För dig som ska köpa videokamera

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
MikkE skrev:
John: Jag vet inte. Tror det. Det finns säkert en adapter som förgrenar en mig eller så, men då kommer ljuden från två mickar att sättas ihop till ett ljudspår och det bara grötar dig.
På min kamera är där stereo in på A/V in så man kan ha 2 micar eller en stereomic om man vill.

Har beställt en Sony DCR-HC22E från Scandinavian Photo. Någon som har en sådan eller liknande modell som kan berätta posetiva samt negativa saker om den kanske?

Hinkas skrev:
Vad tror ni om en sådan här: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=64890 Jag har kollat efter recensioner men verkar inte hitta någon. Det bästa med den är väl storleken på den, och det sämsta är troligtvis priset :/. Blev IAF hemskt sugen på den när jag såg den, och hur lite den var!
Ett par nackdelar med den är att den inte har analog in och inte mic ingång.

Har ett litet problem, det är att jag inte har firewire på min dator utan endast USB2 Någon som vet om denna Sony DCR-HC 17 går att föra över med USB? Eller aldra helst USB2. Eller man måste andvända i-link (för det är väll firewire)?

Hej,
Är sony DCR-PC1000 ett bra köp? Någon som har den kanske eller läst någon recension?
Vill ha en kamera med bra bild, 16:9 format, relativt liten och kompakt + att det skall gå att ansluta en hjälmkamera. Någon annan jag borde titta på?
Ju mer man läser desto svårare är det att välja...

tate skrev:
Har ett litet problem, det är att jag inte har firewire på min dator utan endast USB2 Någon som vet om denna Sony DCR-HC 17 går att föra över med USB? Eller aldra helst USB2. Eller man måste andvända i-link (för det är väll firewire)?
Du kan få över film med USB2, men det blir lågupplöst streamingvideo som mest är tänkt att användas i webkamera syfte.

Har du en stationär dator med en ledig PCI-anslutning så kan du lösa firewireproblemet. http://www.clasohlson.se/shop/store...&COSID=82C34AA1D81A47AA9A7EB28BF4B1A080899318

Skruv till dv-kamera

Som rubriken lyder, vad ska det vara för skruv som man skruvar fast kameran med. Köpte M6 men gängstigningen verkar inte stämma helt. Nån som vet vad det ska vara så jag slipper köpa hela sortimentet.

Kameran är en Panasonic NV-GS11EG men det är väl samma skruv till alla kameror?

mange_jkpg skrev:

Tja, skall du filma från hojen så hoppa över DVD-varianten, blir inte helt bra med gyroeffekten på skivan.... :huvet

Har provat det :4skrika

Henken78 skrev:
Som rubriken lyder, vad ska det vara för skruv som man skruvar fast kameran med. Köpte M6 men gängstigningen verkar inte stämma helt. Nån som vet vad det ska vara så jag slipper köpa hela sortimentet.

Kameran är en Panasonic NV-GS11EG men det är väl samma skruv till alla kameror?
Jag har för mej att det är BSW (British Standard Withworth) men vilken dimension vågar jag inte säga. Kolla med en fotoafär dom vet.

Undrar om det med USB från en Panasonic NV-GS17 går att föra över film till datorn. Det verkar nämligen bara gå att få över bilder. Om det krävs mjukvara var finner jag i så fall den?

Ymmot skrev:
Undrar om det med USB från en Panasonic NV-GS17 går att föra över film till datorn. Det verkar nämligen bara gå att få över bilder. Om det krävs mjukvara var finner jag i så fall den?

Jag tror att du måste använda firewire. Har du inte sån ingång på datorn så kan du köpa ett löst PCI kort för ett par hundralappar.
För överföringen kan du använda Windows Movie Maker (XP), Pinnacle DV STudio, Sony Vegas Video eller Adobe Premiere.

Köp, ladda ner, eller låna

Henken78 skrev:
Jag tror att du måste använda firewire. Har du inte sån ingång på datorn så kan du köpa ett löst PCI kort för ett par hundralappar.
För överföringen kan du använda Windows Movie Maker (XP), Pinnacle DV STudio, Sony Vegas Video eller Adobe Premiere.

Köp, ladda ner, eller låna
Så de e alltså enda varianten.... Jag kan ju köra filmen på datorn via USB så varför går det inte att kopiera den :va Men jag tackar i alla fall för svaret för nu kan jag lägga ner att pressa in den lillllle kassetten i diskettstationen :rolleyes: :rolleyes:

Nu är det brådis, hoppas nån som vet hinner svara snabbt!

Kort och gott, kan man ha en hjälmkamera till denna? Alltså, är det A/V-ingång. Står bara att det är A/V. Betyder det att det både är in och ut?
http://www.kelkoo.se/b/a/ps_9208673/123501.html

Hoppas någon hinner svara snabbt, halva priset på den kameran på Power! :)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back