Fönsterputsaren har repat våra rutor!

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Som rubriken lyder.

Hade en fönsterputsare hemma tidigare i veckan.
Har inte varit hemma tidigare, men upptäckte idag att i princip varenda ruta har djupa repor överallt. Det ser ut som att han har putsat med stålull.. :mad:

Han ringde till tjejen när han var klar och upplyste om att våra nyligen bytta altandörrar var repiga från frabrik, något som jag redan då tyckte var väldigt lustigt.

Idag upptäckte vi att även de gamla rutorna var helt söndergnodda...

Hur sjutton går vi vidare?
Försäkringsbolaget?
Mordhot?

:mad::mad::mad:

Jobbigt läge... Dom som putsar mina rutor vill ha en underskrift som godkännande innan dom lämnar hemmet. Men då gäller det att någon är hemma när dom är klara och kontrollera utfört arbete. Tycker det funkar kanon. Försök prata med chefen. Han kanske är medgörlig.

Han har ju en ansvarsförsäkring, ring upp honom och förklara att du kommer ta dit en oberoende besiktningsman och därefter skicka protokollet till honom och sen får han välja själv hur han vill göra med ersättning av era fönster.
Givetvis var era fönster inte repade från fabrik, och varför ringde han inte INNAN han började putsa för att förklara läget och visa er detta för att undvika att ni skulle tro att just han hade gjort det?
Nej precis, så han repade dem med andra ord.

Han ska ha en ansvarsförsäkring för sånt, och ni har det också i rättshjälpsdelen i er hemförsäkring om han trilskas.

Vi har haft städare hemma ett tag nu.. Och de tre senaste gånger de lyckats:

- Lämna en våt mopp på vårt trägolv
- Torka vårt ekköksbord (obehandlat) utan att torka torrt = det reser sig direkt
- Dra dammsugaren över köksgolvet så det är en lång repa/märke över hela köksgolvet.

Fine, nu har vi lite känsliga grejer med ett trägolv som inte tål att tittas på osv.. Men är man städare ska man väl ha lite jävla materialkunskap? Ett originalgolv i furu från 1922 tål inte vad som helst, och definitivt inte fukt.

:mad:

Kötta honom med allt ni har! Så jävla trött på såna klåpare..

Jobbigt läge... Dom som putsar mina rutor vill ha en underskrift som godkännande innan dom lämnar hemmet. Men då gäller det att någon är hemma när dom är klara och kontrollera utfört arbete. Tycker det funkar kanon. Försök prata med chefen. Han kanske är medgörlig.
Ska kolla upp det där, men jag tror han är sin egen chef.

Han har ju en ansvarsförsäkring, ring upp honom och förklara att du kommer ta dit en oberoende besiktningsman och därefter skicka protokollet till honom och sen får han välja själv hur han vill göra med ersättning av era fönster.
Givetvis var era fönster inte repade från fabrik, och varför ringde han inte INNAN han började putsa för att förklara läget och visa er detta för att undvika att ni skulle tro att just han hade gjort det?
Nej precis, så han repade dem med andra ord.
Försäkring i någon form var precis vad jag tänkte på också. Egentligen känns det som hans problem... Det är ju han som gjort fel.
Allmänna reklamationsnämnden var något som dök upp i huvet på mig, men det kanske är lättare att gå genom mitt försäkringsbolag? :va

Han ska ha en ansvarsförsäkring för sånt, och ni har det också i rättshjälpsdelen i er hemförsäkring om han trilskas.

Vi har haft städare hemma ett tag nu.. Och de tre senaste gånger de lyckats:

- Lämna en våt mopp på vårt trägolv
- Torka vårt ekköksbord (obehandlat) utan att torka torrt = det reser sig direkt
- Dra dammsugaren över köksgolvet så det är en lång repa/märke över hela köksgolvet.

Fine, nu har vi lite känsliga grejer med ett trägolv som inte tål att tittas på osv.. Men är man städare ska man väl ha lite jävla materialkunskap? Ett originalgolv i furu från 1922 tål inte vad som helst, och definitivt inte fukt.

:mad:

Kötta honom med allt ni har! Så jävla trött på såna klåpare..
Vågar man ta hem folk i fortsättningen med tanke på vilka nötter det finns där ute... Den här firman hade trots allt ganska bra vitsord.. Men jag hatar ju att putsa fönster :gråta

Hur lyckas man repa rutor när man putsar fönster? :va
Helt allvarligt så ser det ut som han har dragit en näve grus över rutorna.. :brinnerup

Han som putsar mina rutor slutar inte förän jag är nöjd.

Allvarligt för helvete, putsar ni inte era egna rutor???

Om man gör det så blir det precis så bra som man vill ha det, samma sak med dammsugning, skurning, klädtvätt och andra liknande sysslor...

