Följder dom nog inte räknade med.

• Thread starter Thread starter VBK
  • Start date Start date

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Dom för nedbränd skola

Göteborg. I november förra året totalförstördes Torslandaskolan på Hisingen i Göteborg i en brand. Tre unga män, 18-20 år, greps och åtalades för mordbrand.

De hade varit på en fest i närheten av skolan. När de passerade den tände de eld på en bil som sedan rullade på skolan och antände den.

Göteborgs kommun har krävt de tre männen på 117 miljoner kronor i skadestånd.

I dag på eftermiddagen kommer domen vid Göteborgs tingsrätt.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article8051733.ab

Helt jävla rätt! Och eftersom dom inte kan betala är straffarbete det ända riktiga!

Samhällstjänst och 100k i skadestånd
Varför så lindrigt dom är myndiga alla tre, det va med avsikt vafan e problemet? Tror knappast bilen börja rulla av sig själv.. Och gjorde den det så kunde dom ringt brandkåren..

Last edited:
jag antar att det inte bekymrar gärningsmännen så hemskt mkt, kommunen kan rikta vilka krav dom vill men några pengar lär dom aldrig få och ska jag vara helt ärlig tror jag inte ens att kommunens ekonomiska krav på de här gm har ngt avskräckande i sig alls!

jag antar att det inte bekymrar gärningsmännen så hemskt mkt, kommunen kan rikta vilka krav dom vill men några pengar lär dom aldrig få och ska jag vara helt ärlig tror jag inte ens att kommunens ekonomiska krav på de här gm har ngt avskräckande i sig alls!
Ja det där e rätt konsitigt att man inte sätts i staffarbete om man inte kan betala en vettig peng i månaden. Fan finns många vägar och järnvägar som ska byggas.

Allt annat än fängelsestraff är ju ett hån mot vem som helst :mad:

Varför inför vi inte offentliga straff i form av piskrapp, stening osv? Nu när vi ändå ska vara så duktiga på att anamma all jävla kultur från världens alla hörn så är väl detta något som borde stå högt upp på listan?

Ja det där e rätt konsitigt att man inte sätts i staffarbete om man inte kan betala en vettig peng i månaden. Fan finns många vägar och järnvägar som ska byggas.

dom ska väl börja lägga räls igenom hallandsåsen snart va:tummenupp

Varför inför vi inte offentliga straff i form av piskrapp, stening osv? Nu när vi ändå ska vara så duktiga på att anamma all jävla kultur från världens alla hörn så är väl detta något som borde stå högt upp på listan?

Ja varför togs skammpålarna bort:confused:

40 mille i skadestånd blir ju löjligt i sammanhanget men att sitta tjudrad utanför komunhuset till allas spott och spe i ett par veckor skulle nog kännas som ett straff.

det kommer vänta bara:gnissla

Tycke dom kostat tillräckligt redan, fast korsfästning på torget lär ju avskräcka andra.

dom ska väl börja lägga räls igenom hallandsåsen snart va:tummenupp

Ja varför togs skammpålarna bort:confused:

40 mille i skadestånd blir ju löjligt i sammanhanget men att sitta tjudrad utanför komunhuset till allas spott och spe i ett par veckor skulle nog kännas som ett straff.

Vaför inte kombinera?

Last edited:
De kanske skulle arbeta av straffet och skulden till samhället. Ingen annan som tycker att det ligger rätt mycket skräp runt ute i naturen och längst våra riksvägar?

Tänk vad mycket pengar vi hade sparat samhället årligen. Istället för att kommunerna ska anlitar privata renhållningsbolag (som ändå mutat sig till uppdraget, vi har ju sett hur det går till i Göteborg redan) sätter vi grabbarna i fängelserna i hårt fysiskt arbete.

IMG_5367.jpg

IMG_5368.jpg

Bilderna lånade jag från det här resereportaget jag läste i morse:
http://www.zatzy.com/allmaent/370702-story-bilder-duel-desert-phoenix-arizona.html

Last edited:
De kanske skulle arbeta av straffet och skulden till samhället. Ingen annan som tycker att det ligger rätt mycket skräp runt ute i naturen och längst våra riksvägar?

Tänk vad mycket pengar vi hade sparat samhället årligen. Istället för att kommunerna ska anlitar privata renhållningsbolag (som ändå mutat sig till uppdraget, vi har ju sett hur det går till i Göteborg redan) sätter vi grabbarna i fängelserna i hårt fysiskt arbete.

