Fönstershoppa racehojar

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är vinter, mörkt och kallt och plånboken börjar återhämta sig efter sommarens excesser. Finns det då något bättre än att titta på beg racehojar man bara nästan har råd att köpa?

Just nu har jag snöat in på beggade superbikes från -00 talet. Med ett mer restriktivt reglemente än tidigare så är de inte lika häftiga som äldre mer prototypliknande cyklar men fördelen är att de är relativt billiga och det kommer att gå att hålla liv i dem utan en enorm plånbok.

Ducati finns där gott om beg racecyklar men en äkta RS med någon form av stamtavla är antingen jättedyr eller slutkörd så den bara går att ställa på hyllan eller bådadera.

Vilka är sidorna att hänga på? Vem har en häftig ex WSBK/BSB/endurance i garaget? Vad spanar ni på för cyklar?

Jag (min Fireblade) har Hopkins ram och troligen Alexander Lundhs reservmotor från -09 (då han körde Pro SBK).

Fönstershoppar ofta men bara på svenska sajter.

På Spanska Mästerskapets CEV's hemsida finns det Moto2:or och GP-trailers att fönstershoppa på.

Såg på nån Irlänsk sida att Michael Dunlop och Connor Cummins hojar va till salu. Bl.a en ZX10 i riktig SBK skick med 215 hk.

Jag har svårt att hålla mig borta från http://www.racebikemart.com/ några längre perioder.
Där förekommer väl kanske mest maskiner äldre än vad Boris JR hade i åtanke nu men.....

Har själv snöat in på TZ 250 reverse cylinder och hoppas ibland på en snäll Jultomte....

På Spanska Mästerskapets CEV's hemsida finns det Moto2:or och GP-trailers att fönstershoppa på.

Såg på nån Irlänsk sida att Michael Dunlop och Connor Cummins hojar va till salu. Bl.a en ZX10 i riktig SBK skick med 215 hk.

Har du ngn länk till dessa sidor?

Jag vill ha en ZX10a, eg 2004/05 som gått IDM eller annat SBK mästerskap. Annars lockar en ex BSB hoj, (zx10a, 2008-2011) motoforum.net är det jag kollar ibland. Ska man leta efter tidigare mc är en R7 från Haga-tiden drömmen.

Last edited:
På den här sajten finns mest lite äldre, men ack så underbara racehojar. Det extra fina är att alla finns fotograferade ur så många olika vinklar och med massor av närbilder. Precis som man vill för att kunna dreggla och kolla, kolla, kolla.

http://www.classic-motorbikes.com/search.asp?mode=quick&perpage=100&term=NO&admin=1&Type=1&Lang=en

Vad säger ni om denna supermotard-racer från 1989 till exempel? Inte precis någon dussinhoj...

”A works prototype created in the racing department of the Sonauto Yamaha team. This machine, originally a YZ 490 motocross, is equipped with a JPX 535 cc engine kit (cylinder, piston, segments, cylinder head) with liquid cooling. It also recieved bigger brake discs (front and rear) and Öhlins shocks.”

Bifogat

• show_image.jpg
    show_image.jpg
    170.1 KB · Visningar: 255
  • show_image1.jpg
    show_image1.jpg
    171.4 KB · Visningar: 315
Pearsons r6 supersport med 145bhp som finns till salu :)

Ahhhhh underbart! 2005 blev jag omkörd av Johan Stigefelt på en Supersporthoj på väg in i hårnålen på Åsen. In i kurvan vek jag in bakom, och när han slog på fullt på Hondan (och jag låg två meter bakom och tittade in i avgasröret) och den med minimal ljuddämpning ylade tvåan ut mot 18-19000(?) varv.... FIFAN vad nice det var! Coolt, vilket tryck!

Ben%2BWylie.jpg

Phase one Yamaha R1 2010. 16000€ om man vill ha alla häftiga prylar 12000€ om man klarar sig med original hjul/gaffel/bromsar.

Finns där inte en Ex Bollinger Kawa i Sverige? Såg den till salu på SH för något år sedan och en norrman hade den på Anderstorp.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!