För hård spänd kedja kan orsaka oljeläkage

Travel

Medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
XL1000
Hej

För hård spänd kedja kan genom alltför kraftig belastning på främre drevet förstöra utgående axelns oljetätning. Och det kan bli rätt dyrt att fixa till.
Vanligt rekomenderat spel är oftast ca 35mm totalt.
Men kolla vad som rekomenderas för just din hoj.

Och i stället för ex CRC klisterolja som säljes på OK mackarna så bör man i stället välja ex Castrols Vaxsmörjning eller den speciella kedjeoljan som
varje seriös Mc handlare bör ha hemma

Travel skrev:
2411086 Hej

För hård spänd kedja kan genom alltför kraftig belastning på främre drevet förstöra utgående axelns oljetätning. Och det kan bli rätt dyrt att fixa till.

Och i stället för ex CRC klisterolja som säljes på OK mackarna så bör man i stället välja ex Castrols Vaxsmörjning eller den speciella kedjeoljan som

Hej hej, ang CRC klisterolja kan ja säga att den gör jobbet. Vanligtvis kör jag på hypoidolja. Nu fick jag i panik köpa castrol kedje spray(hellre olja än vax, enl. honda smöjer en olja bättre än vax. Dock skitar den ner mer.), den funkar väl den med..

Travel skrev:
2411086 Hej

Det är väl inte oljetätningen (packbox) som havererar, utan lagret på utgående axel och därmed ett förstörs oljetätningen på grund av för stort glapp.

Ja det är både lager och packningen som förstörs.
CRC klisterolja funkar väl,,men jag blev avrådd att köra med den av Honda Service verkstad om man nu vill ha det bästa (och det vill man ju)
När mitt bästa är slut då åker CRC burken fram tills jag hunnit handla nytt.
Men det finns ju andra bra oljor om man föredrar olja framför vax,, de som dom säljer på mc servicen brukar vara kanon.

UrbanTiger skrev:
2411377 Eller åxå tjöper man på Biltema och sparar en hunka per burk.

När du ändå är där tar man en dunke hypiodolja så får man ännu mer pang för pengarna :tuttar

Fabbe skrev:
2411395 När du ändå är där tar man en dunke hypiodolja så får man ännu mer pang för pengarna :tuttar
Hypoidolja luktar bäver och är rätt aggresivt, spill inte på aluminium och liknande detaljer. Hypoidolja passar bäst i gamla bakaxlar på bilar.

UrbanTiger skrev:
2411377 Eller åxå tjöper man på Biltema och sparar en hunka per burk.

vilken köper du då? artikel nr.? köpte en där, kletet stannade på allt utom kedjan:D

hur många mil kör ni på en uppsättning kedja drev?, modell på hoj och märke på kedja?

för löst spänd kedja kan resultera i att kedjan hoppar av och låser bakhjulet, jag har provat:näsblod

Last edited:
Har kört 2800 mil på min Honda XLV1000 med samma drivpaket (orginal) men kommer nog behöva byta till våren.
Jag skulle inte köpa kedjeolja på Biltema,,har ifs ingen erfarenhet av deras oljor.
Men köpte piratpatroner till min färgskrivare,,sen var det bara att slänga skrivaren :confused: gick inte att laga (Epson) Det har skadat mitt förtroende lite.
Men jag vet att det finns bra andra grejor där också.

Kör man för långt utan att tanka så dör motorn. Det kan bli jobbigt att skjuta den till närmaste mack.

Gustav1 skrev:
2411573 Kör man för långt utan att tanka så dör motorn. Det kan bli jobbigt att skjuta den till närmaste mack.

har man provat flera gånger :näsblod

sett många andra göra likadant:)

Last edited:
Travel skrev:
2411544 Har kört 2800 mil på min Honda XLV1000 med samma drivpaket (orginal) men kommer nog behöva byta till våren.
Jag skulle inte köpa kedjeolja på Biltema,,har ifs ingen erfarenhet av deras oljor.

det är bra kört på en kedja, kört 1300 mil och det är dags att byta snart, kan dock bero på lite biltema övningar och annat :D

mina däck har hållt längre än jag räknat med ibland och kortare ibland:va

Last edited:
Den bästa kedjeoljan enligt mig... och alla andra som provat den är helt klart
S100.
grym vidhäftningsförmåga och smörjning:yoparty

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...