Bilderna lånade jag från den här tråden jag läste i morse:
http://www.zatzy.com/allmaent/370702-story-bilder-duel-desert-phoenix-arizona.html

Arbeta av 40 mille med att plocka skräp:va

Vad var det för fel med skampålen?

EDIT: Dom fick ett kännbart straff,,, skyddstillsyn! nu väntas bara en dom på skadeståndet:)

Last edited:

Några andra förslag? Förutom plocka skräp skulle vi kunna skulle kunna låta dem bygga offentlig infrastruktur utan lön. Borg hade kunnat börja fundera på fler skattelindringar för medborgarna.

Skampålen känns lite förlegad. Vi vill väl inte ha ett samhälle som går tillbaka till medeltidens Europa och nutidens mellanöstern? Så primitiva behöver vi väl ändå inte vara.

Dessutom tror jag inte att skampålen fungerar något vidare i ett modernt samhälle där man är anonym för den stora massan. I ett litet samhälle skulle det möjligt fungera om personen, släkt och vänner är djupt rotad på orten.

Några andra förslag? Förutom plocka skräp skulle vi kunna skulle kunna låta dem bygga offentlig infrastruktur utan lön. Borg hade kunnat börja fundera på fler skattelindringar för medborgarna.

Skampålen känns lite förlegad. Vi vill väl inte ha ett samhälle som går tillbaka till medeltidens Europa och nutidens mellanöstern? Så primitiva behöver vi väl ändå inte vara.

Dessutom tror jag inte att skampålen fungerar något vidare i ett modernt samhälle där man är anonym för den stora massan. I ett litet samhälle skulle det möjligt fungera om personen, släkt och vänner är djupt rotad på orten.

Jag tror på orsak och verkan.

Skyddstillsyn och ett skadestånd på 40 miljoner är bara löjligt.

En skammpåle är ett straff som känns:)

EDIT: Dom fick ett kännbart straff,,, skyddstillsyn! nu väntas bara en dom på skadeståndet:)
Skam pålen ger INGA intäkter att dom utför slavarbete grattis besparar samhället lite pengar iaf.

Jag tror på orsak och verkan.

Skyddstillsyn och ett skadestånd på 40 miljoner är bara löjligt.

En skammpåle är ett straff som känns:)

Så sent som 1855 avskaffades skampålen i Sverige tydligen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skampåle

Sök på begreppet skampåle så kommer du att se hur grymma metoder människan hittat på för att bestraffa varandra:

http://medeltiden.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e584866a-91b7-4d52-87af-7ccd8f0f5ac1

Jag ser inte hur skampålen skulle återbetala skadeståndet. Vi lär nog aldrig se en bråkdel av de pengarna. Finns säkert redan en paragraf som säger att dessa personer blir fritt skulden efter ett par år på existensminimum som kommer att åberopas inom inte allt för snar framtid.

Så sent som 1855 avskaffades skampålen i Sverige tydligen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skampåle

Sök på begreppet skampåle så kommer du att se hur grymma metoder människan hittat på för att bestraffa varandra:

http://medeltiden.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e584866a-91b7-4d52-87af-7ccd8f0f5ac1

Jag ser inte hur skampålen skulle återbetala skadeståndet. Vi lär nog aldrig se en bråkdel av de pengarna. Finns säkert redan en paragraf som säger att dessa personer blir fritt skulden efter ett par år på existensminimum som kommer att åberopas inom inte allt för snar framtid.

:) The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.

Eftersom de aldrig kommer betala något så kan man lika gärna utsätta tattarna för lite offentligt spott och spe :mattias
Avskräckande straff is the shit, synd att vi inte har några i Sverige bara :(

Det var jäkligt primitivt förr...

http://arqivariet.here-for-more.info/BeataLosman/02_Fangelse.htm

"Under 1600- och 1700-talen blev kroppsstraff vanliga. Gatlopp var ett vanligt straff för den som inte kunde betala böter."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gatlopp

Det här får man gärna återinföra (från första länken):

Man som med våld förde bort “mö eller ofäst änka” fick en månads fängelse och miste allt sitt lösöre - begick han våldtäkt dessutom blev det dödsstraff.

Fyfan för samhällstjänst. Här har det gått så långt att alla möjliga komunaljobb fylls med samhällstjänstare då nästan ingen döms till fängelse, ens för lite grövre brott (inte folkmord då kanske men), jobb som annars kunde gått till arbetslösa. Resultatet blir ju att den som har låg utbildning och taskigt med arbetserfarenhet blir mer bestraffad än den som tex brännt ner en skola (eller kyrka, som det var här nyligen).
Näh, lås in drägget ist så finns det jobb som fångvaktare iaf!
:mad:

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...