För höga straff på fortkörningar???

raceman_peps skrev:
Hellre högre böter än lappen ovilkorligen indragen vid fotkörning 30+ !

Jag motsätter mig också principen att lappen tas på plats av polisen. Det är ju länstyrelsen som avgör spärrtiden vid ett senare tillfälle ändå. Jag får alltså "straffet" utan att kunna yttra mig alls i det berörda ärendet. Klokt? Jag tycker i alla fall inte det.

Så lämna inte över det. Ha med dig passet och säg att du glömt det hemma. Skriv sen inte på något så blir du inte av med kortet. Direkt iaf :gnissla

/Y

Tycker varken man ska få böter eller kk-indragelse om det inte kan betraktas som vårdslöshet (var den gränsen går kan man diskutera). Har man kört "för fort" utan att vara vårdslös har man bara bevisat att hastigheten är felskyltad.

Och dagsböter är jag helt emot, dräggen som verkligen ska hålla sig från bilkörning får 0 kr i böter eftersom dom lever på existensminimum.
Sen blir det fel hela vägen när någon döms att betala 100.000:- i skadestånd för mord medans en VD kan få betala 200.000:- för att ha kört 165 på motorvägen. Nej nej...

Rigge skrev:
Hur lyckas du? Jag kan inte hålla räkningen på hur många gånger jag vart stoppad förra året. 5-6 körkort/blåskontroller minst.

Haha, jadu jag vet faktiskt inte, men som någon sa tidigare nu, det beror ju på vad man kör också. Övningskörde (och kör fortfarande ibland) morsans peugot 406, själv har jag en Golf CL (faktiskt riktigt fin tycker jag). Hade jag haft en sportbil vette tusan, men då hade jag antagligen setat klistrad i en bergvägg för länge sen.

Undrar hur det ska gå när jag får hoj.
Även om jag försöker så kan jag inte hålla hastigheterna på vägar på 70 och uppåt, och jag kan inte låta bli att busköra minst en gång i veckan. Jag skuttar ner på parkeringen helt överlycklig och ger mig ut på vägen när jag vet att jag kan busåka, och min CL gör inte så mycket för den är ombyggd för att accelerera snabbare istället (mycket roligare i stan med en sån bil då), men det är tillräckligt i alla fall. Tänk er mig på en båge då, kan bara gå på ett vis :död

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8