För grussprättare...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag var ute på en liten rundtur igår och spanade på grisar och älgar m.m. och det föll sig som så att jag åkte på en av Upplands finaste grusvägar. Lång, kurvig och bitvis extremt kuperad - lite som en Wagnersk valkyria :D Man börjar strax norr om Knutby och tar av in mot Bennebol järnbruk - där för övrigt både Stig "fittstim" Malm och Leni "jag är försvarsminister jag" Björklund bor :tummenupp När man kommer upp till Hallstaviksvägen tar man höger och sedan strax vänster in mot Kolarmora. Grusvägen tar slut uppe vid Hargsvägen (292). Från början var det en ridstig från bruket upp till Harg, men gjordes om till farbar väg för att kunna frakta järntackor till Hargshamn året runt (det roddes tidigare på åar och sjösystem hela vägen). Det är inte mycket trafik, även om det finns några enstaka fast boende och sommarstugor. Gott om backkrön som ger fina framhjulslyft och kurvor som inbjuder till feta uppställ. Sträckningen markerat på kartan mellan de två gröna ringarna.

Bifogat

• bennebol_kolarmora.gif
    bennebol_kolarmora.gif
    56.2 KB · Visningar: 134
ReDan skrev:
2267716 Den ska besökas!
Rekomenderas endurodäck eller fungerar slicks?
Vilket som! Det beror på hur snabbt du vill köra och hur kontrollerbara sladdarna ska vara ;) Upplevelsen blir nog störst med knotterdäcken på och risken för avåkning in i ett träd eller en stenbumling, något mindre...

WestW skrev:
2267809 Åkte du med Uralen? :rofl
Näe, det råkade vara fyrhjuligt och fyrdrivet denna gång - uppställ och hopp så svanskotan fastnade i nacken :tummenupp Tur det inte kom något möte på hela sträckan :näsblod

(OT: Var ute och brände runt med Uralen nu ikväll - har nya fuggar som ska bestyckas in, fy satan vad det går! toppade säkert minst 115!!)

Lyckades hamna på samma väg(tror jag)..
Tyvärr med bil..

Sträckan om det är rätt är ca. 3mil..
Fanns en del rullgrus som man ska ha i minnet.

Annars så var det.,, Vafan åker jag inte hoj för..

Och inte ett möte?, trodde att ja var i tjernobyl nästan..

Jaja mer tips om felkörnings/nöjeskörningsvägar uppsakattas

hilding skrev:
2269696 Lyckades hamna på samma väg(tror jag)..
Tyvärr med bil..

Sträckan om det är rätt är ca. 3mil..
Fanns en del rullgrus som man ska ha i minnet.

Rullgrus på en grusväg :confused:

Sb skrev:
2269863 Rullgrus på en grusväg :confused:
Ja? Har du aldrig sett lösgrus på en hårt packad grusväg?

Kolarmoravägen skall testas när jag har vägarna förbi min mor o fars sommarstuga i sommar. Det är år och dagar sedan jag åkte på den sist.

/JoS - som mer o mer kör grusvägar

JoS skrev:
2270258 Ja? Har du aldrig sett lösgrus på en hårt packad grusväg?

Kolarmoravägen skall testas när jag har vägarna förbi min mor o fars sommarstuga i sommar. Det är år och dagar sedan jag åkte på den sist.

/JoS - som mer o mer kör grusvägar

Hårt packad grusväg :confused:
Är det roligt det?
Är det inte roligare med riktigt grus (typ gotland ring vägen) om man har sån hoj!

Sb skrev:
2270636 Hårt packad grusväg :confused:
Är det roligt det?
Ja, det kan vara som t.ex. infarten till Rörken - går kalasbra att ligga på med sporthoj där också med lite lagom ställ med bakhjulet (måste gasa för att inte understyra och gå ut i spenaten :) ).

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8