För dyr service???

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
Jaha då har man haft sitt första möte med Suzuki, och det gick väl sådär. Min DL 650 V-strom -04 har gått 1150 mil så jag tänkte att nu är det dags för 1200-mila servicen. Så jag åkte förbi närmaste Suzuki aukt.verkstad och frågade vad det skulle ha för det.

Fick svaret:
"Ja du då byter man olja, filter och stift. Det tar ju en del tid så det kommer gå på ca 3500:-, sen om vi måste byta luftfilter också så tillkommer det"

Frågade om han skämtade när han sa 3500:- för detta men det gjorde han tydligen inte.
Så ska det verkligen vara såhär dyrt? Materialkostnaden kan ju inte vara mer än 1000:- för detta?
Min förra Honda 1000 -07 kostade 1800:- i 1200 mila service. Kändes mer rimligt.

Annars någon som vet något bättre ställa att lämna in hojen på i norrort/västerort? Behöver inte nödvändigtvis vara aukt.verkstad.

Ha det bra! :-)

...det lär ju inte vara en svårmekad cykel direkt...skulle absolut görat' själv om det inte fanns någon garanti kvar på den.

Kom igen då berätta.........

Hmmm du har rätt... Men har aldrig gjort det och vill ju inte sabba nått... Är ingen meck direkt :-(

Någon gång måste vara den första!
Och att byta olja, filter och stift är faktiskt galet enkelt.
Har du ingen kompis som kan vara med och assistera?

Någon gång måste vara den första!
Och att byta olja, filter och stift är faktiskt galet enkelt.
Har du ingen kompis som kan vara med och assistera?

Nja har ingen polare som kan det tyvärr...... Sen behöver man väl speciella verktyg för att få bort oljefiltret eller??

Ja, kan behövas speciellt "verktyg" för oljefiltret men det får du billigt på Clas Ohlson/Biltema.
Har bytt olja/filter/tändstift mm. på min hoj utan att någonsin rört en mc-motor innan. Så jag lovar, när du väl gjort det kommer du märka att det var enkelt.

3 500 kr låter i vilket fall som helst helt jävla galet.

/Wille

Köp materialet och kom å lämna hojen till mig så gör jag det för en 500 :-
Eller lyssna med dr.bike här på forumet...

Blir det inte väldigt dyrt att ha bil, mc eller något annat fordon om man inte kan byta lite slitdelar själv? Tanka ner sprängskisser för din hoj och kika lite. Du kommer att se att det inte är rocket-sience att byta olja, stift, broms etc etc.
Det du behöver för att göra enkel service och enkla reparationer är en hylsnyckelsats och ev en nyckel till oljefiltret om det sitter illa till. Många slår in en mejsel i filtret och drar runt.
Hylsnyckelsats finns ju på Biltema och kostar ungefär vad en mekare tar för 10 min arbete. Bättre kvalitet behövs inte om du inte ska skruva varje dag.

Last edited:
Nja har ingen polare som kan det tyvärr...... Sen behöver man väl speciella verktyg för att få bort oljefiltret eller??

Får du inte loss filtret med handkraft så kan du slå igenom en skruvmejsel, sen är det bara skruva upp.

Tändstift-tändstiftsnyckel
Oljeplugg-skiftnyckel/fast nyckel

Inga problem, ut i garaget och öva nu!

kolla i servis boken vad som ska göras vid senna service e det bara olje byte o filter så e det mycket enkelt,
Sen va du får betala för delar mm då du gör detta skjälv. sen vilken kvaliter på olja mm olje filter e nog orginal ??

kolla så det inte står ventiljustering i boken

olje filtret tar du lätt bort

lycka till

//Robin

Brukar inte Suzukis ha insatsfilter?

(vad vet jag, dom kanske slutade med det efter dom oljekylda?)

Brukar inte Suzukis ha insatsfilter?

(vad vet jag, dom kanske slutade med det efter dom oljekylda?)
Nix, dom har vanliga oljefilter. Tom min luft/oljekylda GSX750F jag hade för några år sen hade ett vanligt oljefilter, och den byggde väl på Gixxer 750 -86 om jag inte missminner mig. Fast det är klart, dom kan ju ha ändrat filtret när dom stoppade i motorn i en ny ram iofs.

Japp du har rätt! Löljigt dyrt och dåligt kundmottagande. Min erfarenhet av de verkstäder jag har runt mig, har gjort att jag har bytt ort för allt vad MC reperationer o service heter, jag gör iofs en del själv, men en del saker har jag varken verktyg, plats eller tid för.

Leta reda på en verkstad en bit utanför alltför tätbebyggt område så blir allt billigare och bättre, speciellt för lite äldre hojar.

Jag vet ganska många som åker till min landsortsverkstad från t.ex. stockholm, kanske lite långt dock, men är man nöjd så är man...

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025