För dig som ska köpa fotokamera

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
Var själv ute efter en systemkamera, vart 350d i stället för d50, d70 eftersom nikon kamerorna är större och klumpigare enligt mig. Plus att jag i senaste numret av foto läste ett test med D50,D70 där det står "Canon ger en smula renare bilder vid de höga känsligheterna" och "Eos med motsvarande optik ger en anningen högre detalj återgivning och överlag snäppet bättre bildkvalité" Plus att de skrev att d70 d50 ger moaré i motvinkeldetaljer. Fick dessutom ett bra pris på kameran med tillbehör från cyberphoto.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Pirro skrev:
Var själv ute efter en systemkamera, vart 350d i stället för d50, d70 eftersom nikon kamerorna är större och klumpigare enligt mig. Plus att jag i senaste numret av foto läste ett test med D50,D70 där det står "Canon ger en smula renare bilder vid de höga känsligheterna" och "Eos med motsvarande optik ger en anningen högre detalj återgivning och överlag snäppet bättre bildkvalité" Plus att de skrev att d70 d50 ger moaré i motvinkeldetaljer. Fick dessutom ett bra pris på kameran med tillbehör från cyberphoto.

Eftersom jag har en mycket snyggare tjej än du så får jag ändå bättre bilder! :mattias

Fan va barnslig jag är :mad: Grattis till Kameran! :)

EOS350 är en canonkamera... kanonkamera menar jag. Men jag har haft massa Canon på raken nu och ville byta märke. Jag föll för Nikon.

Angående att jämföra EOS350D D50, D70 osv så tror jag det är som att jämföra vilken av Gixxer, Ninja, R1 el. Fireblade som är snabbast på bana.

För mig spelar det ingen större roll. Jag får nog ganska lika varvtider med alla dom hojarna. Det är viktigast att man trivs med kameran och gillar hur den ligger i handen, kvalitetskänslan etc.

Vad fick du för prix?

Släng upp lite sjyssta foton vettja! :banana
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Pirro skrev:
Var själv ute efter en systemkamera, vart 350d i stället för d50, d70 eftersom nikon kamerorna är större och klumpigare enligt mig. Plus att jag i senaste numret av foto läste ett test med D50,D70 där det står "Canon ger en smula renare bilder vid de höga känsligheterna" och "Eos med motsvarande optik ger en anningen högre detalj återgivning och överlag snäppet bättre bildkvalité" Plus att de skrev att d70 d50 ger moaré i motvinkeldetaljer. Fick dessutom ett bra pris på kameran med tillbehör från cyberphoto.

EOS3xxD är en tjejkamera :mad:
 

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
RoLLER skrev:
Eftersom jag har en mycket snyggare tjej än du så får jag ändå bättre bilder! :mattias

Fan va barnslig jag är :mad: Grattis till Kameran! :)

EOS350 är en canonkamera... kanonkamera menar jag. Men jag har haft massa Canon på raken nu och ville byta märke. Jag föll för Nikon.

Angående att jämföra EOS350D D50, D70 osv så tror jag det är som att jämföra vilken av Gixxer, Ninja, R1 el. Fireblade som är snabbast på bana.

För mig spelar det ingen större roll. Jag får nog ganska lika varvtider med alla dom hojarna. Det är viktigast att man trivs med kameran och gillar hur den ligger i handen, kvalitetskänslan etc.

Vad fick du för prix?

Har du flickvän? Trodde du var gay :arsele . Fick paketpriset 10000 inkl kit objektiv, kameraväska, 1gig extreme III minneskort + en del fotopapper. Plus ett extra 256mb minneskort. Har inte hunnit ta några riktigt coola kort än men ska slänga upp några när jag lyckats :rolleyes: . Tror nicon och canons kameror ger likvärdiga bilder men gillar inte riktigt nikons form och moaré i bilderna.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Pirro skrev:
Har du flickvän? Trodde du var gay :arsele . Fick paketpriset 10000 inkl kit objektiv, kameraväska, 1gig extreme III minneskort + en del fotopapper. Plus ett extra 256mb minneskort. Har inte hunnit ta några riktigt coola kort än men ska slänga upp några när jag lyckats :rolleyes: . Tror nicon och canons kameror ger likvärdiga bilder men gillar inte riktigt nikons form och moaré i bilderna.

Sjysst! Men då var min kamera lite billigare. :tomten

Jag tycker att det är dåligt att det inte ens följer med en väska när man köper en sån här pass dyr kamera.

Den 27'e ska jag gå en "Nikon D50 School" :banana Men nu vet jag inte vad moaré är? :va
 

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
RoLLER skrev:
Sjysst! Men då var min kamera lite billigare. :tomten

Jag tycker att det är dåligt att det inte ens följer med en väska när man köper en sån här pass dyr kamera.

Den 27'e ska jag gå en "Nikon D50 School" :banana Men nu vet jag inte vad moaré är? :va


Hur fick du "nys" om denna kurs? Skulle också behöva gå en så man lär sig använda kameran på rätt sätt. Moaré på Nikons kamera = yttrar sig som färgade, labyrintliknande mönster som blir störande när man gör stora utskrifter enligt tidiningen FOTO. Sedan har 350D en snabbare autofocus, därav mitt val av 350D. Dock har D50 mycket bättre batteritid vilket skulle ha varit bra. Såg på prisjakt.nu att man kunde köpa d70 för runt 9000kr kunde ha varit ett alternativ....
 

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1150R
RoLLER skrev:
Men nu vet jag inte vad moaré är? :va

Moiré är ett interferensmönster som uppstår där upplösningen sammanfaller med upplösningen på detaljerna i mönstret på det som ska avbildas.

