Föräldrar och musik

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag har ett problem...

Mina föräldrar är födda åp 50 talet senare hälft, dom var alltså ung under 70-talet.

Varför i hela H-vete lyssnar dom på dansband och inte på dom stora rockbanden som slog igenom då??
Kiss, Iron maiden(gränspuck), ac/dc och mycket mycket mera...

Är dom helt från vettet?

Är allas föräldrar så här skadade??

HJÄLP?!?!?

När jag blir en gammelgubbe kommer jag då inte lyssna på E-type, Aqua och all annan skit som var på tapeten när jag växte upp.

Lasse Stefanz FTW!!!:yoparty

De kanske inte gillar rock?
Min käre pappa lyssnar på sådant, mamma gillar bara Rod Stewart, and that's it.... :näsblod

Spelar man någon låt med minsta lilla tunghet i så får dom huvudvärk, stressmage och karies.

Jag tror att det är en sjukdom, hoppas att den inte är ärftlig...

de kanske lyssnar på den typ av musik som deras föräldrar gillade?

vet själv med mig att jag gillar rock från 70-80talen eftersom det var sånt som spelades när jag var liten :) sen gillar iofs farsan samma typ av rock/metal som jag lyssnar på(nutida band), gangsta rap däremot får jag nog aldrig honom att lyssna på :va

Det där känner jag igen från mina päron också, morsan mår fysiskt illa av minsta antydan till bas och dom har inte ens en radio hemma.

Tv-jäveln däremot kan stå och skråla dygnet runt utan att det stör.:näsblod

Spelar man någon låt med minsta lilla tunghet i så får dom huvudvärk, stressmage och karies.

Jag har den motsatta sjukdomen, är det för lite blir jag sjuk :näsblod

efter att ha sett namn på några band i den här tråden behöver jag lite lugnande

[YOUTUBE-ID]p-N0j3tsMFM[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Morsan lyssnar på sånt skit tror jag, och annan kärringmusik.
Farsan lyssnade på rock och punk när jag växte upp, tror han gör det fortfarande men även en släng av Magnus Uggla. Imperiet kunde jag utan och innan när jag var liten, men sen kunde han ju även dra på lite Eldkvarn så helt bra blev det ju inte :näsblod
De flesta gamlingar har nog kass musiksmak, så är det.

Jag är själv född på 50-talet, och inte fan lyssnar jag på dansband. Det är hårdrock, men helst Kraftwerk, Yello, Art of Noise, Yellow Magic Orchestra m.m. En del ny musik går också ner. Högt med mycket bas..

Tror nog att det här med musik är något som förändras hela tiden... jag själv gillade i tonåren mycket diskodunk, sen vart det tyngre med techno/trance... nu när jag klivit över 30 så har en hel del rock smugit sig in de senaste 4-5åren.

Funderar på om jag skulle ta och komponera ihop en bra spellista till kommande ungen så han vet vad han får lyssna på de kommande 20 åren :gnissla
Så man inte riskera att behöva adoptera bort honom om han råkar bli emo, eller ännu värre, disconörd :brinnerup

Min käre mor gick och köpte Iron maiden - Seventh son of a seventh son, den lyssnar hon på i bilen minsann.

Hon gillar tydligen Amon amarth också, udda antar jag.

Och Metallica såklart, Kiss också.

Något jag märkt är att väldigt många fastnar i den musikstil de lyssnade på när de var ca 18-22. Inte bara stilen, utan det ska många gånger vara banden från den tiden som också levererar musiken!

För egen del så lyssnar jag på så blandad musik att en del tycker jag är lite smått knepig, men jag lyckas hitta guldkorn i de flesta genres. :tummenupp

Mina föräldrar? Min far kan lyssna på typ P3-musik, men gillar mest dansbandsmusik. Min mor har lite bredare musiksmak, men det är svårt att få henne att "våga" lyssna på något nytt. Stoppade i alla fall in ett väsentligt breddat musikutbud i hennes MP3-spelare när hon ville ha hjälp med det och än har hon inte klagat. :hihi

Last edited:
Något jag märkt är att väldigt många fastnar i den musikstil de lyssnade på när de var ca 18-22. Inte bara stilen, utan det ska många gånger vara banden från den tiden som levererar musiken!

För egen del så lyssnar jag på så blandad musik att en del tycker jag är lite smått knepig, men jag lyckas hitta guldkorn i de flesta genres. :tummenupp

Mina föräldrar? Min far kan lyssna på typ P3-musik, men gillar mest dansbandsmusik. Min mor har lite bredare musiksmak, men det är svårt att få henne att "våga" lyssna på något nytt. Stoppade i alla fall in ett väsentligt breddat musikutbud i hennes MP3-spelare när hon ville ha hjälp med det och än har hon inte klagat. :hihi

Haha, smyger in musiken i hennes vardag!

Mamma lyssnar egentligen enbart på Rod Stewart, men efter några turer i min bil tyckte hon plötsligt att vissa låtar av Rammstein var "lite fräcka", som hon uttryckte det.

Funderar på om jag skulle ta och komponera ihop en bra spellista till kommande ungen så han vet vad han får lyssna på de kommande 20 åren :gnissla
Så man inte riskera att behöva adoptera bort honom om han råkar bli emo, eller ännu värre, disconörd :brinnerup

de kanske lyssnar på den typ av musik som deras föräldrar gillade?

-Rosen-, jag tror du är något på spåren. ;)

Haha, smyger in musiken i hennes vardag!

Mamma lyssnar egentligen enbart på Rod Stewart, men efter några turer i min bil tyckte hon plötsligt att vissa låtar av Rammstein var "lite fräcka", som hon uttryckte det.

Gör så gott jag kan. :)

Rod Stewart? Min mors favorit är Elvis! Inte Costello, utan Presley. ;) Du får väl för övrigt släpa med din mor på en Rammstein-konsert i framtiden. :hihi

En lite lustig musikhändelse jag varit med om är då min far lyssnade på en dansbandscover på en Dire Straits-låt i bilen och diggade för fullt! Väl hemma så satte jag på samma låt med Dire Straits och frågade vad han tyckte om den, men den gillade han inte riktigt. :D

Men det håller ju inte i längden.. Då skulle vi alla lyssna på musik ifrån stenåldern ju... :gnissla

Ha, ha... Du har en poäng. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt