För dig som ska köpa videokamera

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Fundera på hur länge i sträck du tänker filma. Att filma i 60fps med gopron ger runt 4 timmar film på ett 32GB kort, och den komprimerar filmerna direkt. Batteriet tar slut innan minneskortet.

De där 10 sekunderna det tar att starta kameran innan man hoppar upp på hojen är inget som tar någon plats.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Fundera på hur länge i sträck du tänker filma. Att filma i 60fps med gopron ger runt 4 timmar film på ett 32GB kort, och den komprimerar filmerna direkt. Batteriet tar slut innan minneskortet.

De där 10 sekunderna det tar att starta kameran innan man hoppar upp på hojen är inget som tar någon plats.


Nej, det är mest principen att sätta på 2 eller fler kameror manuellt, risken finns ju också att man råkar vinkla om dom om man ska hålla på o fippla med knapparna på dom? (speciellt som man inte ser vad dom filmar)

4 timmar, vilken upplösning är det då?

Tanken var ju att filma isle of man-resan.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Nej, det är mest principen att sätta på 2 eller fler kameror manuellt, risken finns ju också att man råkar vinkla om dom om man ska hålla på o fippla med knapparna på dom? (speciellt som man inte ser vad dom filmar)

4 timmar, vilken upplösning är det då?

Tanken var ju att filma isle of man-resan.

Det är 720.

Kamerorna sitter på små armar som knäpps fast i fästet på hojen. Kameran fixeras på armen med en skruv, så du kan utan problem plocka av och på kameran utan att riktningen ändras.

Sen ska det också nämnas att det är svårt att rikta gopron helt fel. Vidvinkeln är 170 grader!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Du kan troligtvis starta alla med samma fjärr, finns iaf en synkmode så man kan matcha kamera till fjärr.

Är man tex ute och åker med kompisar och kommer till en favoritväg så vill man inte gärna stanna hojen, kliva av för att sätta på kameran som sitter monterad under hojen, alternativt stanna, plocka av sig hjälmen för att sätta på hjälmmonterad kamera!
Håller kompisarna 200blås så är det svårt att köra ikapp en förlorad minut :) man får även med det man vill och slipper redigera bort massa tråkkörning när man lätt kan stänga av/på kameran med en knapptryckning på styret.

nej en fjärr är A och O, iaf för mig... skulle köpte en Go Pro om dom bara fanns med fjärr


Fick nått gratisnummer av bike för nån månad sedan där dom testade olika modeller och det var ett kit med motagare och 4st kameror men jag minns inte vad den hette :tungan
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Du kan troligtvis starta alla med samma fjärr, finns iaf en synkmode så man kan matcha kamera till fjärr.

Är man tex ute och åker med kompisar och kommer till en favoritväg så vill man inte gärna stanna hojen, kliva av för att sätta på kameran som sitter monterad under hojen, alternativt stanna, plocka av sig hjälmen för att sätta på hjälmmonterad kamera!
Håller kompisarna 200blås så är det svårt att köra ikapp en förlorad minut :) man får även med det man vill och slipper redigera bort massa tråkkörning när man lätt kan stänga av/på kameran med en knapptryckning på styret.

nej en fjärr är A och O, iaf för mig... skulle köpte en Go Pro om dom bara fanns med fjärr


Fick nått gratisnummer av bike för nån månad sedan där dom testade olika modeller och det var ett kit med motagare och 4st kameror men jag minns inte vad den hette :tungan

jo fjärr känsn som en rätt viktig sak.
jag borde kunna rota fram den bike, ska hem o kolla efter den nu...
 

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
2001, Honda VTR 1000
jag fick min för 3500 från ebay.de med 8 gb mini sd kort + denna communication kort som behövs att iPhone kan se den

btw, du kan också ändra inställningar med iPhone då, inte bara se video output
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Tänkte köpa en CONTOUR GPS och är nyfiken om nån vet var man hittar till ett bra pris?

Den ligger på ca 3800kr i dagsläget i Sverige...
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
nackdelen med Drift verkar vara om man som jag skrapat linsen så det blivit repor så är det bara till att köpa en ny kamera :mad:
på andra går det byta lins
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
nackdelen med Drift verkar vara om man som jag skrapat linsen så det blivit repor så är det bara till att köpa en ny kamera :mad:
på andra går det byta lins

Ok, tack för infon. Kanske funkar med skydd, såsom på telefon displayer :va eller nån som provat?

Edit
Vad kostar annars en ny lins till GP eller Contour då? Lär ju inte va gratis heller.

/D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Någon som har tips på en billig 1080p kamera som inte är en hjälmkamera eller liknande?

Ska vara med minneskort eller inbyggt minne. Inte hårddisk, skivor, band eller annat otyg. Den får gärna ha filtergänga.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Ok, tack för infon. Kanske funkar med skydd, såsom på telefon displayer :va eller nån som provat?

Edit
Vad kostar annars en ny lins till GP eller Contour då? Lär ju inte va gratis heller.

/D


i länken du posta så kostar 2st glas till GP 289kr, blir billigare än köpa ny kamera iaf.

Finns skydd till Driften nu, en "påse" man lägger kameran i så blir den även vattentät
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Ni som köpt drtiftinnovation, vilken har ni köpt.
Är glad amatör vill ha en någorlunda vettig bild.
Tänkt filma på bandagar... o.s.v.....
Har ni köpt Drift Innovations HD170, eller stealth ?
Är Stealthen värd det dyrare priset....?

Är det ebay som är billigast på dessa...?

Är bra sugen på en sådan tack vare fjärren.
O de är ju billigare än GoPro....
Verkar var mycket camera för pengarna....
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
är inte enda skillnaden att stealth kan filma i slow motion??

Däremot så har dom kommit med en ny, ser likadan ut fast den är mycket kortare så den ser riktigt liten och smidig ut plus att det nu går att byta linsen med 4st skruv på den!!
Jag fick köpa mig en ny x170 kamera för att endast plocka linsen av och sätta på HD,n för dessa fanns inte som reservdel :huvet

Jag skulle valt den nya lilla modellen: http://driftinnovation.com/drift-hd-action-camera/
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Ni som Har ni köpt Drift Innovations HD170, eller stealth ?
Bara det är 60fps, de e ett måste

Är det ebay som är billigast på dessa...?

Köpte min på camflow.se



Jag fick köpa mig en ny x170 kamera för att endast plocka linsen av och sätta på HD,n för dessa fanns inte som reservdel :huvet
Hur menar du, vad är en x170 ?

Verkar ju grym, hittat nåt pris på denna? Hade man kännt till denna så kanske man skulle väntat :gnissla

/D
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top