Titta på den här bilden tex. under antennen och till höger runt skorstenen ser du ett konstigt mönster.

http://www.dcresource.com/reviews/canon/eos_1d_mk2-review/GR1Y0023.JPG


Spegelreflexkamera (ESR – enögd spegelreflex, Eng: SLR – single lens reflex)
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Pirro skrev:
Hur fick du "nys" om denna kurs? Skulle också behöva gå en så man lär sig använda kameran på rätt sätt. Moaré på Nikons kamera = yttrar sig som färgade, labyrintliknande mönster som blir störande när man gör stora utskrifter enligt tidiningen FOTO. Sedan har 350D en snabbare autofocus, därav mitt val av 350D. Dock har D50 mycket bättre batteritid vilket skulle ha varit bra. Såg på prisjakt.nu att man kunde köpa d70 för runt 9000kr kunde ha varit ett alternativ....

Den kursen anordnas av Nikon Sverige och ingick när man köpte kameran :)
Rätt kul med en renodlad "D50 School" för att lära sig just den kameran. Man känner ju att det behövs allt eftersom jag plöjer igenom manualen. Går det ens att lära sig allt detta?

Angående prisjakt.nu så kollade jag en del på pricerunner.se men jag tyckte att resultaten blev ganska missvisande eftersom det inte framgick vad det ingick för objektiv. Det fick man ringa till resp. företag och fråga sig till. Det var aldrig ett Nikkorobjektiv som ingick när det va billigt.

Borde vi inte starta en "Diskutera Digital Fotografering här"-tråd? Eller ska vi plöja vidare i den här tråden?

Edit: Snabb autofocus och snabb seritagning e prioriterat och roliga funktioner. Probbet e att få det e så attans dyrt.

Pommes skrev:
Moiré är ett interferensmönster som uppstår där upplösningen sammanfaller med upplösningen på detaljerna i mönstret på det som ska avbildas.

Titta på den här bilden tex. under antennen och till höger runt skorstenen ser du ett konstigt mönster.

http://www.dcresource.com/reviews/canon/eos_1d_mk2-review/GR1Y0023.JPG


Spegelreflexkamera (ESR – enögd spegelreflex, Eng: SLR – single lens reflex)

Länken funkade inte :(
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Pommes skrev:

Aha! Det är dom där regnbågsfärgerna som uppstår. Beror det på att Canon har 8 och Nikon har 6.1 megapixlar?

Det tror jag inte kommer att vara nåt större probb med D50'n. Den har pixlar så det smäller och blir över.

Första bilden på huset fattade jag inte vad jag skulle titta efter. Är inte det en perfekt bild?
 

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
En "Diskutera Digital Fotografering här"-tråd skulle vara riktigt bra! Angående pixlarna så spelar det nog inge roll, snarare att 350D kanske har "för mycket" pixlar.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Kollade in din sida, grimt sjyssta bilder! :tummenupp Dom där beteckningarna känner jag inte igen. Det låter som gamla Nikon modeller? Jag skulle vilja ha ett sjysst Zoomobjektiv. Har du nåt sånt på lager som passar min kamera?

Tjenare! D60 är Canons föregångare till 10D:n ;).. har tyvärr inga nikonobj. och har aldrig haft ;)

- Johan
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
RoLLER skrev:
Otroligt sjyssta bilder!!!

Går det att hitta begagnade EOS 350D måntrå?

http://www.blocket.se/search?q=eos+350d&caller=gbl_s&l=0&city=0&pc=22&category=22&where=3

RoLLER skrev:
Tack!

Jag bjöd 11.000:- och frågade efter kvitton. Får se vad han svarar.

Var och klämde på D50 och D70s nu på lunchen. Jag diggar dom kamerorna hårt. Dessvärre hade dom ingen EOS 350D inne som jag vill kolla på. Canons 8MP vs. Nikons 6,1 är inte att förkasta.

Vad är det egentligen som talar för en D70s vs. en EOS 350D??? Eos'en verkar ha samma om inte bätre speccar samt att den är ca. 2.000:- billigare. :va

Jag har känslomässigt fastnat för Nikon. Varför är den dyrare och sämre (på pappret)? :(

I senaste numret av DigitalFoto så har de ett test mellan D70 och EOS20D.

Edit: Det var 20D inte 350D.
 
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Pirro skrev:
RoLLER skrev:
Fick paketpriset 10000 inkl kit objektiv, kameraväska, 1gig extreme III minneskort + en del fotopapper. Plus ett extra 256mb minneskort.

http://my.canon-europe.com

Om du registrerar dig här och har en kampanjkod på din EOS350D kartong så skickar de hem ett 256 Mb minneskort gratis. Tar ca 3 veckor. :tummenupp

Pirro skrev:
Dock har D50 mycket bättre batteritid vilket skulle ha varit bra.

http://www.kaffebrus.com kan du köpa ett extra batteri till din kamera för 99 kr inkl. frakt. Jag köpte ett där och tänkte ha som reservbatteri. Han sålde även en trådutlösare för 129 kr. Betalade in till hans konto och fick hem prylarna i brevlådan ett par dagar senare. :tummenupp

http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/in...för Canon&titel=NB-2L+1500mAh&media=Tillbehör

http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/in...re&titel=Passar+300D+och+350D&media=Tillbehör
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Har vart lite slö och inte orkat läsa hela tråden..
Men fick idag hem en nikon d50, min första kamera någonsin, autofokus vet jag vad det är, zoom vet jag också vad det är. Men allt annat fippel som finns i kameran och som farsan svamlade om slutartider och filmkänslighet etc har jag ingen koll på alls. Finns det någon enkel bra site man kan lära sig lite om fotografering?
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top