För bra erbjudande för att vara sant?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Har tänkt köpa en endurohoj under vintern och börja köra i vår. När jag letade efter hojar hittade jag snabbt annonsen nedan som nästan framstår som för bra för att vara sann: nya Gasgas 300 av 2013 års modell för 47.900 kr. Som jämförelse är det rekommenderade priset för 2014 års modell (med lite bättre specifikation) 79.900 kr. Jag känner mig väldigt lockad att slå till, men undrar samtidigt över risken att bli lurad och stå med svarte petter. Hur är det med garanti om jag köper av en liten aktör som sidoimporterar? Har någon erfarenhet av firman www.fordonshandel.se?

http://www.blocket.se/alvsborg/GasGas_EC_300_FABRIKSNY_50775715.htm?ca=11&w=3

Bifogat

• 3125554755.jpg
    3125554755.jpg
    70.5 KB · Visningar: 359
Garanti är obefintligt även via vanliga åf-nätet på de flesta enduro/mx-hojar, det är mer goodwill...det är tävlingsfordon som säljs. :)

GG är helt ok, men har en del nackdelar, de är lite tyngre, lite sådär kvalisort på en del saker, men shoppar man nytt, till det priset så är det en kanonhoj.

Men varför vänta till i vår? Enduro rockar året om.

Garanti är obefintligt även via vanliga åf-nätet på de flesta enduro/mx-hojar, det är mer goodwill...det är tävlingsfordon som säljs. :)
Nja, om hojen är landsvägsreggad (vilket ju både KTM och Gasgas enduromodeller är) så gäller samma garantier som för vilken annan mc som helst. Konsumetköplagen gäller. Frågan är hur lätt det är att hävda den mot en liten sidoimportör, så det var därför jag udrade om någon har erfarenhet av just www.fordonshandel.se.

Nja, om hojen är landsvägsreggad (vilket ju både KTM och Gasgas enduromodeller är) så gäller samma garantier som för vilken annan mc som helst. Konsumetköplagen gäller. Frågan är hur lätt det är att hävda den mot en liten sidoimportör, så det var därför jag udrade om någon har erfarenhet av just www.fordonshandel.se.

Om du sneglar i serviceprotokollet på en racehoj, så är det rätt tydligt att det finns rätt gott om möjligheter att ta sig ur eventuella åtaganden.

Det är inte helt ovanligt med kolvbyten vid 40 timmar, gaffelservice var 10e, dämparen skall servas var 20e...osv.
En normal motionär blåser av 2 timmar gångtid på varje träningstillfälle.

Glöm det där med garantier är mitt tips, och köp hojen du vill ha, där den är billigast. Det som kommer kosta efter köpet är underhåll av slitagedelar.

Om du sneglar i serviceprotokollet på en racehoj, så är det rätt tydligt att det finns rätt gott om möjligheter att ta sig ur eventuella åtaganden.
Om fordonet får service enligt tillverkarens rekommendationer hos en auktoriserad verkstad så gäller ju garantin. Det finnns ingen gråzon där.

En sån ny enduro kan du köra hela året på utan att ens öppna motorn. Slitage prylar som drivpaket, däck och bromsar tex lär du får byta men inte mycket mer. Vill även minnas att dom säljer billiga Suzuki med va?

Om fordonet får service enligt tillverkarens rekommendationer hos en auktoriserad verkstad så gäller ju garantin. Det finnns ingen gråzon där.
Och skall du sköta servicen på aukt verkstad enl serviceboken har du betalt hojens värde igen inom garantitiden. Endruohojar har ingen garanti ens om du köper dem från den officiella importören.

Det är en kanondeal. Jag har just köpt mig en GG300 Nordic med Öhlinsgaffel och lite annat pyssel. Det absolut bästa valet av endurohoj.

Min erfarenhet när det kommer till tävlingsfordon ("rejshoj") så gäller inte garantin. Been there done that, med en ny RXV 450 som råkade ut för ett generalras efter drygt 20-30 mil.
Kort sagt, testade allt under ett och ett halvt års tid men fick varken ut nåt på "garantin" eller från försäkringsbolaget (helförsäkrad).
Till slut fick jag en viss rabatt pga goodwill från åf, men då pga Aprilias tafflighet med diverse leveranser av motordelar...

Ang GG så är det ju en väldigt populär endurohoj.
Jag har själv haft två st som har skött sig som vilken crosshoj som helst. Tycker dock att andrahandsvärdet har en tendens att stå sig lite sämre jmfrt med de japanska hojarna.

Endruohojar har ingen garanti ens om du köper dem från den officiella importören.
Jodå.

”Utökningen av fabriksgarantin till (6) sex månader gäller endast modellerna 250/350 SX-F 2012, levererad av en auktoriserad KTM-återförsäljare från 10.10.2011 – 31.12.2011. Första månaden utgår ersättning för arbetstid och delar enligt fabriksgaranti. Andra till sjätte månaden ersätts delar enligt fabriksgarantin.”

Denna ”fabriksgaranti” skulle jag vilja veta mer om samt av vilka juridiska skäl som en landsvägsregistrerad enduro inte skulle omfattas av samma konsumenträtt som andra landsvägsregistrerade motorcyklar.

http://www.ktm.com/se/news-events/n...ampions-6-maanaders-garanti.html#.UtL8kqW5Sos

För många år seda När jag tittade på en ny honda xr650r så gick det att få samma garantier som väg cyklarna.. meeen den skulle servas var 100mil inklusive ventil justering för att garantin skulle gälla. Allt enöigt hondas servis chema.

Det innebar ca 2500 varje månad undet sommaren.

Sedan är det så att alla tävlingsfordon oavsett fabrikar moddel eller cc är ingen garanti på. Axeptera detta eller låtbli att köpa. Jag har haft enduros i nästan 20 år o aldrig någonsin behövt något som kallas garanti.. men jag har alltid åkt yamaha..

Jodå.

”Utökningen av fabriksgarantin till (6) sex månader gäller endast modellerna 250/350 SX-F 2012, levererad av en auktoriserad KTM-återförsäljare från 10.10.2011 – 31.12.2011. Första månaden utgår ersättning för arbetstid och delar enligt fabriksgaranti. Andra till sjätte månaden ersätts delar enligt fabriksgarantin.”

Denna ”fabriksgaranti” skulle jag vilja veta mer om samt av vilka juridiska skäl som en landsvägsregistrerad enduro inte skulle omfattas av samma konsumenträtt som andra landsvägsregistrerade motorcyklar.

http://www.ktm.com/se/news-events/n...ampions-6-maanaders-garanti.html#.UtL8kqW5Sos

Prova du att ringa din handlare och fråga vilka garantier som gäller. Prova sedan att ringa KTM Scandinavia eller GG importören och fråga....

Visst kan du säkert prova att konsumenträtten skall gälla men då måste du åka med cykeln såsom den levereras från fabrik. Dvs strypt till 7 hk bla (Min husa570 har 5,8kw i regbeviset). Annars har du ju gjort en förändring av fordonet, höjt dess effekt för användning i samband med tävlingsliknande verksamhet. Tror inte du skulle vinna det fallet...

Sedan är det så att alla tävlingsfordon oavsett fabrikar moddel eller cc är ingen garanti på. Axeptera detta eller låtbli att köpa.
Tävlingsfordon? Här avses landsvägsregisterade fordon. Garanti är ju inte beroende av tillverkarens goda vilja, utan regleras i Konsumentköpslagen.

”Om garanti inte lämnats svarar säljföretaget för fel enligt konsumentköplagens regler. Enligt lagen föreligger ett fel om fordonet avviker från vad konsumenten haft fog att förvänta sig. Detta innebär förenklat att säljföretaget endast svarar för fel som kan anses onormala för fordonet ifråga med hänsyn till dess ålder och körstäcka. Vidare ska felet ha funnits vid leveransen. Säljföretaget är dock aldrig ansvarigt för fel som antecknats på varudeklarationen eller som köparen på annat sätt informerats om vid köpet. Fel som upptäcks inom 6 månader efter köpet anses dock ha funnits vid leveransen om inte säljföretaget kan visa motsatsen.”

http://www.smr.se/sidor/kopa-mc/fragorduborstalladig.aspx

Du verkar ju veta allting om garantier mm, så då förstår jag inte riktigt frågeställningen. :va
Jag skulle lyssna på tipsen som givits, och köpa en hoj jag kan tänka mig trivas med.

Lycka till :hej

Tack! Som de själva skriver:

”Månad 0–6 BEHÖVER konsumenten INTE bevisa att felaktigheten beror på fel från ursprunget, alltså fabrikationsfel.”

Frågan är hur www.fordonshandel.se är att ha att göra med om det uppstår fel. Väntar med spänning på svar från någon med erfarenhet.

du har för avsikt att köra den på väg, samt originaleffekt? Annars förstår jag inte frågan.

köpte en RSV4 factory .. allt vad bra .. funkad fin fin .. det var lite kladdande med att få registrerings skylten .. men det kan man inte beskylla fordonshandel för utan trög-skallarna på transportstyrelsen.

Peter som jag gjorde affären med e jätte bra att ha att göra med !

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti