Fönsterfråga

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå, bor centralt i hyresrätt och störs då och då av diverse oljud. Fönstret i sovrummet är bara tvåglas och jag funderar på om det är möjligt att gå över till treglas. Fönstret är ca 110 * 135 cm stort. Kan en glasmästare sätta in en extra glasskiva eller måste man byta hela fönstret (inkl karmar)? Eller ska man byta ut glaset mot något tjockare?

http://tinypic.com/r/24qmq1e/6
http://tinypic.com/r/34sfrir/6
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man får nog byta ut hela fönstret. Jag är ingen expert på fönster. Skulle huset vara k-märkt kan det nog vara problematiskt att byta fönster hur som helst. Läste igår en artikel där boende klagar på buller från trafiken. Ditt hus är väl från 50- talet eller senare av bilderna att döma?

– Vi har fått en helt oacceptabel boendemiljö med bullernivåer som vida överstiger allt sunt förnuft och lagstiftning. Våra hus är k-märkta, vilket innebär att vi inte kan sätta in treglasfönster för att dämpa bullret från trafiken. Vi kan heller inte använda våra balkonger på grund av trafikbruset och det är förbjudet att sätta upp bullerplank runt trädgården, säger han.

http://hd.se/helsingborg/2012/05/07/boende-langs-halsovagen-lever-med/
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
I dom flesta fall så kan man montera en extra ruta på fönsterbågen.

renovbild.gif


Här har du några sidor du kan kolla in.

http://www.nordic-house.se/nordic_rutan.aspx
http://www.grundels.se/isolerglas
http://www.grundels.se/montera-isolerglas
http://www.nordwind.se/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=37
http://www.nordwind.se/images/pdf/renovglas_web.pdf
http://www.hedlundsglas.com/fonsterrenovering/frasa-in-isoler-i-befintlig-bage/
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Se till att den sitter på utsidan.

Banverket fuskade som fan har och satte på insidan.
Kan fan inte dela fönstret utan att skiten spricker, märkte det när vi delade dem när vi renoverade fönstern.

En polare som är glasmästare dömde ut det som fuskjobb.
När de gör jobb till vägverket eller vad det nu heter så plockar de med sig bågarna hem och plockar ur yttre glaset och fräser ner bågen så de får i ett isolerglas istället.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Se till att den sitter på utsidan.

Banverket fuskade som fan har och satte på insidan.
Kan fan inte dela fönstret utan att skiten sprack när delade dem när vi renoverade fönstern.

En polare som är glasmästare dömde ut det som fuskjobb.
När de gör jobb till vägverket eller vad det nu heter så plockar de med sig bågarna hem och plockar ur yttre glaset och fräser ner bågen så de får i ett isolerglas istället.

Fast det beror på vad det är för bågar, är dom tunna som vanliga äldre dubbelglas så bygger kassetten för mycket och det blir fult.

Men något fuskjobb är det inte att sätta på insidan, snarare kostnadseffektivt.

Vill man gå en genväg kan man helt enkelt smäcka i tjockare glas, brukar gå utan att krångla allt för mycket beroende på båge.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Fast det beror på vad det är för bågar, är dom tunna som vanliga äldre dubbelglas så bygger kassetten för mycket och det blir fult.

Men något fuskjobb är det inte att sätta på insidan, snarare kostnadseffektivt.

Vill man gå en genväg kan man helt enkelt smäcka i tjockare glas, brukar gå utan att krångla allt för mycket beroende på båge.


Då säger vi det!
Fan skitfult inne också och hade helt klart valt utsidan.
Kostnadseffektivt för Banverket men fan inte för mig!
Enda svaret man fick var man får inte dela den.
Nähä hur fan ska jag då komma åt att putsa!!

Men jag varnar för insidan ivf.
Ett tjockare i yttre bågen är det mest kostnadseffektiva.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Då säger vi det!
Fan skitfult inne också och hade helt klart valt utsidan.
Kostnadseffektivt för Banverket men fan inte för mig!
Enda svaret man fick var man får inte dela den.
Nähä hur fan ska jag då komma åt att putsa!!

Men jag varnar för insidan ivf.
Ett tjockare i yttre bågen är det mest kostnadseffektiva.

Hade dom skött sig så skall du inte behöva dela för att putsa mellan det nya glaset och det gamla inre.

Missförstå mig inte, att fräsa in en kassett är både bättre och snyggare om det nu går i den befintliga bågen.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Hade dom skött sig så skall du inte behöva dela för att putsa mellan det nya glaset och det gamla inre.

Missförstå mig inte, att fräsa in en kassett är både bättre och snyggare om det nu går i den befintliga bågen.


Nej inte mellan extra delen de satte in och befintliga glaset.
Utan öppna dela på bågarna som inte är bra. Har redan knäckt 4 rutor pga extra vikten och det blir ett bra vridmoment.
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Jag skulle satsa på en ctr-klassat fönster istället, behöver inte bli så dyrt. Vad kostar det att sätta in en extra ruta i ett 12x12-fönster egentligen? Ett fönster som är så pass gammalt är ju inte snyggt ändå.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Nej inte mellan extra delen de satte in och befintliga glaset.
Utan öppna dela på bågarna som inte är bra. Har redan knäckt 4 rutor pga extra vikten och det blir ett bra vridmoment.

Det låter lite som att entreprenören inte hade riktig koll på vad de gjorde, om du har sådana problem? Och kanske fel att förkasta en generell lösning med extra innerglas bara därför. Ungefär som att dömma alla motorcyklar som livsfarliga bara för att du körde av vägen med din? :krama

Jag propagerar inte för något specifikt, men har yrkesmässig erfarenhet av flera olika lösningar. Jag vet de fakto att t.ex. Grundels lösning med kompletterande innerglas både fungerar och är kostnadseffektivt.

Och nej, jag jobbar INTE där, tog det företaget bara som ett av många.
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Det låter lite som att entreprenören inte hade riktig koll på vad de gjorde, om du har sådana problem? Och kanske fel att förkasta en generell lösning med extra innerglas bara därför. Ungefär som att dömma alla motorcyklar som livsfarliga bara för att du körde av vägen med din? :krama

Jag propagerar inte för något specifikt, men har yrkesmässig erfarenhet av flera olika lösningar. Jag vet de fakto att t.ex. Grundels lösning med kompletterande innerglas både fungerar och är kostnadseffektivt.

Och nej, jag jobbar INTE där, tog det företaget bara som ett av många.


Hävdade att allt var en dumsnålhet som kostar mig pengar, inte de som monterat skiten.
De verkar vara helt ansvarslösa.
Ca 18 kilo väger den rutan de satt in, och blir det ett jävla vridmoment.
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Se till att den sitter på utsidan.

Banverket fuskade som fan har och satte på insidan.
Kan fan inte dela fönstret utan att skiten spricker, märkte det när vi delade dem när vi renoverade fönstern.

En polare som är glasmästare dömde ut det som fuskjobb.
När de gör jobb till vägverket eller vad det nu heter så plockar de med sig bågarna hem och plockar ur yttre glaset och fräser ner bågen så de får i ett isolerglas istället.

Kan man få bidrag av banverket för glasbyte? Jag bor vid västra stambanan och har funderat på att byta glas i mina fönster. Har iofs moderna H-fönster men det är inte ljudglas monterat i dom.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Kan man få bidrag av banverket för glasbyte? Jag bor vid västra stambanan och har funderat på att byta glas i mina fönster. Har iofs moderna H-fönster men det är inte ljudglas monterat i dom.

Dessa fönster var fixade i ett av sovrummen innan vi köpte huset, kontaktade Banverket och fick i ett annat också.
Fast då fick vi själva betala fönstret först och det skulle vara ett 38db har jag för mig.
Bytte det själv och fixade beslagen själv för det fick man själv stå för.





Sen skickade jag in kopia på kvittot och fotade före och efter och skickade med sen satte de in pengarna.

Ska vara sovrum som är mot spåren.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Dessa fönster var fixade i ett av sovrummen innan vi köpte huset, kontaktade Banverket och fick i ett annat också.
Fast då fick vi själva betala fönstret först och det skulle vara ett 38db har jag för mig.
Bytte det själv och fixade beslagen själv för det fick man själv stå för.





Sen skickade jag in kopia på kvittot och fotade före och efter och skickade med sen satte de in pengarna.

Ska vara sovrum som är mot spåren.

Vänta här nu, vem satte dit fönstren som sabbade glasen?:7peta

Eller funkar dom du satte dit bättre?
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Dessa fönster var fixade i ett av sovrummen innan vi köpte huset, kontaktade Banverket och fick i ett annat också.
Fast då fick vi själva betala fönstret först och det skulle vara ett 38db har jag för mig.
Bytte det själv och fixade beslagen själv för det fick man själv stå för.





Sen skickade jag in kopia på kvittot och fotade före och efter och skickade med sen satte de in pengarna.

Ska vara sovrum som är mot spåren.

Sovrum mot spåret har jag. Ska ringa och kolla nar jag kommer hem från jobbet.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top