Broms och kurvkurs steg 1. Klart att det går att reda ut teoretiskt, men då måste man ha alla rätt.
 
Bästa tipset är väl skruva lite å känn efter om du gillade det. Annars dra åt komp hårdare och retur skulle jag lämna i mitten läget. Men framför allt. Kör och känn efter.
Får testa att skruva lite då, funkar det att hälla i mer olja? Eller det är kanske ingen bra idé alls?

Den blir inte hårdare för att du spänner fjädern, du flyttar bara läget.
Å där såg vi hur mycket jag kan. :näsblod
 
Last edited:
Ändå är det så det funkar. Prova att ställa din hoj med framhjulet mot en vägg och låt den dra med en växel i, den reser sig garanterat upp. Eller kolla ett burn-outklipp på Youtube. Teori-Empiri 0-1. Vid acceleration reser sig en vanlig mc både fram och bak så fjädringsväg och markfrigång ökar. Detta enligt vad jag lärt mig under i teoriutbildningen i SMC:s Broms och kurvkurs steg 1. Klart att det går att reda ut teoretiskt, men då måste man ha alla rätt.

I bägge dina exempel inför du ytterligare en kraft i ekvationen.

SMC! Dom åker väl bara kardanhojar? :hihi
(Kardanhojar reser sig bak eftersom kedjan inte drar i vansidan på svingen)
 
Finns en som kör KTM har jag hört, alla vi andra kör kardan i SMC

Alla hojar har anti-squat för att designern har konstruerat hojen så. Det är för att motverkar viktförskjutningen som blir vid accelerationen.
 
Last edited:
I bägge dina exempel inför du ytterligare en kraft i ekvationen.

SMC! Dom åker väl bara kardanhojar? :hihi
(Kardanhojar reser sig bak eftersom kedjan inte drar i vansidan på svingen)

Trogheten vid acceleration motsvarar ju vaggen/frambromsen i exemplen. Det AR faktiskt som han skriver.

/Lasse
 
Finns en som kör KTM har jag hört, alla vi andra kör kardan i SMC

Alla hojar har anti-sqat för att designern har konstruerat hojen så. Det är för att motverkar viktförskjutningen som blir vid accelerationen.

Två st om jag får be :)
 
I bägge dina exempel inför du ytterligare en kraft i ekvationen.

SMC! Dom åker väl bara kardanhojar? :hihi
(Kardanhojar reser sig bak eftersom kedjan inte drar i vansidan på svingen)

Nja, jag har ersatt ekipagets tröghet mot accelleration med en statiskt bromsande kraft.

Visst hissar en kardanhoj mer men jag har som sagt fått lära mig att nettoeffekten även på sporthojar är att det fjädrar ut bak under accelleration. Givetvis kan man bygga en mc som beter sig som du beskriver, det är ju en fråga om geometri. Jag kan inte se någon vinst med det, men det kanske du själv kan ange någon?
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top