För höga avgasvärden, vad göra?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
En tjejpolare besiktade sin bil nyligen och fick avslag på höga avgasvärden.
Hon hinner inte fixa katalysatorn än så tänkte höra om det finns nåt man kan ha i bensinen för att minska avgasvärdena för tillfället så hon kan besikta den. Eller om det finns andra tillfälliga knep.
 
En likter K-sprit/10 liter bensin i tanken och ombesiktning.

EDIT såg nu att det var en katalysatorbil, då mäter dom fler värden då kanske det inte går.
 
Jo, men det kan ju vara HC eller någon annan gas som inte påverkas positivt av E85
 
co 0,3
co2500 (0,2)
hc 100
lanmda 0,95-1,09

hc hög/felaktig, tomgång för högt
 
Last edited:
varmkör bilen ordentligt, å då menar jag riktigt ordentligt, så går nog hc-halten ner..
 
Det är en ford focus 01-02, vad beror för hög tomgång av?
 
På min gamla container hade jag hög/ojämn tomgång. Problemet var en läckande insugspackning. Du kan ju iaf testa att spruta massa startgas runt insuget och testa om den varvar upp. :)
 
Säg åt henne att hon ska fixa den, det vinner både lågkonjunktur och miljö och samvete på.

:banana
 
Låter som den tar tjuvluft när det är högt HC och hög tomgång alternativt fel på tempsensorn så den fetar till blandningen.
 
Tidigare kunde man hälla i sprit i tanken vilket sänkte CO-värdena. detta gäller inte riktigt idag eftersom bilar med katalysator har lambdasond som känner av syrehalten i avgaserna och justerar upp mängden bränsle om man tankar i sprit. Vid det varvtal och gaspådrag som dom mäter halterna går ju en motor i closed-loop på regleringen och styr således insprutningen utifrån värden från lambdagivaren.
Så det enda raka är väl egentligen att byta katalysatorn eftersom det är den det är fel på i nästan samtliga fall när avgasvärdena är felaktiga. så länge katalysatorn är frisk så kommer man att få ganska normala värden på avgaserna även om det är en hel del fel på motor eller motorstyrning. Är däremot katalysatorn fel så får man konstiga avgasvärden oavsett om resten är OK.

Tips är att inte gå benhårt på att köpa en märkeskatalysator. Dom är ofta ganska dyra och om bilen är några år gammal är det nog betydligt biligare att köpa en noname-katalysator från någon avgasfirma. Kanske till och med en katalysator med lägre strömmningsmotstånd.
 
Ok hög hc på tomgång (ja det mäts ju inte hc på förhöjt varvtal) kan bero på förorenad olja eller dålig förbränning. När är oljan bytt? Kolla stift och luftfilter. Kan göra underverk att byta faktiskt, många har inte koll på när det är bytt sist. Går tempen upp som den skall? Om inte kanske termostaten är kass. Jobbar som bilmek så jag har varit ute för såna fel ett par gånger kan man säga. Många tror att man skall byta lambdasond eller kat så fort man har fel värde....tänk så mycket pengar många hade kunnat spara.

En fråga bara...vad är det för bil?
 
Ok hög hc på tomgång (ja det mäts ju inte hc på förhöjt varvtal) kan bero på förorenad olja eller dålig förbränning. När är oljan bytt? Kolla stift och luftfilter. Kan göra underverk att byta faktiskt, många har inte koll på när det är bytt sist. Går tempen upp som den skall? Om inte kanske termostaten är kass. Jobbar som bilmek så jag har varit ute för såna fel ett par gånger kan man säga. Många tror att man skall byta lambdasond eller kat så fort man har fel värde....tänk så mycket pengar många hade kunnat spara.

En fråga bara...vad är det för bil?

ford focus 2.0 -02:a tror jag
 
Jag skulle gjort som mangomannen sa. Varmkör den rejält. Vi har två Beemers i familjen. Automatväxlade. Dom måste man köra så sjukt hårt innan besiktningen för att få ner värdena. ;D

Annars kan hon testa att tanka 98. Det hjälpte en Ford vi hade för flera år sedan. Den gick högt och extremt konstigt på tomgång med 95. Spann som en katt med 98.

Sen som Markus sa så kan man ju åtgärda felet om det är något som bör lagas. Det är liksom lite därför besiktningen finns. För att man ska få reda på fel och brister och åtgärda dom..^^
 
Det är en ford focus 01-02, vad beror för hög tomgång av?

Okej många här tror att tomgången är för hög?? Det brukar ju stå på bes att HC tomgång för hög. Kan ju lätt misstolkas. Är tomgången för hög eller är det bara HC på tomgång som är för hög?
Dom värden du skrivit är det dom som hon fick på bes?, ser ut som besiktningens gränsvärden. Hc får vara max 100ppm.
Jag hade bytt olja om inte hc:n är typ 500ppm.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top