Om man gör det så blir det precis så bra som man vill ha det, samma sak med dammsugning, skurning, klädtvätt och andra liknande sysslor...

Ge Dig!

Det handlar väl inte om vad man gör själv eller inte.
Jag har köpt en tjänst av en företagare, och han har gjort mer skada än nytta.
Jag är förbannad och ber om råd hur jag ska göra.

Du ska inte skriva mer i tråden för du tillför inget!

Sorry TS men för att fortsätta lite på Guw:s linje så retar jag mig lite på det hela också men på ett helt annat sätt. Jag skiter fullständigt i om andra väljer att leja in firmor för att putsa fönster, städa, måla fasaden osv. Har tom. funderat på det själv då det med dagens skatteregler kan vara ganska förmånligt att göra det och istället lägga tiden på att jobba mer själv.

Det jag retar mig på är att så många numera är helt förtvivlade över resultatet av alltifrån bristfälliga badrumsrenoveringar till dåligt utförda städuppdrag. Det man måste förstå är att man själv är "byggherre" och lejer in en entreprenör för att utföra ett arbete. Det innebär att man själv också har stora skyldigheter då det gäller bla. arbetsmiljö men framförallt att kontraktera entreprenören på ett sätt som gör att det ställs krav på det utförda arbetets kvalitet samt hur entreprenören får bete sig sig på arbetsplatsen vilket i det här fallet är ens eget hem! Finns säkert fler här som arbetar i entreprenadbranschen och känner till hur detta styrs upp i diverse kontraktsformer.

I ditt fall bör vi då alltså först veta vilken slags kontrakt du har med entreprenören i fråga och vilka andra handlingar som ligger till grund för entreprenaden för att veta för att veta vad du har för möjligheter att kräva entreprenören på ersättning. Om det är som jag tror har du möjligtvis möjlighet att kunna kvarhålla betalningen till entreprenören och övrig ersättning kräver nog en rättslig tvist då entreprenörens försäkringsbolag knappast är mer frikostig i sitt bedömande än vad han är!

Ge Dig!

Det handlar väl inte om vad man gör själv eller inte.
Jag har köpt en tjänst av en företagare, och han har gjort mer skada än nytta.
Jag är förbannad och ber om råd hur jag ska göra.

Du ska inte skriva mer i tråden för du tillför inget!

Om du gör jobbet själv blir resultatet precis så bra som du vill ha det.

Om du lejer bort jobbet blir resultatet precis så bra som det har blivit.

Du tycker att det är värt timmar av arbete att ringa runt och klaga, tvista, kvarhålla betalning, efterbesikta, få omgjort, efterbesikta igen, få osten i kylskåpet ollad av en polsk fönsterputsare för att han fick göra om osv, osv, osv

Jag tycker att det är värt 20 minuter av min tid att göra det själv, få det bra gjort och slippa bestående skador på fastigheten.

Men så gnäller jag inte på ett forum över att en fönsterputsning känns som ett oväntat besök i tvåan heller...

Om du gör jobbet själv blir resultatet precis så bra som du vill ha det.

Om du lejer bort jobbet blir resultatet precis så bra som det har blivit.

Du tycker att det är värt timmar av arbete att ringa runt och klaga, tvista, kvarhålla betalning, efterbesikta, få omgjort, efterbesikta igen, få osten i kylskåpet ollad av en polsk fönsterputsare för att han fick göra om osv, osv, osv

Jag tycker att det är värt 20 minuter av min tid att göra det själv, få det bra gjort och slippa bestående skador på fastigheten.

Men så gnäller jag inte på ett forum över att en fönsterputsning känns som ett oväntat besök i tvåan heller...

Hörredu Guw. Du SKA inte skriva mer i tråden, såg du inte vad han skrev? :D

Hört talas om rutavdraget? Det kostar inte speciellt mycket. Då köper jag hellre loss den tiden jag skulle lägga på städningen och gör något kul eller jobbar.. Det skapar dessutom arbeten..

Hört talas om rutavdraget? Det kostar inte speciellt mycket. Då köper jag hellre loss den tiden jag skulle lägga på städningen och gör något kul eller jobbar.. Det skapar dessutom arbeten..

Hört talas om repiga rutor kostnaden?

Då gör jag hellre jobbet själv och inser att jag har förlorat 20 minuter som andra människor ägnar åt att titta på Idol-Robinson.

I slutänden är det jag som har tjänat tid ändå som slipper sitta och ringa runt och gnälla på dom som har utfört tjänsten.

Dom har speciella talanger.....på mitt förra jobb svabbade thailändskorna heltäckningsmattorna med riktigt blöta moppar....luktade fisk i några veckor.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph