För 450.000:e gången - försäkringspremie

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det finns ju som bekant ett antal favoritämnen på trådar här, vore kul om någon lågkonjunkturdrabbad och arbetslös kunde mappa upp dem för övrigt. Några klassiker:

• Vad kostar er försäkring?
  • Hur mycket kostar er försäkring?
  • Vad betalar ni i försäkring?
  • Är det här en dyr försäkring?
  • Varför är det här en dyr försäkring?
  • Behöver man försäkring?
  • Vad tycker DU om skenförsäkring?
  • Sluta skenförsäkra!
  • Böra skenförsäkra!
  • Osv osv osv

Nåväl, det här är alltså en i raden av imbecilla trådar. Med en viss skillnad, jag vet att en gammal medlem (gammal till antal år framför allt, säkert medlemsskap också) haft "billig" försäkring under alla ca 9 år jag känt honom. Han har köpt en lådbil från UK nu och stoppat i en moppemotor så jag undviker honom och vill inte fråga direkt, ja frågan dårå:

Den här gamla mannen, han påstår att han betalade lite i försäkring för literhoj. Jag ska också bli gammal nu i vår (30 faktiskt) och undrar vad ni som är 30 eller där omkring betalar för era literhojar och var. Jag betalar nu 2260/mån för SMC-helförsäkring, har tidigare betalat 2000/mån för halvförsäkring. På min tjejhoj (600cc) betelade jag ca 500/mån för trafikförsäkring.
Så, ni som betalar typ 10.000-15.000 för helförsäkring, hur går det till och var?
Jag fattar då inte.

Obs, vi snackar 1l här, rad-4 så klart (vad det nu betyder).

CBR 1000 -04
Betalar 17000 för hel/helår. ( folksam )
Är 30 och bor i Båstad.

Är i samma sits själv och nyfiken på hur min premie kan förändras av att bli 30!

Har lyckats inse att IF:s märkesförsäkring inte är så himla billig! Visst är premien schysst men blir hojen snodd eller kåpskrapad blir du 25papp fattigare...

Har även hört att det magiska talet inte är 30 utan 35! Någon som vet!

Hondaförsäkringen känns iofs som en rejäl blåsning.
Lyckas man köra skadefritt i två år och sedan lägger hojen så
har man alltså pungat ut ca 60000 inkl självrisk för en
skrapad kåpa.

Ska man utnyttja den försäkringen är det fan bäst att klota en
vecka efter man tecknat försäkringen..

hos folksam är det premiändringar vid 24,30,35 och 40 verkar det som
jag är 33 och skulle på en cbr1000rr -06 få betala 13k hel/hel med SMC-kurs skulle det komma ner till 10500 tror jag det var.
Bor också i byhåla

Är det egentligen så intressant för trådskaparen att veta vad vi i byhålor betalar för våra literhojar då trådskaparen bor i en av Sveriges största städer där försäkringen förhudligen är betydligt högre än i Byhåla...
Jag kollade iaf på en 08a R1 (då 09an inte har nåt regnr än så jag kan kolla den) men på Länsförsäkringar hamnade jag på 21000/år - 1750/mån helf, detta med den lägre självrisken. Högre självrisk blev nånstans 300kr lägre per månad. :)

Blir strax 30 ska väl tilläggas... :fyllisar

Det är i princip omöjligt att säga om ett visst pris är lågt eller högt. Det är många faktorer som spelar in.

Om man ska få någon hyfsad bild är det bra om man först beskriver:

1 Antal körkortsår:
2 Ålder:
3 Vart man bor:
4 Kön:
5 Motorcykel:
6 Ålder på motorcykeln:

(Generellt:
1, ju längre desto billigare
2, ju äldre desto billigare
3, storstad-dyrare, landsort-billigare
4, Tjej-billigare, kille-dyrare
5, Ju fler hästar-dyrare, ju mindre-billigare
6, ju nyare(mer värd)-dyrare, äldre-billigare)

Jag vart uppringd av något försäkringsbolag iom att jag håller på att flytta, och de ville se över min övriga försäkringssituation, inte bara hemförsäkringen. Det slutade med att de (tror det var IF) var ca 50% dyrare på hem och bilförsäkringen, mc-premien var bara att skratta åt....

hursomhelst så avslutades samtalet efter att nasarn sa att jag skulle få bättre priser om jag var född på 60-talet:huvet , jag svarade att det aldrig kommer att hända och sa hej då....

Kontentan är att jag tror att de lite äldre bekanta man har är de sista som kommer att ha sjyssta försäkringspremier. Jag betalade tex för ett par år sedan 8000 hel/år för min då nya svenne-bananbil samtidigt som en 25 år äldre kollega med likadan bil och bostadsort betalade 1800... och jag hade också full bonus etc. Nu har samma bil fyllt 12 och genom idogt jagande har jag hittat en försäkring för 4500/år.

1 Antal körkortsår: B-kort 1997, A-kort 2001
2 Ålder: 31
3 Vart man bor: Helsingborgs innerstad
4 Kön: Man
5 Motorcykel: Ducati 748R
6 Ålder på motorcykeln: 2002

Motorcykeln köpte jag 2003, det vill säga två år efter att jag tog mitt körkort. Har aldrig utnyttjat försäkringen under dessa år. Man kan ju tycka att premien borde gått ner på grund av att motorcykeln blir äldre och mindre värd samt att man blivit äldre och erfarnare. Så har inte varit fallet.

Ungefär 3200 kr/mån låg helförsäkringen på under föregående säsong. På årsbasis har premien gått upp ett par tusen sedan jag först köpte motorcykeln för snart sju år sedan. Garageförsäkringen har höjts med 100% senaste året.

Last edited:
skrapad kåpa.

Är just varför jag bara har halvförsäkring, bättre att stå sitt kast om det skulle hända någe blir billigare om man slår ut det hela på 5-10 år

skrapad kåpa.

Och varför då koppla in If för en skrapad kåpa?

Markus: Man tackar för dessa sublima hintningar :D

Jag har iofs aldrig besvärat mig med helförsäkringar....

Nä det var inte dej jag menade. :gnissla
För övrigt tror jag det heter subtil, i sann bw-anda måste jag påpeka det. ;)
On topic:
Du har ju inte betalat 2000 för halv heller, som jag gjorde. :4skrika

PS. Var det lådbil som avslöjade mig?

Betalar 10.5k / år halvförsäkring folksam/smc haft lappen sen -06 borde bli lite billigare iom att jag fyller 30 iår :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti