Förälder på SH

Tyss

Tyss
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
KTM250EXC, YZF750R
Hej på er,

Fick i våras en liten välmående dotter och är den lyckligaste i världen :D

Men nu till mina tankar när man är ute och kör MC, jag har kört mc i över 10 år utan några allvarligare incidenter men efter att jag har blivit far så känns det helt plötsligt väldigt annorlunda när man är ute och kör, det är helt känns helt enkelt inte lika spännande med fart och fläkt länge utan man tänker mer på vad som kan hända när man är ute på vägarna.
Till saken hör att även min sambo kör mc och hon känner samma sak.

Är det fler här på forumet som är föräldrar som känner samma sak?

Funderar allvarligt på att lägga ner det här med sporthoj ett tag men det känns inte helt OK det heller....

Så ni som är föräldrar här på forumet hur känner ni?
Kommer det att gå över eller är det att sälja och bli en återfallare på äldre dagar:(

Hej,
blev far till en underbar liten tjej i december förra året. Kör inte längre på gata eftersom jag anser det vara för farligt, utan håller till på bana. Kanske kan vara något?

/Tobbe

tobbe #11 skrev:
2344396 Hej,
blev far till en underbar liten tjej i december förra året. Kör inte längre på gata eftersom jag anser det vara för farligt, utan håller till på bana. Kanske kan vara något?

/Tobbe

Kanske skulle vara något, kommer i alla fall forstätta att köra i skogen ett tag till.
Slutade du köra på gatan innan eller efter barnet?

Tjena!
Har en grabb på 2½ år och en till på ingång runt den 20:e den här månaden.

Jag ska sälja gathojen nu och rikta in mig på bana, där finns det åtminstone inga bilister, och inga möten, och inga vänstersvängande fordon och inget rullgrus..

Dessutom finns där avåkningszoner och lecakulor.

Jag tänker fortsätta köra, men som du säger, det är inte värt det att åka på gata längre.

//Anders.

min snart 12 åriga dotter tjatar som fan på att få åka, men efter att jag klotade 2004, så totalvägrar jag att skjutsa henne utan full utrustning (vilket är onödigt att köpa, då hon fortfarande växer)

men svaret på din fråga, lite lugnare NU än innan olyckan.

Förstår dina tankar. Har 2 själv på 3,5 och 5 år. Kör gata o börjat med bana. Kör lika fort som tidigare men väljer mina platser och tillfällen med omsorg. Tycker själv jag kör med goda marginaler. Håller inte på med stunts och dyl. Känner man att man inte kan tygla sig så sluta innan... eller kör enbart bana.

Man vill ju alltid komma hem till guldklimparna ju. Dina tankegångar är helt rätt, tycker jag.

Har en liten kille som blir 3 år i höst och barn nr 2 kommer i slutet på augusti. Körde lite gata i våras men fick så dåligt samvete för man kör allt för ofta styggefort så jag har istället kört bana. Varvar detta med att köra crossbana också.

Kan bara hålla med dej Tyss. Jag kör på gata fortfarande men väljer mina ställen att gasa och slanga på. Kör med mycket mer marginal nu än tidigare. Vist man blir efter polarna men man får höra vart dom ska innan man sticker he he

Har en dotter på 2 år och tog mitt kort nu i Maj 2006. Jag fick höra från en del håll i släkten att det inte var så klokt med tanke på övriga familjemedlemmar och alla risker man utsätter sig för på en mc. Det var ju lite egoistiskt att åka hoj, då de inte kunde följa med också. Tja det är ju kanske så, men jag har alltid drömt om ett mc-kort så länge jag kan minnas och det finns inte en sportmössa att de skulle kunna ta det intresset ifrån mig. Min sambo är väl relativt positiv ändå till det hela, dottern tjatar jämt om "mopeden" :brinnerup Tog dock det beslutet att köpa en "touring motard" så det inte blir alltför höga hastigheter åtminstone. Men smäller det så.....
Ähh man får väl försöka köra med det goda omdömet i trafiken så gott det nu går. Tänka att alla andra är idioter som borde stannat hemma istället.
Man vill ju gärna komma hem med ett gott leende till den lilla ögonstenen igen efter en härlig tur.

jag fick en dotter i november 2004, jag slutade åka hoj den sommaren, väntade till i år innan jag började igen...

Var med i en rätt allvarlig trafikolycka månaden innan födseln, med bilen, och det enda jag tänkte på i ambulansen var "jag vill hinna se mitt barn..." så jag kör lugnare, både bil och hoj, sen dess, och jag märker att när man tar det mycket lugnare själv hamnar man mer sällan i de där lägena när det inte finns marginaler länge...

Sporthoj är inte dödligt, men att köra för hårt, det är dödligt...

tvåbarnsfar...har bytt till motard, går inte lika fort men man gör ju annat istället:D Vet inte om det är "ofarligare", men det känns så...

Jag är pappa och har klotat

har en dotter på snart 13 år och när hon åker med så har hon full utr och jag likaså. även om vi bara skall ner till kiosken o handla glass. min dotter älskar att åka hoj.
det finns många som lägger hojåkandet på hyllan när de blir mamma och pappa.
man får en hel del utgifter och tiden går till mkt annat.

jag har alltid kört hoj och även under min dotters uppvekst. det är rätt skönt att åka i väg ensam med hojen ibland.
jag har även klotat några gånger under resans gång och jag ligger fn i sängen efter 2 månader och knaprar morfin.

jag föreslår
om ni har råd att ha kvar hojen och ni båda tycker m det
så behåll hojjen och njut av ert barn och hojjen.

Lycka till :tummenupp

Tyss skrev:
2344412 Kanske skulle vara något, kommer i alla fall forstätta att köra i skogen ett tag till.
Slutade du köra på gatan innan eller efter barnet?

Hade två hojar vid det tillfället, men sålde då min gathoj för att enbart satsa på bana. Kan säga att jag inte ångrat mig. :)

Har inte kört så länge... Körkortet fick jag när sonen var 1år och 4 månader ( snart 1.5 år nu ) kört sporthoj och alltid sagt att " jag ska inte köra så fort så det är ok" Men jag känner att det går för fort för ofta för att kunna fortsätta med gott samvete så kommer byta till en motard istället!

Tjena.
Har då en sån på nästan 1år.

Jag personligen känner inte att de e dags å ta de helt lugnt.
Fast lite ska man nog tänka sig för. Någon vansinnes färd där ett gruskorn kan avgöra ska man nog ta de lite lugnt med. Men man ska fortfarande tänka på att man kan inte lägga av med allt bara för att man e förälder då kommer man att ruttna som person. För du köpte ju sporthoj för fart å spänning. Om du ger upp de så har du inget som stillar de behovet.

Men de e ju upp till var å en för de e alltid en risk att sätta sig på hojen. Men man kan lika väl bli påkörd på ett övergångsställe.

son skulle de ju vara

Last edited:
Körde enbart bana när mina barn föddes/var små.
Den äldste är 30 nu :D

Jag hade 6-7 år innan han föddes börjat köra bana vilket sannolikt var väldigt hälsosamt för mig eftersom trafiken är mycket farligare än bana om man vill bestämma sitt tempo själv ... Fortsatte ytterligare ca 3 år, men blev sedan tvungen att välja mellan race och en bra utbildning och då fick racingen stryka på foten.

Så, mitt råd är att börja tävla. Skit i resultaten i början och hitta din egen rytm för att utvecklas därifrån. Det är hur kul som helst.
Tyvärr har det på senare år blivit en pengasport, men det finns säkert fortfarande klasser där man kan tävla utan att bli ruinerad på köpet.

Har en grabb som är 5 år!
Tog körkortet i sommar..

Visst finns det ett ökat säkerhetstänkande när jag är ute och kör.
Men att jag skulle låta bli känns inte aktuellt.

Sonen har fått en riktig hjälm(Barn anpassad, under 1,2 kg), och ett ställ..
Vi är ute och åker kortare turer i samhället då och då.
Han är galen i motorcyklar!!

När det gäller körning när jag är ute själv så hndlar det mycket om att INTE testa gränserna allt för ofta, våga släppa av även fast adrenalinet börjat pumpa.

Vi har sett det många gånger på film, men ta med en bild på era barn så ni kan kika på dom när ni är ute och flyger lågt.
Den bilden kan få dig att tänka en extra gång..

Å ännu känner jag mig inte tillräckligt gammal för att köpa mig en kromsläde och kryssa runt på.

Blysläde eller inte. just nu är det blysläderna som är de som krockar mest.

till er alla.
ta det lungt och ta hand om varandra i trafiken

Varför släppa taget för att man fått barn?
Man måste ha något annat också för när de en vacker dag flyttar så kan det vara trevligt att ha ett intresse/hobby.
Jag köpte ny hoj fast jag hade nästan nyfödda trillingar och hade tvillingar på 3½ år då (ja det ÄR fem stycken).
I sommar har tvillingtjejerna fått provåka runt kvarteret för de är ju STORA nu säger dom... man tycker det när man fyllt FYRA år, så det så...:)

Men som föregående talare sa... man tokgasar inte överallt och håller lite större marginaler... men det är nog inte bara barnens "fel"... med ålder kommer insikt om att man inte är odödlig.

Två grabbar, körde försiktigt även innan jag hade dem. Bland det första jag gjorde när min tjej sa att hon var gravid var att dra på mc-semester och sen bytte jag till en ny hoj - och den har fått vara kvar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT