För hög dB

Wack0

HighFiveINC
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600RR
Hej!

Har nu tagit bort dB-dödaren/pluggen så nu låter bågen ännu finare:)

Men om jag skulle bli stoppad, och polisen mäter att dB nivån är över det tillåtna, vad händer?, böter, hur mycket?

mvh
Danne

Det är nog ingen risk med en 4t 125:a. Om du nu inte kör utan dämpare helt och hållet.

måste Polisen juridiskt sätt ha en db-mätare för att få bötfälla någon? Räcker inte med endast "örat" så att säga?

Jag har kört med Opluggad Leo Vince och jag har aldrig haft problem, både när polisen stått precis bredvid mig och när en jag åkte med fick problem med hojjen och de stannade och varnade andra.. ingen av gångerna blev de något sagt om ljudet..

Och det ekar mellan husen när jag kör i stan !!

måste Polisen juridiskt sätt ha en db-mätare för att få bötfälla någon? Räcker inte med endast "örat" så att säga?

Tveksamt om man kan få böter men dom kan ge en ombesiktning om dom tycker det låter för mycket utan att mäta.

Lite som att få 300 spänn i böter :mad:

haha ja det är det ju och i värsta fall hittar polisen andra saker att påpeka när dom ändå påpekar ljudet oxå

Jag tror inte att du kommer upp i hutlösa ljudnivåer bara av att ta bort db-dödaren, men vill du kolla så går det säkert åka förbi hos lokala motocross-klubben och fråga om att få låna en db-mätare och prova. Kom ihåg att kolla upp vid vilket varvtal det är bara. Jag mätte en cykel jag hade på fullgas i start (dvs med belastning) typ 30 cm bak och åt sidan från mynningen och vi kom upp i typ 130 db... Du ska mäta vid ett visst varvtal med jämn gas i neutralen, gissar typ 4500 varv

Vet någon vart man får tag på Yoshimuras db-killer?

Polisens dB-mätare är ej godkända, endast SBP:s som är. Dock kan konstapleN tycka att det låter för mycket och därmed ge dig en ombesiktning. Nu är det dock ingen generell maxgräns längre utan det värdet som står på din ramnummerdekal är det som gäller.

Funderar på om min ZX12R med Yoshimura slipon går igenom besiktning.
Hade en Fireblade förr med kolfiberslipon, och det lät nog ungefär samma.
Gick igenom utan problem.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back