För dig som inte hunnit besikta hojen i Stockholm.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vet att Bilprovningen i Rissne/Sundbyberg hade öppet hus den 7/5 för MC. Tror de hann köra närmare 280 hojar på alla de timmar de hade öppet.

Såg att Carspect vars nyöppnade station i Vårby "bredvid AWA Mc" skulle köra öppet hus för de som inte hunnit besikta sin hoj.

Kopierade texten ifrån deras sida:
Lördagen den 21 maj mellan klockan kl 09.00-14.00 erbjuder vi drop-in besiktning för MC på Carspect Vårby. Vi bjuder på korv, något svalkande och möjligheten att träffa likasinnade. Välkommen.
-----------------------------------------------------------------
De som kommer besikta hojarna kommer tydligen ifrån Bilprovningen med erfarenhet besiktning av mc.

Själv har man fått erfara vad man ska tänka på innan man ska åka & besikta sitt fordon, men ni andra vet säkert men lägger upp lite saker för de som är intresserade så slipper ni också va med om det.

Röd reflex bak "inget reflexband"
Skyltbelysning
Blinkers kunna blinka med normal hastighet samt avståndet
mellan blinkande ytorna är 2,4dm i fram & 1,8dm i bak.
Har du rykrör som du vet med dig att låter som fan så bytt helst så slipper du tjafs.
Nya hojar som är hefordonsgodkända har oftast en avgasskylt där den anger hur mkt den får låta vid ett visst varvtal. Det är denna skylt besiktningsföretagen går efter & lägger på 5db om det skulle misstänkas ha högt buller.
Rätt spänd kedja & inga hajtänder på dreven
Den eviga frågan om backspeglar: Kraven på speglar på båda sidor som skall kontrolleras är på hojar ifrån Juni 1999 tror jag det var.
Kontrollera gaffelbenen ang läckage & det inte hunnit rinna ner till beläggen som suger åt sig gaffeloljan.
Kontrollera att bromsljuskontakterna på fot/hand fungerar som det ska.
Däck har godkänt mönster
3 & 4 hjuling skall ha varningstriangel med sig.
Visst vill man synas i trafiken men för högt ställd ljus vet nog alla att man inte får ha.

Ja det är väl lite tips förutom det allmänna som man bör känna till vid underhåll av sitt fordon på övrig tid. Vid kan det kännas motigt att besikta, många förknippar det med att gå till tandläkaren men vet man med sig att allt är bra & lagligt så tycker jag man inte ska oroa sig. Sen är ju oftast de som besiktar till större delen hojentusiaster själva. Vore korkat om alla besiktningsföretag tvingar de som har mckort & börja besikta hojar. Så ett glatt leende så får man säkert garanterat ett tillbaka av vederbörande som kontrollerar ditt fordon, det har fungerat för mig. Men som sagt är det något fel på hojen så är det mitt ansvar att jag skulle ha kontrollerat detta innan jag åkte & besiktade mitt fordon.:)
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Och jag hoppas ni inte kör med bromsvätska i fjädringen :besserwisser#2

Kontrollera gaffelbenen ang läckage & det inte hunnit rinna ner till beläggen som suger åt sig bromsvätskan
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top