För att slippa betala moms & tullavgifter

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Dags att handla lite delar ifrån staterna igen men den här gången vill jag slippa betala en massa extra.

Stämmer det att man om det står "gift" eller "spare parts" på försändelsen att man slipper dessa avgifter ?

Finns det nått annat man kan be dom skriva på kartongen ?

P@trik skrev:
Dags att handla lite delar ifrån staterna igen men den här gången vill jag slippa betala en massa extra.

Stämmer det att man om det står "gift" eller "spare parts" på försändelsen att man slipper dessa avgifter ?

Finns det nått annat man kan be dom skriva på kartongen ?

Be dom skriva "knark" det missar dom ju gärna i sin jakt på otullade varor....

"Birthday present" eller "christmus (stavning?) present" kan de ju skriva annars.

Du kan ju be dem skriva ner värdet till hälften annars så behöver du ju bara betala hälften så mycket tull om du åker dit.

Nackdelen med att "skriva ner värdet" är ju om paketet kommer bort. Då är försäkringsvärdet det som står på lådan, och du riskerar att få väldigt lite, eller ingenting i ersättning.

När jag handlade i staterna ville de inte skriva "gift" då företaget jag handlade ifrån hade skickat "onormalt mycket" gåvor på senaste och sedermera fått ögonen på sig. Vi löste det dock genom att "skriva ner värdet" på paketet till 20 dollar. Slapp tull och annan avgift och paketet var hos mig 8 dagar efter beställning. Kalasservice från "Strictly sports" på ebay.com

hållundan skrev:
Nackdelen med att "skriva ner värdet" är ju om paketet kommer bort. Då är försäkringsvärdet det som står på lådan, och du riskerar att få väldigt lite, eller ingenting i ersättning.

När jag handlade i staterna ville de inte skriva "gift" då företaget jag handlade ifrån hade skickat "onormalt mycket" gåvor på senaste och sedermera fått ögonen på sig. Vi löste det dock genom att "skriva ner värdet" på paketet till 20 dollar. Slapp tull och annan avgift och paketet var hos mig 8 dagar efter beställning. Kalasservice från "Strictly sports" på ebay.com

"Begagnat" kan ju sänka värdet rejält.
"No comersial value"?
Garantiåtaganden borde väl kunna hjälpa, eller måste man skicka något åt andra hållet att kvitta mot?

hållundan skrev:

Hur vet dom vad som står på lådan om lådan är borta? :)

Markus skrev:
Dom har kvar fraktsedeln. ;)

Dom grejorna jag beställt från staterna har kommit i ett vanligt postpaket med adress och frimärke typ, sen ligger fraktsedeln/kvittot i lådan. Har inte åkt på moms på dom sakerna.
Däremot ett paket från Japan hade fraktsedel med köpesumman på lådan, där fick jag glatt betala.
Kanske kan vara nåt, alltså be dom skicka ett vanligt anonymt paket.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg