Fönsterputsaren har repat våra rutor!

Hört talas om repiga rutor kostnaden?

Då gör jag hellre jobbet själv och inser att jag har förlorat 20 minuter som andra människor ägnar åt att titta på Idol-Robinson.

I slutänden är det jag som har tjänat tid ändå som slipper sitta och ringa runt och gnälla på dom som har utfört tjänsten.

Nu är den firman jag anlitar, noga med att man undertecknar när städaren eller fönsterputsaren är klar för att undvika efterföljder. Har inte jag kunnat vara hemma och kolla resultatet så har någon i familjen vart här och skrivit på. Och skulle det vara repiga rutor så skulle chefen på firman få komma hit och kolla på eländet innan jag släppt iväg fönsterputsren. Jag tycker det är drygt och riktigt jävla tråkigt att putsa fönster... Därför gör jag det inte... Jag hatar att måla eller tapetsera... Därför gör jag det inte...

Det är ingen ordning på den svartjobbande arbetskraftsinvandringen längre. Hur ska det gååå för sverige? :arg

Någonting ska vi ju ha dom arbetskraftsinvandrade getaherdarna till, eftersom vi inte föder upp så många getter...

Dom som flyttstädade ut mitt hus hade inte många rätt, köparna ringde mig ett par gånger varpå jag slutligen bokstavligen blev tvungen att be dom dra åt helvete.

Flyttstädningen var beställd av mäklaren, av ett företag som mäklaren hade avtal med, det var dessutom obligatoriskt att anlita dom eftersom mäklaren "ville slippa problem med folk som inte flyttstädade ordentligt" så den delen av mäklararvodet var fast.

Köparna insåg så småning om att jag inte hade någon som helst del i det och tog dit en egen städfirma och skulle försöka kräva igen pengarna av mäklaren, varpå mäklaren ringer upp mig och tyckte att jag skulle ta den räkningen.. :D

Jag bad även honom att fara åt helvete.

Det sista jag hörde (av mina föredetta grannar) var att även firman som köparna hade anlitat hade slarvat, dom hade dessutom rökt in det nyrenoverade huset medans dom städade det, köparen var hyperallergiker.

Som en bonus skickade Mäklarens städfirma faktura direkt till mig, lämmnade ett inbetalningskort i husets brevlåda och fakturerade uppenbarligen mäklaren också.

Så näe, jag har inget större förtroende för städfirmor.

Jag tycker det är drygt och riktigt jävla tråkigt att putsa fönster... Därför gör jag det inte... Jag hatar att måla eller tapetsera... Därför gör jag det inte...

Det tycker jag med, men ibland får man göra dryga och tråkiga saker också, det hör till när man blir vuxen.

Målning och tapetsering är inte lika illa men där blir i alla fall resultatet BÄTTRE om jag lejer bort det, vilket jag inte gör :huvet

Last edited:
Personligen skulle jag aldrig släppa in nån jävel att städa mitt hus....av naturen litar jag inte på någon, det har lönat sig....

Näe, och måste man ändå stå bakom ryggen på dom hela tiden och se till att dom gör sitt jobb och inte rotar runt efter saker att stjäla så kan man lika gärna göra jobbet själv också eftersom man ändå inte frigör någon tid.

Dom har speciella talanger.....på mitt förra jobb svabbade thailändskorna heltäckningsmattorna med riktigt blöta moppar....luktade fisk i några veckor.

Då undrar man var du jobbade om det satt fiskarom i mattorna, är det från sekreterarna eller har städerskan andra användningsoråden för sin mopp?

Dom som flyttstädade ut mitt hus hade inte många rätt...

Så näe, jag har inget större förtroende för städfirmor.

Det finns ungefär 1200 städfirmor i landet (enl. Proff.se), och du har haft en dålig erfarenhet. Varpå du generaliserar bort alla andra firmor som dåliga.

:D

Det tycker jag med, men ibland får man göra dryga och tråkiga saker också, det hör till när man blir vuxen.

Målning och tapetsering är inte lika illa men där blir i alla fall resultatet BÄTTRE om jag lejer bort det, vilket jag inte gör :huvet

Nej, det som hör till att vara vuxen är att ta beslut, stå för dem och bära sina egna kostnader.

Det finns ingen som helst fördel, varken för oss som hushåll eller sverige som land, med att vi ska städa själva.

En lite CBA

Städa själva:

+ Lite mer pengar att röra oss med
+ Känslan av att ha "gjort nåt" själva

- Tidsbrist -> tjafs hemma då ingen av oss hinner och all egentid går till tråkiga saker (städning)
- Smutsigt hemma om jag vinner ovan tjafs
- Kostar ca 5 arbetstimmar för en storstädning

Leja städhjälp

+ Mer egentid
+ Mindre tjafs hemma
+ Skapar arbetstillfällen
+ Allokeringsvinst (överskott) i att våra 5 arbetstimmar är "värda" mer än kostnaden för städhjälp

- Lite mindre pengar att röra sig med
- Integritetsissues från min sida måste övervinnas
------------------------------------------------------------

Både jag och tjejen jobbar hellre än städar (för städning är bland det tråkigaste i världen efter mass-svält och kolera). Om vi tar våra 5 städtimmar och jobbar istället så tjänar vi ganska mkt mer än vad kostnaden för städarna är för att utföra samma jobb.

Win win..

Konsumenttjänstlagen om skadestånd.

Om säljaren skadar föremålet för tjänsten, till exempel bilen som ska repareras, eller annan egendom som tillhör du eller någon medlem av ditt hushåll, är säljaren skyldig att ersätta skadan.

Om du anser att tjänsten är felaktig måste du reklamera den. Det gör du genom att meddela säljaren när du har upptäckt felet. Du måste klaga på felet inom rimlig tid. Om du gör det inom två månader, räknas det alltid som ”rimligt”. Däremot kan du inte reklamera fel som upptäckts senare än tre år efter det att uppdraget avslutades. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker kan du reklamera fel som upptäcks inom tio år efter att uppdraget slutfördes.
Är tjänsten felaktig kan du

*hålla inne betalningen som säkerhet för ditt krav

*kräva att felet rättas till utan kostnad för dig, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för säljaren

*göra avdrag på priset. Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för dig att få felet tillrättat

*häva avtalet om syftet med tjänsten gått förlorat och säljaren borde ha insett detta, till exempel om tjänsten inte är färdig vid en avtalad tid och säljaren vet om att tiden är av stor betydelse.

Informationen är hämtad helt på egen hand eftersom ´själv är bäste dräng´.
Tack till GuW och alla andra som fått mig att inse detta.
:Bugar

Informationen är hämtad helt på egen hand eftersom ´själv är bäste dräng´.
Tack till GuW och alla andra som fått mig att inse detta. :Bugar

Jo, själv är bäste dräng, och ska man anlita folk att göra något sa är det bäst att kolla upp ryktet i förhand.

Nöjda kunder är ett företags bästa betyg/PR.

Man går inte till en tatuerare som inte har en bok med bilder på tidigare jobb så att man kan se hur resultatet förväntas bli.

78fde861-0a6f-4214-ae18-9e49841ba273.jpg

Nästa gång är jag övertygad om att du går på någon annans rekomendation, istället för att ta första bästa ur telefonkatalogen.

Hoppas det löser sig med glaset!

Problemet med rutavdraget är att det ger utrymme åt klåpare som får för sig att tjäna pengar med sin stab av underbetalda arbetare utan nån som helst utbildning eller erfarenhet av det dom gör. Resultatet blir därefter.

Problemet med rutavdraget är att det ger utrymme åt klåpare som får för sig att tjäna pengar med sin stab av underbetalda arbetare utan nån som helst utbildning eller erfarenhet av det dom gör. Resultatet blir därefter.

Precis, i en hårdare konkuransutsatt branch som krävde stora investeringar hade klåparna gått under.

I en branch där man investerar i en hink, en svamp och en gummiskrapa kan klåparna bli kvar hur länge som helst.

(en del kan till och med utöka investeringen med en kartong stålull)

Jo, själv är bäste dräng, och ska man anlita folk att göra något sa är det bäst att kolla upp ryktet i förhand.

Nöjda kunder är ett företags bästa betyg/PR.

Man går inte till en tatuerare som inte har en bok med bilder på tidigare jobb så att man kan se hur resultatet förväntas bli.

78fde861-0a6f-4214-ae18-9e49841ba273.jpg

Nästa gång är jag övertygad om att du går på någon annans rekomendation, istället för att ta första bästa ur telefonkatalogen.

Hoppas det löser sig med glaset!

Nu var det ju så att min svägerska tipsade mig om firman, eftersom hon hade anlitat dem tidigare.
Telefonkatalogen visste jag inte att de delade ut längre...

Jag brukar vara noga med att kolla upp både hantverkare och annat folk de få gånger jag köper tjänster.
Det här är första gången jag gått på en mina, men för den skull ska jag inte bara godta felet och knyta näven i fickan. Han har levererat en tjänst och skadat min egendom i processen.

Nu var det ju så att min svägerska tipsade mig om firman, eftersom hon hade anlitat dem tidigare.
Telefonkatalogen visste jag inte att de delade ut längre...

Jag brukar vara noga med att kolla upp både hantverkare och annat folk de få gånger jag köper tjänster.
Det här är första gången jag gått på en mina, men för den skull ska jag inte bara godta felet och knyta näven i fickan. Han har levererat en tjänst och skadat min egendom i processen.

Okej, ja då har ju du gjort det som kan krävas av dig kan man tycka.

Städfirman kan ju ha nyanställt någon klåpare.

Självklart ska problemen rättas till utan ytterligare kostnader.

Det är ju bara väldigt trist för dig att du måste lägga tid och energi på att rätta till deras misstag.

Okej, ja då har ju du gjort det som kan krävas av dig kan man tycka.

Städfirman kan ju ha nyanställt någon klåpare.

Självklart ska problemen rättas till utan ytterligare kostnader.

Det är ju bara väldigt trist för dig att du måste lägga tid och energi på att rätta till deras misstag.

Trist ja.
Hoppas firman är medgörlig bara. Gillar inte att dom försökte mörka skiten genom att skylla ifrån sig på fönstertillverkaren.
Jag satte in altandörrarna för ett par månader sedan och gjorde arbetet tillsammans med en granne som är snickare. Vi såg inte en tillstymmelse till repor då. Jag betvivlar starkt att de uppkommit av sig själva under hösten...

Fine, nu har vi lite känsliga grejer med ett trägolv som inte tål att tittas på osv.. Men är man städare ska man väl ha lite jävla materialkunskap? Ett originalgolv i furu från 1922 tål inte vad som helst, och definitivt inte fukt.

Tycker ni får skylla er själva lite ifall ni inte säger åt dom att era grejer inte tål vanlig städning faktiskt. Städare är väl ett ganska typiskt jobb där dom inte kräver nån utbildning eller förkunskaper öht så jag tror inte det är så många som bara går in ett hem och efter en titt på golvet utbrister: "Ah, ett originalgolv i furu från 1922. Här gäller det att vara försiktig med fukten! Och titta där.. ett obehandlat köksbord i ek. Nu måste jag vara noga med att torka torrt för annars reser det sig direkt!".

Finns säkert dom som förstår sånt också men jag antar att man får vad man betalar för, precis som med allting annat. För nån hundring i månaden ska man nog inte förvänta sig särskilt kunnigt folk med bred kunskap om hur alla material ska behandlas.

Last edited:
Tycker ni får skulle er själva lite ifall ni inte säger åt dom att era grejer inte tål vanlig städning faktiskt. Städare är väl ett ganska typiskt jobb där dom inte kräver nån utbildning eller förkunskaper öht så jag tror inte det är så många som bara går in ett hem och efter en titt på golvet utbrister: "Ah, ett originalgolv i furu från 1922. Här gäller det att vara försiktig med fukten! Och titta där.. ett obehandlat köksbord i ek. Nu måste jag vara noga med att torka torrt för annars reser det sig direkt!".

Finns säkert dom som förstår sånt också men jag antar att man får vad man betalar för, precis som med allting annat. För nån hundring i månaden ska man nog inte förvänta sig särskilt kunnigt folk med bred kunskap om hur alla material ska behandlas.

Firman i fråga är en av sveriges större, och de får inte dåligt betalt på ngt sätt i förhållande till branchen.

Och jo, vi (eller tjejen rättare sagt) har gått igenom hela lägenheten rum för rum och tabuat vissa saker, bett om extra noggrannhet på andra, förklarat att golv, köksbord, sängbord etc är särskilt känsliga och allt du kan tänka dig.

Men som jag skrev, fukten är en sak. Men att dra en dammsugare över ett golv i en annan riktning än hjulen snurrar lämnar spår på alla trägolv, även det på vårt blev kännbart djupa "spår". Det ska man inte ens behöva säga till om. Såna saker handlar bara om stress och slarv.

Och vi har hela vägen varit tydliga med att det är helt ok att inte dammsuga hela stället, så länge badrum, fläktfilter i köket, fönsterputs och såna "grövre" saker görs ordentligt. Så det finns inga ursäkter. Det gör oss inte så mkt att dammsuga eller dammtorka. Det är summan av det äckliga fläktfiltret, badrummet som måste skuras osv OCH dammsuga/dammtorka som spelar roll.

Som att köpa diskmaskin och ändå behöva diska stekpannor för hand, det är ändå jävligt skönt med diskmaskin ;).

Och jo, vi (eller tjejen rättare sagt) har gått igenom hela lägenheten rum för rum och tabuat vissa saker, bett om extra noggrannhet på andra, förklarat att golv, köksbord, sängbord etc är särskilt känsliga och allt du kan tänka dig.

Ok. Ja, då kan jag förstå att man blir lite vred.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph