Förälder på SH

Jag har en pojk på 5 år men det hindrade inte mig att ta kortet. Fick det i juni i år. Jag kör lugnt och är väldigt medveten om att jag är "osynlig" i trafiken.

Fick en grabb för fyra år sedan, det första jag gjorde var att regga honom på SH. Skan man åka runt å va nervös tror jag bara att risken för en olycka är ännu större. Så fort han kan ska han få börja köra tvåhjuligt.

elwe skrev:
2344917 Körde enbart bana när mina barn föddes/var små.
Den äldste är 30 nu :D

Jag hade 6-7 år innan han föddes börjat köra bana vilket sannolikt var väldigt hälsosamt för mig eftersom trafiken är mycket farligare än bana om man vill bestämma sitt tempo själv ... Fortsatte ytterligare ca 3 år, men blev sedan tvungen att välja mellan race och en bra utbildning och då fick racingen stryka på foten.

Så, mitt råd är att börja tävla. Skit i resultaten i början och hitta din egen rytm för att utvecklas därifrån. Det är hur kul som helst.
Tyvärr har det på senare år blivit en pengasport, men det finns säkert fortfarande klasser där man kan tävla utan att bli ruinerad på köpet.

:felämne men vilken klass är detta? :rolleyes:

Hej
Min erfarenhet är att hojen är ett väldigt bra hjälpmedel för att få tillbaka gnistan, glädjen och orken de dagar(för de kommer) när livet blir tungt. Sömnlösa nätter, skrikande barn, matlagning, städning, blöjbyten i oändlighet... Så kan det kännas vissa dagar.
Kan man då ta en timme för sig själv eller med sin sambo på riktigt kurviga vägar så är livet på topp igen och man har hur mycket tålamod och kärlek som helst för de små.
Banåkning är ju ett allternativ men det där spontana, att kunna sticka ifrån en stund just när man behöver det, det har varit guld värt för oss!

Motardåkande 3-barns mamma

Jag fastnade i skiten förra året på en bandag på GR sen dess är jag fast.
Åker sporthoj enbart på bana vilket är det enda jag kommer att använda den till, problemet är att det kostar pengar vilket är trist för många skulle vilja men har inte råd.

Min filosofi att livet är för kort för att inte vilja upptäcka vad roligt det är, det enda sättet att bli fri frestelsen är att falla för den.

#3 barnsfarnfar och ortoped#

Körde rätt så försiktigt innan och gasade på väl valda ställen. För 1,5 år sedan fick jag en dotter och beteendet har bara förstärkts. Kör numer ännu lite försiktigare och är ännu mer kräsen var jag gasar. Hon skall inte behöva lida för att pappa aldrig blir vuxen!

Numer uppskattar man att ibland få en stund för sig själv att åka lite krokväg. Det känns som ett privilegie. När man kommer hem är man laddad med energi och har tankat massor av tålamod och gnista! Min fru brukar se på mig när jag är stressad, rastlös och otålig. Hon brukar faktiskt säga "-Du skall nog ut och åka motorcykel en stund nu"!

Sep skrev:
2344993 :felämne men vilken klass är detta? :rolleyes:

Det finns väl en del classic-klasser?
Super mono?
Veteranracing?

Jag har inga egna barn, även om sambons son känns som min egen. Han är 4 ½ och brukar vara med oss ibland på tävlingar. Sambon fick jag till att börja köra bana och jag själv kör. Men sen huruvida man fortsätter när man får egna är en annan fråga. Jag tror det, för att köra hoj är det roligaste som finns. Men då blir det ju som idag, bara på banan.

har dotter på 2år nu.

har försökt hålla mig från hojjar ett tag nu....

Jag har en grabb på snart 6 och en dotter som är nyss fyllda 2 och jag tog lappen i höstas. Har fått lite förmaningstal lite då och då om att tänka på mina barn.
Mina föräldrar och släktingar som finns runt mina barn vet att det ENDA jag har i huvvet är att köra på ett sånt sätt så jag KAN komma hem till mina små liv igen.
Mitt X (barnens mamma) är väl inte så där jätteglad över att jag kör, men ingen kan hindra mig och jag tillåter dem inte ATT göra det.
Hojen har varit en 16år gammal dröm som gått i uppfyllelse och det tänker jag fortsätta med både på gata och på bana (om jag nu kan få TAG på en #%#@%@# plats på ssemse!).
Sen att mina barn är helt överförtjusta i hojar gör inte saken sämre. När dom blir stora så kommer jag att låta dem köra själva och erbjuda all hjälp dom vill ha för att kunna ta sina körkort.

JKay skrev:
2345556 Jag har en grabb på snart 6 och en dotter som är nyss fyllda 2 och jag tog lappen i höstas. Har fått lite förmaningstal lite då och då om att tänka på mina barn.
Mina föräldrar och släktingar som finns runt mina barn vet att det ENDA jag har i huvvet är att köra på ett sånt sätt så jag KAN komma hem till mina små liv igen.
Mitt X (barnens mamma) är väl inte så där jätteglad över att jag kör, men ingen kan hindra mig och jag tillåter dem inte ATT göra det.
Hojen har varit en 16år gammal dröm som gått i uppfyllelse och det tänker jag fortsätta med både på gata och på bana (om jag nu kan få TAG på en #%#@%@# plats på ssemse!).
Sen att mina barn är helt överförtjusta i hojar gör inte saken sämre. När dom blir stora så kommer jag att låta dem köra själva och erbjuda all hjälp dom vill ha för att kunna ta sina körkort.

Håller med dig i nästan allt du skriver!! skulle aldrig låta nån tvinga mig att sluta köra hoj! skulle aldrig heller sluta då jag älskar det!! :yoparty Jag har dock märkt att jag inte kan hålla farterna lagom utan är nästan varje gång jag är ute och kör över 200 och det känns inte ok! så för min del blir det en hoj som är rolig men inte så snabb istället Jag är dessutom ny på hoj och då är en riktigt snabb hoj än farligare när man inte helt kan hantera den!

Men tycker inte att nån ska sluta köra hoj bara för att dom känner sig tvingade.. kan inte komma nått positivt från det!

Tyss skrev:
2344378 Hej på er,

Fick i våras en liten välmående dotter och är den lyckligaste i världen :D

Men nu till mina tankar när man är ute och kör MC, jag har kört mc i över 10 år utan några allvarligare incidenter men efter att jag har blivit far så känns det helt plötsligt väldigt annorlunda när man är ute och kör, det är helt känns helt enkelt inte lika spännande med fart och fläkt länge utan man tänker mer på vad som kan hända när man är ute på vägarna.
Till saken hör att även min sambo kör mc och hon känner samma sak.

Är det fler här på forumet som är föräldrar som känner samma sak?

Funderar allvarligt på att lägga ner det här med sporthoj ett tag men det känns inte helt OK det heller....

Så ni som är föräldrar här på forumet hur känner ni?
Kommer det att gå över eller är det att sälja och bli en återfallare på äldre dagar:(

Själv har jag 2 döttrar på 9 och 11 år skaffade kortet medans dom fanns, men tror ändå att jag är lugn(are) förare än vad jag skulle ha varit om jag körde mc innan jag fick barn. Så jag kan förstå känslan, det är som med bil, när man var ung gasade man, nu är det rena gubbkörningen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT