The Gungner
Loki f er yfir akra
Fast 5mm låter som lite för litet spel...
borde vara 50 mm. Jag ska ha 45 mm på min och på min förra hoj var det 50 mm.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fast 5mm låter som lite för litet spel...
Man kan skriva en sida om kedjejustering
Ibland undrar jag det, det är ju ständiga frågor här om kedjor, många vars svar ofta framgår av servicemanualen. Tex hur man tightar upp och mäter hur sliten kedjan är osv. Du är ju hojmek och inser kanske inte hur mycket tyst kunskap du har. Det som står i servicemanualen är ju i stort sett det man behöver veta för att tillståndsbedöma, underhålla och justera sin kedja och drev.Fast det är verkligen att krångla till det![]()
Menar du att kedjan är olika spänd "på olika ställen" alltså ?
Gällande kedja och hjul är det en annan sak som jag ofta tänkt skriva men avstått från.
Många vill spara pengar på däck, men kan inte meka själva. I trådar tipsas ofta om bilverkstäder som klarar att lägga på däck som medlemmen köpt på nätet, man tipsar varann om verkstäder som kan åta sig att byta däck om man lämnar in hela hojen. Och det är ju bra.
Men betänk hur mycket det är som kan gå snett om en bil-/däcksverkstad, som ofta saknar servicemanual till resp hoj, och mest är vana att brumma av och på bilhjul med muttermaskin, ska ta av och återmontera hjulen på en modern sporthoj.
Främre bromsok kan monteras fel, felvända distanser, för hårt eller för löst spänd kedja, bakhjul som inte linar osv osv. Det är en jäkla massa som kan sabbas om det inte är insatta hojmekar som sköter hjulbytet. Att ta av och på hjul på en motorcykel är med få undantag, (Ducati monosving tex) Betydligt mer komplext än att byta hjul på bil.
Så gällande dessa tipstrådar där ngt hittat en "bilverkstad som kan kränga på nätköpta däck på komplett hoj för 300:- per hjul", betänk fler faktorer än priset.
Man måste veta att meken på den bil- eller däckverkstaden vet vad han/hon håller på med.
Många nya motorcykelägare tänker nog inte på detta när de förväntar sig samma arbetskostnad per hjul som på bilen.
Gällande kedja och hjul är det en annan sak som jag ofta tänkt skriva men avstått från.
Många vill spara pengar på däck, men kan inte meka själva. I trådar tipsas ofta om bilverkstäder som klarar att lägga på däck som medlemmen köpt på nätet, man tipsar varann om verkstäder som kan åta sig att byta däck om man lämnar in hela hojen. Och det är ju bra.
Men betänk hur mycket det är som kan gå snett om en bil-/däcksverkstad, som ofta saknar servicemanual till resp hoj, och mest är vana att brumma av och på bilhjul med muttermaskin, ska ta av och återmontera hjulen på en modern sporthoj.
Främre bromsok kan monteras fel, felvända distanser, för hårt eller för löst spänd kedja, bakhjul som inte linar osv osv. Det är en jäkla massa som kan sabbas om det inte är insatta hojmekar som sköter hjulbytet. Att ta av och på hjul på en motorcykel är med få undantag, (Ducati monosving tex) betydligt mer krävande än att byta hjul på bil.
Så gällande dessa tipstrådar där ngt hittat en "bilverkstad som kan kränga på nätköpta däck på komplett hoj för 300:- per hjul", betänk fler faktorer än priset.
Man måste veta att meken på den bil- eller däckverkstaden vet vad han/hon håller på med.
Många nya motorcykelägare tänker nog inte på detta när de förväntar sig samma arbetskostnad per hjul som på bilen.
Gällande kedja och hjul är det en annan sak som jag ofta tänkt skriva men avstått från.
Många vill spara pengar på däck, men kan inte meka själva. I trådar tipsas ofta om bilverkstäder som klarar att lägga på däck som medlemmen köpt på nätet, man tipsar varann om verkstäder som kan åta sig att byta däck om man lämnar in hela hojen. Och det är ju bra.
Men betänk hur mycket det är som kan gå snett om en bil-/däcksverkstad, som ofta saknar servicemanual till resp hoj, och mest är vana att brumma av och på bilhjul med muttermaskin, ska ta av och återmontera hjulen på en modern sporthoj.
Främre bromsok kan monteras fel, felvända distanser, för hårt eller för löst spänd kedja, bakhjul som inte linar osv osv. Det är en jäkla massa som kan sabbas om det inte är insatta hojmekar som sköter hjulbytet. Att ta av och på hjul på en motorcykel är med få undantag, (Ducati monosving tex) betydligt mer krävande än att byta hjul på bil.
Så gällande dessa tipstrådar där ngt hittat en "bilverkstad som kan kränga på nätköpta däck på komplett hoj för 300:- per hjul", betänk fler faktorer än priset.
Man måste veta att meken på den bil- eller däckverkstaden vet vad han/hon håller på med.
Många nya motorcykelägare tänker nog inte på detta när de förväntar sig samma arbetskostnad per hjul som på bilen.
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |